אפריקה הפסידה 844 מ' ש'; לבייב השתכר 17.16 מ' ש'

הפסדי אפריקה ב-2014 העמיקו לעומת הפסד של 75 מיליון שקל ב-2013, בעיקר בצל המצב ברוסיה ■ עלות שכרו של המנכ"ל: 2.66 מיליון שקל

לב לבייב / צלם: איל יצהר
לב לבייב / צלם: איל יצהר

חודש לאחר שפרסמה אזהרת רווח מקדימה, דיווחה היום חברת ההשקעות אפריקה ישראל, כי סיימה את שנת 2014 בהפסד עתק של 844 מיליון שקל, על רק המשבר הכלכלי החריף ברוסיה. ההפסד כיווץ את ההון העצמי של אפריקה ישראל ב-14% ל-3 מיליארד שקל.

התחזית המוקדמת של אפריקה ישראל, שפורסמה בסוף פברואר, הייתה להפסד בטווח של 783-863 מיליון שקל, כך שהתוצאה הסופית קרובה יותר לרף העליון של התחזית. בשלוש השנים האחרונות מסתכמים הפסדי חברת ההשקעות שבשליטת לב לבייב לכמעט 2 מיליארד שקל.

אפריקה ישראל פועלת באמצעות החזקה בארבע חברות ציבוריות ומתמקדת בייזום ופיתוח של נכסים מניבים ודירות למגורים, וכן בהקמת פרויקטים ומכירת חומרי גלם לענף הבנייה. עיקר פעילות החברה מתמקד כיום ברוסיה ובמזרח אירופה.

ברוסיה פועלת אפריקה ישראל בייזום פרויקטים למסחר ומגורים, באמצעות החברה הבת, אפי פיתוח. ברבעון הרביעי של 2014 נאלצה אפריקה ישראל להכיר בהשפעת המשבר הכלכלי ברוסיה ורשמה הפחתה של 858 מיליון שקל בשווי נכסיה, ובעיקר בשווי הפרויקטים למגורים שנמצאים בשלבים שונים של תכנון והקמה.

עם זאת, בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה נרשמה עלייה חדה בשווי קניון אפימול במוסקבה (עלייה של 372 מיליון שקל בסיכום שנתי), כך שבסך הכל ספגה אפריקה ישראל אשתקד הפסד של 363 מיליון שקל מירידה בשווי נכסיה ברוסיה. אפי פיתוח עצמה ציינה בדוחותיה כי שווי הפרויקטים שלה עמד בסוף 2014 על 2 מיליארד דולר, לעומת 2.5 מיליארד בסוף 2013.

בנוסף, נאלצה אפריקה ישראל להפחית אשתקד 41 מיליון שקל משווי קרקעות, וכן למחוק נכס מוניטין של 27 מיליון שקל שנרשם במאזני החברה הבת, אפריקה תעשיות, לאחר רכישת מניות המיעוט של חברת פקר פלדה (כיום בבעלותה המלאה של אפריקה תעשיות). דירקטוריון אפריקה תעשיות פיטר החודש את מנכ"ל אפריקה תעשיות, אבי מוטולה, בעקבות הפסד של 61 מיליון שקל ב-2014.

אתמול עדכנה אפריקה תעשיות כי תבצע בדיקה לאחור של הכנסות חברה בת נוספת שבבעלותה, נגב קרמיקה. תלונה מצד עובד על אי סדרים כספיים הובילה לבדיקה שבעקבותיה התגלתה הכרת יתר בהכנסות בהיקף של 14 מיליון שקל, שגררה גם ירידה מלאכותית בהפסד השנתי לפני מס.

מנגד, נהנתה אפריקה ישראל ב-2014 מעלייה של 183 בשווי הנדל"ן שבבעלותה, בישראל ובאירופה, כשעיקר העלייה, בהיקף של 154 מיליון שקל, נרשמה בזכות עלייה בשווי קניון קוטרוצ'ן ברומניה, ובניין המשרדים הצמוד לו. בסך הכל רשמה אפריקה ישראל הפחתות (נטו) של 249 מיליון שקל, עקב ירידה בשווי נכסיה.

אתגר מורכב בשנים הקרובות

עיקר הבעיות של אפריקה ישראל היו וימשיכו להיות תזרימיות. לחברה חוב עתק של 4.05 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח ולבנקים, שבגינו היא אמורה לשלם בעשור הקרוב גם תשלומי ריבית בהיקף של 1.6 מיליארד שקל. לחברה היו בסוף דצמבר 2014 מזומנים בשווי של 783 מיליון שקל, והיא מעריכה כי למרות פירעונות חוב של מיליארד שקל בשנתיים הקרובות, היא תסיים את 2016 עם 230 מיליון שקל בקופה.

בתזרים המזומנים החזוי לשנה הנוכחית והבאה, מציינת החברה כי היא נסמכת בין השאר על דיבידנדים והחזר הלוואות מחברות בנות בהיקף כולל של 391 מיליון שקל, ומכירת מניות של חברות בנות בהיקף של 175 מיליון שקל. אולם גם אם תוכנית זו תצא לפועל כמתוכנן הרי שב-2017 תעמוד אפריקה בפני פירעונות של 620 מיליון שקל, כאשר בקופתה רק כשליש מהסכום הזה.

כדי להצליח לעמוד באתגר, ולא להידרש להסדר חוב נוסף, מקווים בחברה לראות עד אז שיפור מהותי בכלכלה הרוסית, שיאפשר התקדמות בקצב מכירת הדירות למגורים, ויפתח בפניה גם אפשרות למימוש נכסים מסחריים (כדוגמת קניון אפימול) וחלוקת הרווחים בגינם כדיבידנד. לחילופין, תוכל אפריקה לנסות ולבצע מיחזור של חלק מהחוב, כפי שעשתה השנה, רגע לפני ההחרפה במשבר הרוסי. אולם גם במקרה כזה היא תהיה תלויה בשיפור מהותי בפעילות במדינה.

להפסד הגדול אשתקד אחראיות גם הוצאות המימון (נטו) שהאמירו ל-1.5 מיליארד שקל (לעומת 1.1 מיליארד שקל ב-2013), בעיקר עקב קריסה של 72% בשער הרובל הרוסי מול הדולר, שהביאה את אפי פיתוח להציג הפסד של 225 מיליון דולר בגין שערי חליפין.