"היטהרות": תערוכה של הפסלת עפרה צימבליסטה ז"ל

תערוכה וחנוכת פסלים חדשים של עפרה צימבליסטה בירושלים ובבאר-שבע

העוברים ברחוב הירקון ליד נמל תל-אביב בזמן האחרון בוודאי הבחינו בדמויות הכחולות היושבות, נתלות ומטפסות על בניין גלריה ארט-מרקט. שם נפתחה בסוף השבוע האחרון תערוכה המוקדשת לחייה ופועלה של הפסלת עפרה צימבליסטה, שהלכה לעולמה לפני כשנה. הכחול של צימבליסטה כל-כך מזוהה ודומיננטי, הפרופורציות של פסליה כל-כך יפות ומושכות לב, אך יש בדמויות הללו גם משהו טורד מנוחה. בכל מקום שבו הן ניצבות - בין אם זה במרחב הציבורי או בלובי של בנייני פאר, באקדמיה, בבתי-מלון, בגני הפסלים בבתי-חולים - הן משמשות תזכורת סוריאליסטית לכל מה שאדם איננו יכול. לעוף בגבהים, להיות מלאכי ותמים כילד, להיות צעיר לנצח, להיות יפה ומושלם.

בתערוכה "היטהרות", שאצרו נכדתה של האמנית, נרין צימבליסטה, ומאיה פינגרמן, הן מתחקות אחר ריטואלים של לידה ומוות, של בריאה והרס, של הפשטה והיטהרות, בחזרה מעגלית כמעט מושלמת של חומר וצורה, כפי שהם באים לידי ביטוי בעבודותיה.

צימבליסטה נולדה בישראל ב-1939. היא למדה אמנות בשנות ה-70 בבית-הספר קלישר בתל-אביב ואף התמחתה באמנות ההדפס בסדנאות האמנים. אך יותר מכול היא מזוהה עם עבודות הפיסול הגדולות, ובעיקר אלה הכחולות, שאותן הציגה והציבה ברחבי העולם - באוספים יוקרתים כמו גם בגן-סיפור בחולון. השבוע נחנכו פסלים חדשים שלה באקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים ובאוניברסיטת בן-גוריון בנגב בבאר-שבע. ביום שישי הקרוב יפתח הסטודיו הפרטי של צימבליסטה באשדוד לביקורי קהל, ללא תשלום.

ארט-מרקט, רחוב התערוכה 3, יריד המזרח, נמל תל-אביב (התערוכה עד 18 באפריל). א'-ה' 10:00-19:00; יום ו' 09:00-16:00, יום שבת 10:00-15:00. ביקור סטודיו: יום ו', 27.3.15, בשעות 10:00-12:00, רחוב המדע 7, אזור התעשייה הצפוני, אשדוד.