מניית הערב: ישראלית המזנקת 35% בעקבות הצלחה בניסוי

רכבת ההרים של VBL פונה כעת לכיוון מעלה ■ תוצאות טובות גם לחברות בריינסוויי וביוליין

ביוטכנולוגיה / צלם: Darren Baker/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב
ביוטכנולוגיה / צלם: Darren Baker/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב

רכבת ההרים של VBL פונה כעת לכיוון מעלה. חברת התרופות הישראלית, הנסחרת בנאסד"ק, מודיעה לראשונה מאז הנפקתה על הצלחה בניסוי קליני, בתחום העיקרי שלה, תחום הסרטן. זאת כחודש לאחר שהודיעה על כישלון שני ניסויים בתרופה השנייה שלה, למחלות דלקתיות, כישלון שריסק את המניה. כעת עולה מניית VBL בכ-30% בנאסד"ק, המניה מבטאת תשואה של 10% על מחיר ההנפקה הראשונית של החברה שנערכה לפני כחצי שנה, ושווי החברה הוא 111 מיליון דולר.

הניסוי הנוכחי נערך בחולי סרטן המוח מסוג גליובלסטומה, והוא מוגדר כשלב II של הניסויים הקליניים. החולים בניסוי חולקו לשתי קבוצות, האחת טופלו בתרופה של VBL, ואחר כך בשילוב שלה עם התרופה אווסטין, ואילו קבוצה שניה טופלו במוצר של VBך, ולאחר מכן רק באווסטין. ההבדל בין החולים שטופלו כל הזמן במוצר של VBL, לבין אלה שטופלו בו ואחר כך רק באווסטין, היה מובהק (על קצה גבול המובהקות - P-0.5). בכל אחת מהקבוצות היוכ-22 חולים. השיפור התבטא בהארכת חיי המטופלים - לתוחלת חיים חציונית של 414 ימים (עד כה) בקבוצת הטיפול לעומת 235 ימים בקבוצת הביקורת.

החברה מאמינה כי בסיום הניסוי הנוכחי, תוכל להמשיך לניסוי שלב III יחיד שאם יצליח, יוביל לאישור המוצר. הניסוי אמור להתחיל באמצע 2015 תחת פרוטוקול שכבר נחתם עם ה-FDA (פרוטוקול SPA).

המוצר לסרטן של VBL הוא כרגע המוצר היחיד שלה, לאחר שהמוצר לדלקת נכשל במקביל בשתי התוויות, פסוריאזיס וקוליטיס. מדובר בשתי תרופות שונות, כך שאין קשר בין הכישלון ההוא לפוטנציאל הצלחת המוצר הזה.

הצלחה לביוליין

חברת ביולייןRX הנסחרת בתל אביב ובנאסד"ק, הודיעה על הצלחה בניסוי שלב 1 במוצר ה-BL8040 בהתוויה של נדידת תאים. המוצר הזה מפותח גם לסרטני דם, אולם בניסוי הנוכחי הוא נבדק לצורך של איסוף תאי גזע מן הדם של תורמי מח עצם. תאי הגזע הללו יושתלו מאוחר יותר בחולי סרטן הדם, אבל הניסוי הנוכחי נערך על התורמים.

מנכ"ל החברה ד"ר כנרת סויצקי הסבירה כי כיום תרומת מח עצם כרוכה בכמה ימי איסוף ובכאבי עצמות לתורם. לעומת זאת, בניסוי הנוכחי הצליחה החברה לאסוף מספר רצוי של תאים, בתהליך בן יום אחד, לאחר טיפול בתרופה שלה. התוצאה ניכרה בכל 24 המשתתפים, בכל המינונים.

בטיחות המוצר נבדקה תחילה, על ידי השוואת מינונים שונים של התרופה (כולל מינון אפסי) בשלוש קבוצות של שמונה חולים כל אחת.

גם בריינסווי הפתיעה

תוצאות טובות גם לחברת בריינסווי בניסוי לבחינת השפעת מכשיר הגרוי המוחי של החברה. מניית החברה לא הושפעה, ככל הנראה משום שהחברה עורכת ניסויים רבים וניסוי זה עדיין אינו לפי פרוטוקול ה-FDA, ומשום שהתחום לא הוגדר על ידי החברה כאחד התחומים במוקדם שלה לפיתוח מסחרי בתקופה הקרובה. בריינסוויי נסחרת לפי שווי של 530 מיליון שקל.

המשקיעים ככל הנראה מחכים לדוח"ות החברה השנתיים ולמינוי מנכ"ל חדש, ושמים כעת דגש רב יותר על בניית המכירות של החברה, שהחלו ב-2012. בשלושה הרבעונים הראשונים של השנה היא רשמה הכנסות של 8 מיליון שקל.