"אפשר להוריד את מחירי הדיור בארץ בלי לבנות דירה"

שר הפנים לשעבר אופיר פינס, סבור שצריך לטפל בביקוש לדירות לפני שמטפלים בהיצע, ולהפוך השקעה בדירה להרבה פחות משתלמת

אופיר פינס / צילום: תמר מצפי
אופיר פינס / צילום: תמר מצפי

"אפשר להוריד את מחירי הדירות בישראל בלי לבנות דירה נוספת אחת", כך אומר שר הפנים לשעבר אופיר פינס (העבודה), כיום ראש המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב, המלמד בחוג למדיניות ציבורית ללימודי תואר שני. "לא נכון להגיד כל הזמן שצריך לטפל רק בהיצע ולא בביקוש. הביקושים בישראל לדירות, ובפרט לדירות להשקעה, הם לא הגיוניים. העובדה שהמצב היום מעודד רכישת דירות להשקעה הוא מעוות".

- אם יש עיוות בשוק, למה לא פותרים את הבעיה?

"נראה לי שאין מספיק מוטיבציה למקבלי ההחלטות לפתור את בעיית הדיור באמת. הסיבה היא שחלק גדול מהכנסות המדינה מגיע מעסקאות נדל"ן שעושה המדינה, וגם מעסקאות שעושים אנשים פרטיים. הממשלה מייצרת תמריצים גדולים מאוד לציבור להשקיע בנדל"ן כי היא מרוויחה מזה. זה לתת לחתול לשמור על השמנת. קודם כל החתול צריך להחליט שהוא מוכן לשתות פחות שמנת, וזה יקרה רק כשלא תהיה לו ברירה. מי שיכול לגרום לכך שלא תהיה לו ברירה הם תושבי מדינת ישראל, שהבהירו בבחירות האחרונות אולי דרך הצבעה למשה כחלון ("כולנו"), שזה נושא שייהרג ובל יעבור. מנגד, הבחירה בנתניהו מוכיחה שלמרות הכל, לעם ישראל פחות חשוב נושא הדיור".

- אז מה הפתרון?

"ייתכן שבגלל נושא ניגוד העניינים, צריך להעביר את הטיפול בנושא הדיור לוועדה בלתי תלויה. נוסף לכך, לפני כל צעד שעושים צריך לעשות הבחנה בין מי שקונה דירה למגורים לבין מי שקונה דירה להשקעה, בכל התחומים. מהמשכנתא, דרך המסים ועד לאופן התשלום.

"מגורים והשקעה זה לא אותו דבר, וצריך להקל על מי שקונה דירה למגורים ולהקשות על מי שקונה להשקעה, קל וחומר לתושבי חוץ. אתה לא יכול למנוע מתושב חוץ לקנות דירה אבל אתה יכול לגרום לו לשלם יותר מסים. כשאני מעודד רכישת דירות להשקעה התוצאה היא עלייה במחירי הדירות ולכן צריך להפוך אותה לכדאית פחות. אם לא יעשו את זה, המצב לא ישתנה לעולם, גם אם ירחיבו את ההיצע. גם שכר דירה בישראל גבוה ואין סיבה לא למסות אותו, או לא לקבוע תקרה לשכר דירה. שיהפכו את ההשקעה לפחות אטרקטיבית".

"לשחק בנדמה לי"

- מה דעתך על הקריאה של משה כחלון להעביר את רשות מקרקעי ישראל לסמכותו של משרד האוצר?

"אני לא חושב שזה ישנה משהו. משרד האוצר מסתכל על רמ"י כמקור הכנסות לתקציב המדינה ותו לא. גם שרי שיכון הם בעייתיים כשהם סקטוריאליים, כמו אורי אריאל למשל. השרים ממפלגות השלטון, כמו הליכוד והעבודה, אמורים להיות פחות סקטוריאליים. בניגוד ללפיד, לבנט, לגפני או לליצמן, נתניהו והרצוג אמורים להיות פחות סקטוריאליים. לכן תיק האוצר בדרך כלל נמצא בידיים של מפלגת השלטון. בכל מקרה העברת רמ"י למשרד האוצר לא תעשה מהפכה - גם ככה משרד האוצר שולט ברמ"י בדרך עקיפה כי בסוף הכספים מהקרקע מגיעים לאוצר. ולכן מה שכחלון מציע זה קצת לשחק בנדמה לי".

- ועדיין, הדעה הרווחת היא שהממשלה לא מטפלת מספיק בצד ההיצע, ועשתה צעדים רק בנושא הביקוש ולכן לא הצליחה להוריד מחירים.

"הטענה שצריך רק להרחיב את ההיצע והבעיה תיפתר היא להסתובב סביב הזנב של עצמך, כי תמיד ההיצע יהיה קטן מול הביקוש. צריך גם להקטין את הביקוש. הביקוש לדיור בישראל בלתי סביר. לא די שיש לנו עלייה מאוד גדולה באוכלוסיה, יש גם ביקוש גדול מצד תושבי חוץ וביקוש עצום לדירות להשקעה. הנדל"ן הוא כבר שנים רבות אפיק ההשקעה מספר אחת בישראל, ואחר כך מתפלאים שמחירי הדירות עולים.

"הסיבה הראשונה לכך שהממשלה לא באמת מטפלת בבעיה היא שהמדינה רוצה הכנסות והנדל"ן הוא מקור הכנסה משמעותי. הסיבה השנייה היא, שלחלק גדול ממקבלי ההחלטות, גם שרים, גם חברי כנסת וגם פקידים שהם לא בדיוק מהעשירון התחתון של האוכלוסייה, יש דירות להשכרה ולהשקעה, או שאמורות להיות להם דירות כאלה ביום מן הימים מירושה. בסוף כולם בני אדם וטבעי שבני אדם לא יעבדו נגד האינטרסים של עצמם".

- תמנע מפקידי ממשלה לקנות דירות?

"לא, אבל צריך שהדברים יהיו שקופים. הציבור לא יודע מדוע לא מתקבלות החלטות נכונות. אם הוא יידע את הדברים, למקבלי ההחלטות כבר יהיה קשה יותר לא לקבל את ההחלטות הנכונות. בסוף מחירי הדירות יכולים לרדת בלי לבנות דירה אחת נוספת, אם זה דרך מיסוי אפילו של דירה שלישית. יש הרבה אנשים שיש להם 20 דירות, ו-15 דירות ו-10 דירות. למה אנחנו נותנים לזה לקרות? על חשבון מי?"

- זה קפיטליזם.

"זה לא קפיטליזם - זה קפיטליזם חזירי. אני בעד שוק חופשי, אבל שוק חופשי לא צריך לעודד קניית דירות. וכשנוצר עידוד כזה, צריך לטפל בו".

- תגיד, אתה לא מתגעגע לפוליטיקה?

"אחרי הבחירות הנוכחיות איך אפשר להתגעגע?"