סלינגר מרככת עמדתה בנוגע לקשירת עמלות הסוכן לדמי הניהול

המפקחת על הביטוח הבהירה כי אינה נגד דמי ניהול דיפרנציאליים, ולא תפעיל סמכויות אכיפה בעניין

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, דורית סלינגר, מרככת את נייר העמדה המהפכני שהוציאה בינואר השנה, בנוגע ל"תשלום גוף מוסדי לבעל רישיון (סוכן ביטוח)", באופן שמרמז כי עמדתה בנושא הייתה דרמטית מדי בהקשר הרטרואקטיבי על הסכמי עמלות קיימים, גם מבחינת האוצר.

בהבהרה שהוציאה אמש, שמרה המפקחת על ניסוח עמום ולא ברור דיו, שממנו ניתן להסיק כי מבחינת האוצר לנייר העמדה מינואר אין מעמד משפטי. עם זאת, המפקחת מציינת שעמדתה העקרונית לא השתנתה, ואין לקשור בין התגמול לסוכן למחיר אותו משלם הלקוח באופן שיוצר אינטרסים מנוגדים בין שני אלו. גורם בשוק המוסדי אמר לנו בהתייחס להבהרה כי "היא השאירה אותנו יותר מבולבלים ממה שהיינו לפניה".

לאחר שנייר העמדה עורר ביקורת חריפה מצד החברות המנהלות את החיסכון הפנסיוני, מבהירה עתה סלינגר כי "חברה מנהלת של גוף מוסדי רשאית לקבוע דמי ניהול דיפרנציאליים... אין בכוונתי להפעיל את סמכויות האכיפה הנתונות לי בכל הקשור לפעולת הגופים המוסדיים וסוכני הביטוח הפנסיוני, ביחס ללקוחות שצורפו לגופים המוסדיים לפני פרסום העמדה, ואף בתקופה הסמוכה שלאחריה, לפי מערך החוזים שהיה קיים במועד פרסומה".

שומרת על עמדתה העקרונית, אבל...

לפני כחודשיים הפתיעה סלינגר את הגופים המוסדיים וסוכני הביטוח כשקבעה בנייר עמדה, שלא קדמה לו טיוטה, כי אין לקשור את גובה העמלות לסוכנים לגובה דמי הניהול שמשלם הלקוח. היא קבעה אז כי מדובר בנוהג לא ראוי שאינו עומד בדרישות החוק. בכך קבעה, למעשה, כי הסכמי העמלות הנהוגים בין חברות הביטוח ובתי ההשקעות לסוכני הביטוח אינם תקינים, כמעט באופן גורף. נייר העמדה יצא אגב מהלך מתמשך לניסוח הוראות רגולטוריות חדשות ביחס לעמלות הסוכנים - שטרם הושלם.

המהלך המפתיע של פרסום עמדה כה גורפת וחד משמעית, ללא טיוטה מקדימה - עורר זעם בשוק. כחלק מכך, חברות הביטוח אף החלו במהלכים משפטיים לשם פנייה לבג"צ כנגד עמדת המפקחת. בניגוד לחברות המנהלות, לשכת סוכני ביטוח תמכה בנייר העמדה של סלינגר בניסוחו המקורי.

עתה, לצד ההבהרה כי לא תאכוף עמדתה על הסכמים קיימים, סלינגר מבהירה שהיא שומרת על עמדתה העקרונית שאין לקשור בין גובה דמי הניהול לגובה העמלה לסוכנים, בוודאי בהסכמי עמלות חדשים. כלומר, המפקחת עדיין מצפה שהענף ישנה את אופן ההתקשרות בין החברות לסוכנים, כך שייפחתו ניגודי האינטרסים ביחס ללקוח.