פוטנציאל: "סטארט-אפים מטורקיה שוקלים שת"פ עם ישראל"

היזם הטורקי שאדאש אונן, שביקר בשבוע שעבר בישראל במסגרת תחרות בינלאומית, מאמין שלאור צמיחת הסטארט-אפים בטורקיה, יש מקום לשיתופי-פעולה עם ישראל ■ "הסטארט-אפים הטכנולוגיים יכולים להיות גשר"

רחת לוקום, אנטליה ו"אקספרס של חצות". יש לא מעט אסוציאציות שצפות בראש כאשר חושבים על טורקיה, שלרובן אין קשר לטכנולוגיה. המדינה שמנהיג ארדואן מנסה בשנים האחרונות לפתח סצנת היי-טק. שאדאש אונן הוא אחד מהיזמים הבודדים, ככל הנראה, שפועלים בטורקיה לקידום שיתופי-פעולה טכנולוגיים בין יזמים ומשקיעים ישראלים לטורקים, במטרה לממש יחד את הפוטנציאל ההדדי.

אונן, הבעלים של אחת מחברות הייעוץ וליווי הסטארט-אפים הגדולות בטורקיה - Onen Consultancy, מבקש לחבר את הסטארט-אפיסטים המקומיים לשווקים בינלאומיים, בין היתר באמצעות תחרויות בינלאומיות ותוכניות האצה. בנוסף, אונן משמש עבור משקיעים טורקים ובינלאומיים כ"סקאוטר" שמאתר עבורם סטארט-אפים לצורך השקעה.

אונן השתתף החודש בתחרות "סטארט-אפ פיוז'ן 2015", שאליה התקבצו נציגים מישראל, יפן וטורקיה. המשתתפים התחרו על השקעה בהיקף של 100 אלף דולר מקרן ההשקעות היפנית Samurai Incubate. נציין כי בתחרות לקחו חלק שישה סטארט-אפים כחול לבן, שלושה מיפן ושלושה מטורקיה.

אונן שיתף פעולה עם האקסלרטור הישראלי TheHive של "גבהים", עמותה בת של קרן רש"י, אשר מלווה יזמים עולים ותושבים חוזרים בפיתוח הסטארט-אפים שלהם. בשיחה עם "גלובס" הוא אומר כי "פוטנציאל הצמיחה הוא גבוה".

לדבריו מחצית מכל משתמשי האינטרנט בטורקיה מבצעים רכישות מקוונות, ועל פי ההערכות הכלכלה המקוונת יכולה לצמוח בכ-19% מדי שנה. בשנת 2013 הושקעו כ-80 מיליון דולר בסטארט-אפים במדינה על ידי גופים שונים.

- יש לכם כבר מסורת של אקזיטים?

"האקזיט הגדול ביותר שנעשה עד כה, הוא של חברת סחר אלקטרוני שמבוססת על מכירות פומביות בשם GittiGidiyor, שנרכשה על ידי איביי בעבור 200 מיליון דולר".

- מתי נולדה סצנת הסטארט-אפים בטורקיה?

"הייתה התפתחות משמעותית כבר בשנת 2008, אבל אני סבור ששנת 2012 היא המשמעותית מכולן. אז ראינו את העניין שגילו משקיעים זרים במיזמים טורקיים, ומאז אנחנו נמצאים בצמיחה".

- הממשלה הטורקית מבינה את הפוטנציאל ותומכת בו?

"בהחלט. סטארט-אפים מקומיים זוכים לעידוד. יש למשל תוכנית מימון בהיקף של 50 אלף דולר והטבות מס לאנג'לים בגובה 25%. בנוסף, המדינה תומכת באוניברסיטאות טכנולוגיות".

- איזה חברות טורקיות מבטיחות אתה מכיר?

"זאת תהיה הערכה פרטית שלי, אבל אוכל למנות למשל חברת משלוחי מזון בשם Yemeksepeti, ששוויה נאמד בכ-500 מיליון דולר. דוגמה נוספת היא אפליקציית הזמנת המוניות BiTaksi".

היחסים בין ישראל וטורקיה אינם משובחים, בלשון המעטה. איך הסטארט-אפים במדינתך רואים את מה שמתרחש בישראל?

"הקונספט של 'סטארט-אפ ניישן' הוא פופולרי, וסטארט-אפים טורקיים בעלי ראייה בינלאומית, בהחלט מתחילים לחשוב על שיתופי-פעולה עם עמיתיהם בישראל.

"המילה שמתארת זאת בצורה הטובה ביותר היא - גשר, ולדעתי האישית, הסטארט-אפים הטכנולוגיים יכולים להיות הגשר הזה".