חגיגת שכר הבכירים: נמרודי ואלעזרא לקחו 10 מיליון שקל

אלי כהן, הח"כ הנכנס ממפלגת "כולנו", זכה לעלות שכר של 2.3 מיליון ש' בהכשרת הישוב ■ 17 מ' ש' ללב לבייב ■ 2.7 מיליון שקל "בלבד" לרמי לוי ■ 5.8 מ' ש' לרמי גרינבאום במנדלסון ■ 4.2 מ' ש' להרשי פרידמן באזורים

עופר נמרודי / צילום: תמר מצפי
עופר נמרודי / צילום: תמר מצפי

המצב הפיננסי המאתגר של אפריקה ישראל, והתסבוכת הפיננסית שנחשפה בימים האחרונים בחברה הבת, אפריקה תעשיות, לא מנעו ממנה לתגמל בנדיבות את בעל השליטה, לב לבייב, ומספר מנהלים בכירים בקבוצה.

עלות העסקתו של לבייב כיו"ר אפריקה ישראל הצטברה ליותר מ-17 מיליון שקל, כאשר הסיבה העיקרית לכך היא אופציות שניתנו לו לרכישת מניות החברה הבת, אפי פיתוח (יותר מ-12 מיליון שקל). בפועל, האופציות נמצאות הרחק מחוץ לכסף (מחיר מימושן עומד על 57 סנט כשמחיר המניה בבורסת לונדון כיום הוא 26 סנט). ב-2013 עמדה עלות העסקתו של לבייב באפריקה ישראל על יותר מ-20 מיליון שקל, כשגם אז היא התבססה בעיקר על תגמול מנייתי (כ-13 מיליון שקל).

למרות ההפסד העצום שרשמה חברת אפריקה ישראל ב-2014 החליט אתמול דירקטוריון החברה להעניק למנכ"ל, אברהם נובוגרוצקי, ולסגן היו"ר, נדב גרינשפון, בונוסים בהיקף של כ-460 אלף שקל (לכל אחד), בגין "עמידה ביעדים". לפי הדוחות, נובוגרצקי וגרינשפון היו זכאים לבונוסים כפולים, אולם בדירקטוריון החליטו להפחית בחצי את גובה המענקים לנושאי המשרה "בשים לב לתוצאות העסקיות של החברה". בסך הכל, זכה גרינשפון אשתקד לשכר בעלות של 3 מיליון שקל, שכלל גם הפרשה של כמיליון שקל ל"מענק הסתגלות". עלות העסקתו שלן נובוגרוצקי הגיעה ל-2.7 מיליון שקל.

הרשי פרידמן קיבל 4.2 מ' ש' באזורים

שני בעלי שליטה נוספים בחברות החזקה נכנסו היום לעשירייה השנייה של שיאני השכר לשנת 2014. מדובר באלי אלעזרא (קבוצת אלעזרא) ועופר נמרודי (הכשרת הישוב), שנהנו אשתקד מתגמולים בהיקף של כ-10 מיליון שקל, כל אחד. עלות העסקת אלעזרא כיו"ר החברה הבת הכשרה ביטוח עמדה על 6.3 מיליון שקל, כש-3 מיליון שקל מתוכם מענק והיתרה שכר. אלעזרא גם נהנה מתגמולים של 3.5 מיליון שקל בתפקידו כיו"ר חברת הליסינג אלבר שבשליטתו, כך שבסך הכול עלות העסקתו אשתקד מצטברת ל-9.8 מיליון שקל.

עלות העסקת נמרודי עמדה על 9.7 מיליון שקל, כש-6.5 מיליון שקל מהסכום ניתנו לו כמענק. עלות העסקת המשנה למנכ"ל הכשרת הישוב, אלי כהן, שהתפטר בשבוע שעבר מתפקידו וצפוי להפוך בקרוב לחבר כנסת מטעם מפלגת כולנו של משה כחלון, עמדה על 2.3 מיליון שקל. עוד בהכשרת הישוב: עלות שכרו של אוהד מראני, מנכ"ל הכשרה אנרגיה ולשעבר מנכ"ל משרד האוצר, עמדה על 1.3 מיליון שקל. עלות העסקת אחותו של בעל השליטה, סמדר נמרודי רינות, כסמנכ"לית פרויקטים מיוחדים, עמדה על 1.7 מיליון שקל.

בעל שליטה נוסף שתוגמל אשתקד בנדיבות הוא הרשי פרידמן, שבתפקידו כיו"ר חברת הנדל"ן אזורים, קיבל 4.2 מיליון שקל. היקף התגמולים שהעניקה אזורים למנכ"ל החברה, דרור נגל, הגיע ל-3.3 מיליון שקל. אזורים סיכמה את 2014 ברווח מצומק של 4.5 מיליון שקל בלבד.

שיאן השכר בחברת תשתיות המים מנדלסון היה רמי גרינבאום, סמנכ"ל החברה האמריקאית דודסון, שנמכרה אשתקד. עלות העסקתו ב-2014 הגיעה ל-5.8 מיליון שקל - 2.7 מיליון שקל כדמי ייעוץ, ורוב היתרה מענק חד פעמי. מנדלסון שילמה גם 4.4 מיליון שקל לשרגא בר, מנכ"ל משותף בחברה, כש-2.2 מיליון שקל ניתנו לו כמענק ועיקר היתרה בדמי ניהול.

עלות העסקתו של שלמה איזנברג בקבוצת ערד שבשליטתו הגיעה ל-3.5 מיליון שקל ועלות העסקת חיים צוף כיו"ר חברת הנדל"ן איירפורט סיטי עמדה על 1.7 מיליון שקל. מנכ"ל ניסקו חשמל, איתן רוב, לשעבר ראש רשות המסים, נהנה מתגמולים בהיקף של 2.5 מיליון שקל, ויהל שחר, מנכ"ל סקיילקס, שעברה באחרונה לבעלות מחזיקי האג"ח במסגרת הסדר חוב, נהנה משכר בעלות של 1.9 מיליון שקל. עלות העסקת ארבעת בני משפחת שפירא בקבוצת שפיר הנדסה הצטברה ל-5.5 מיליון שקל.

עלות העסקתו של טייקון הסופרמרקטים רמי לוי ירדה משמעותית ביחס לשנים קודמות, אחרי שינוי תנאי העסקתו, ועמדה על 2.7 מיליון שקל. לוי הודיע במהלך 2014 על ויתור חד צדדי של 25 אלף שקל ממשכורתו החודשית. עלות העסקת אשתו של לוי, עדינה, הסתכמה ב-1.3 מיליון שקל.

שיאני השכר 2014
 שיאני השכר 2014