15 נאשמים בהברחת אלכוהול בעשרות מיליוני שקלים

על-פי כתב האישום, הנאשמים התחמקו מתשלום מס בסכום-עתק של למעלה מ-36 מיליון שקל

פרקליטות מחוז דרום (פלילי) ורשות המסים הגישו היום (ג') לבית משפט המחוזי בבאר-שבע כתב אישום נגד 15 נאשמים, בפרשת הברחת משקאות חריפים של מותגי פרימיום בינלאומיים לישראל בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. לפי כתב האישום, הנאשמים התחמקו מתשלום מס בסכום-עתק של למעלה מ-36 מיליון שקל.

על-פי כתב האישום, "פעלו הנאשמים, ביניהם יוסי מלול, יצחק אבוחצירא, חיים כהן, אייל מרצ'י וילדיו, כולם תושבי אשדוד, בין השנים 2014-2009, ביחד ולחוד, בקנונייה חסרת תקדים בהיקפה ובתחכומה, להנמיך מחירי משקאות אלכוהול ולהבריחם מחוץ לנמל אשדוד, תוך שהם פועלים להונות את שלטונות המכס הן ביחס לסוג האלכוהול שיובא ובעיקר ביחס לגובה עלות רכישת האלכוהול בחו"ל".

כתב האישום הוגש בתום חקירה מאומצת ומורכבת, סמויה וגלויה, שאף כללה חיקור דין בינלאומי, אותה ניהל צוות חקירה משותף של חקירות מכס ומע"מ תל-אביב והמרכז, מכס אשדוד ויחידת להב 433 יאל"כ במשטרה, כוח משימה "נמלי ים", ולוותה לכל אורכה על-ידי פרקליטות מחוז דרום היחידה המשפטית הארצית לתיקי מכס וכן על-ידי הרשות לאיסור הלבנת הון.

כתב האישום מייחס לנאשמים ביצוע עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות, עבירות על חוקי מכס ומע"מ, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד.

"המדובר בנאשמים שפעלו באופן שיטתי ומתוחכם ליצירת מעגל יבוא סגור שאינו מפוקח, אשר פעל במשך מספר שנים והסב נזקי מס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים", נכתב בכתב האישום.

מכתב האישום, שהוגש באמצעות עורכי הדין עמיחי חביביאן וצחי יונגר מפרקליטות מחוז דרום (פלילי) ועו"ד ליאת ברזילי מהיחידה המשפטית הארצית לתיקי מכס, עולה כי בעליהן ומנהליהן של 3 יבואניות משקאות אלכוהוליים (רביד א. ניהול, ח.י.א שירה מסחר, מאי.זיע) חברו לנותני שירות עמילות מכס פרטית (יצחק אייל מרצ'י, וילדיו טל ועדי מרצ'י באמצעות חברת טים) ובעלי מחסן רשוי המצוי בעורף נמל אשדוד, על מנת להציג ערך סחורה נמוך מערכה של הסחורה האמתית שיובאה מחו"ל ואוחסנה במחסן הערובה "ישקול", תוך שהם שולטים באופן מוחלט על כל שלב ושלב משלבי היבוא והעבירות, ובכך שילמו בעבור הסחורה מסי יבוא מופחתים.

חלק מהנאשמים גם פעלו לשיווק סחורתם בתחומי ישראל, כאילו מדובר בסחורה ששווקה לעיר אילת, ובכך גזלו מהמדינה גם תשלומי מע"מ.

כמו כן, לפי כתב האישום, על מנת להימנע כליל מתשלום מיסי יבוא, פעלו הנאשמים להחלפת כ-100 אלף בקבוקי אלכוהול אמיתי יוקרתי של מותגי פרימיום שהיו מאוחסנים במחסן הערובה בארץ, בבקבוקי אלכוהול מזויפים שמולאו בנוזל מסוג אחר, וזאת בתקופה בה המס החל על אלכוהול עמד על 150% ממחירו ליבואן.

עוד נטען כי באמצעות שליטה על המחסן, שהוצהר כי הוא נמצא בבעלותו של יוסי מלול אך בפועל נשלט גם על-ידי חיים כהן, בעל עבר פלילי אשר מנוע לפי תקנות המכס מלקבל רישיון, הוברחה הסחורה המקורית מחוץ למחסן, ואת הסחורה המזויפת ביקשו הנאשמים לנטוש, כך שהיא תובל להשמדה מבלי שהיה עליהם לשלם מס עבורה.

במסגרת פעולתם, נטען, ביצעו המעורבים גם עבירות הלבנת הון בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. הפרקליטות הגישה לבית המשפט בקשות חילוט רכוש ביחס לכלל הנאשמים בהיקף של מיליוני שקלים.

יחד עם כתבי האישום הגישה פרקליטות מחוז דרום (פלילי) בקשות לעצור את הנאשמים המרכזיים בתיק עד תום ההליכים המשפטיים כנגדם. יצוין כי חלק מהנאשמים הואשמו בנוסף גם בעבירות של סחיטה באיומים והדחה בחקירה.

בנוסף, בצעד חריג, שללה רשות המסים את רישיון הפעלת המחסן הרשוי "ישקול", מאחר שבפועל שלט בה בעל עבר פלילי, ולכן מלכתחילה לא הייתה זכאית להפעלת הרישיון כנאמנה של המכס.

לצעד זה יש משקל חשוב בהרתעת העבריינים, שכן בשל השלילה בעלי המחסן לא יוכלו למכור אותו כעסק חי, דבר שנושא משמעות כלכלית כבדה על העבריינים המעורבים בפרשה.

עו"ד רונן רוזנבלום, פרקליטו של יוסי מלול, מסר בתגובה: "שוב אנו עדים לכתב אישום הכולל עבירות הלבנת הון, ומכאן חומרתו, אך בניגוד לתכלית החקיקה בעניין חוק זה. לצערי, מדובר בתופעה מדאיגה ושכיחה בעת האחרונה, בה מוגשים כתבי אישום הכוללים עבירות הלבנת הון רק לשם העצמת העבירות באופן מלאכותי, ומבלי שיהיה לכך בסיס".