חברת נמל חיפה סיימה את 2014 עם רווח נקי של 61 מ' ש'

מדובר בגידול של כ-80% לעומת 2013 הרווח מיוחס גם לגידול ברוב פעילויות הליבה של החברה ולירידה בהוצאות השכר בעקבות פרישה מוקדמת של יותר מ-70 עובדים

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

חברת נמל חיפה מסיימת את שנת 2014 עם רווח נקי של 61 מיליון שקל, כך עולה מהדוחות הכספיים שאישר דירקטוריון החברה בסוף השבוע האחרון. הגידול מיוחס לכניסתה של החברה לשווקים חדשים, לגידול ברוב "פעילויות הליבה" של החברה ולירידת הוצאות השכר. מדובר בגידול של כ-80% לעומת שנת 2013, אז עמד הרווח על 34 מיליון שקל.

מדוחות החברה עולה כי תזרים המזומנים מפעילותה השוטפת של החברה עמד ב-2014 על 111 מיליון שקל, לעומת 84 מיליון שקל ב-2013. כמו כן, תזרים המזומנים ששימש לפעילות השקעה הידלדל ממינוס של 57 מיליון שקל ב-2013 למינוס של 154 מיליון שקל ב-2014. הסיבה העיקרית לגידול בתזרים השלילי היא הפניית יתרות מזומנים לקניית ניירות ערך לצורך קבלת ריבית גבוהה יותר, והפקדת פיקדונות בתאגידים בנקאיים.

נמל חיפה מסבירה את הגידול ברווח, בין השאר, בהוצאות השכר שירדו ב-30 מיליון שקל לעומת 2013. בעוד שב-2013 עמדו הוצאות השכר על 462 מיליון שקל, שהיוו 62% מהכנסות החברה, ב-2014 עמדו הוצאות אלו על 432 מיליון שקל, שמהווים 58% מההכנסות. ירידת ההוצאות התאפשרה בעקבות פרישה מוקדמת של יותר מ-70 עובדי חברה ותיקים.

סיבות נוספות לגידול ברווח הן הגידול בפעילויות הליבה של הנמל, בד בבד עם כניסה לשווקים חדשים כמו יבוא מכוניות. פעילות היבוא והיצוא רשמה עלייה מתונה של כ-3% לעומת 2013, ועמדה ב-2014 על 879 אלף מכולות.

פעילות המטען הכללי גדלה גם כן ועמדה ב-2014 על 531 אלף טון, עלייה של 49% ביחס ל-2013. עלייה זו מיוחסת בחלקה הגדול לעלייה משמעותית בפריקת מתכות, וכן לגידול ביבוא מכוניות וקלינקר (מוצר בסיס לייצור מלט). היקף פעילות מטען הצוברים עלה בצורה דרמטית ב-87% לעומת 2013, ועמד ב-2014 על 1,443 טון. עלייה זו נובעת מהסכמים מסחריים שנחתמו בין הנמל לחברות עסקיות, שהעבירו את פעילותן לחיפה.

התוצאות החיוביות מפתיעות כיוון שהחברה פעלה רוב השנה ללא הלקוחה המרכזית שלה, צים, ששבה לנמל רק ברבעון האחרון של 2014. המפקדה של צים יושבת בחיפה, אך בשנה שקדמה לחזרתה לנמל, היא בחרה להעביר את פעילות השטעון לנמל פיראוס ביוון בשל חשש לפגיעה בפעילותה העסקית עקב סכסוכי עבודה הנוגעים לרפורמה הקרבה בנמלים.

לכן הצטמצם שיתוף הפעולה בין צים לנמל בכ-60%, מה שהוביל לירידה של כ-10%-15% מסך הפעילות בנמל. למרות שפעילות שטעון לא נחשבת רווחית במיוחד, חזרתה של צים לנמל חיפה שיפרה את הנתונים הכספיים של הנמל.

מנמל חיפה נמסר: "אל מול כל האתגרים העומדים בפני נמל חיפה מדי שנה, מדובר בתוצאות מספקות ומרשימות במיוחד. ספק אם היה מישהו היה מאמין בתחילת השנה שעברה שכך תסתיים לה השנה. אבל 2014 כבר מאחורינו, ואנו כולנו מרוכזים באתגרים שלפנינו בשנה זו".

המספרים של חברת נמל חיפה
 המספרים של חברת נמל חיפה