"AOL מחפשת בישראל שת"פ, השקעה או רכישה"

ענקית האינטרנט AOL שביצעה בישראל רכישות במאות מיליוני דולרים מפעילה כאן את תוכנית Nautilus שמאפשרת לה ללוות סטארט-אפים מבטיחים ■ מרב רותם נעמן, שמנהלת את המיזם, מסבירה שלא מדובר בחממה שגרתית

מרב רותם נעמן / צילום:  אלה סברדלוב, ליאור דנציג
מרב רותם נעמן / צילום: אלה סברדלוב, ליאור דנציג

רבה לפני שתרבות האקזיטים והכותרות בעיתונים ובאתרים בישראל היו חלק בלתי נפרד מהיומיום העסקי בארץ הקודש, הייתה נקודה אחת בזמן שטרפה את הקלפים והביאה את עולם האקזיטים של הסטארט-אפ ניישן אל קידמת הבמה. היה זה קיץ 1998, כשחברת האינטרנט האמריקאית AOL רכשה ב-407 מיליון דולר את תוכנת המסרים המיידיים ICQ. החגיגה בתקשורת הייתה רבה והמייסדים, בהם המשקיע הסדרתי יוסי ורדי, הפכו לגיבורי השעה.

מאז עברו הרבה ביטים בשרתים של AOL. החברה עברה כברת דרך ארוכה בעצמה כשהתמזגה עם טיים וורנר ובהמשך התפצלה ממנה רק כדי לגלות את עצמה מחדש בעולמות הווידיאו והפרסום הפרוגרמטי מבוסס הטכנולוגיה. בד בבד, החברה האמריקאית המשיכה לגלות עניין רב בשוק הסטארט-אפים המקומי.

את ICQ אמנם היא כבר הספיקה למכור לחברת DST הרוסית, אבל היא הפכה להיות גורם דומיננטי מאוד בסטארט-אפ ניישן. בין הרכישות אפשר למנות את חברת Yedda של אביחי ניסנבוים ויניב גולן (כיום בעלי קרן ההשקעות lool ventures) בעשרות מיליוני דולרים ואת Quigo של ירון גלאי (כיום מנכ"ל וממייסדי אאוטבריין) ב-363 מיליון דולר.

רכישה מהותית נוספת היא של חברת 5min ב-65 מיליון דולר, שהעמיקה את הטכנולוגיה של AOL בעולמות הווידיאו. לפני שנתיים גם רכשה ב-405 מיליון דולר את Adap.tv, שאמנם לא פועלת מישראל, אך המייסד שלה הוא הישראלי אמיר אשכנזי. בשנה שעברה בוצעה הרכישה האחרונה בינתיים, הפעם מדובר בחברת Converto שתמורתה שולמו כ-100 מיליון דולר.

אז אמנם AOL לא מפסיקה את השופינג שלה בישראל בשנים האחרונות, ומפעילה בארץ שני מרכזי פיתוח, אבל נראה שהבעת האמון האמיתית של החברה עלתה מדרגה בשנה שעברה כשהשיקה באופן רשמי את Nautilus, שמתפקדת מצד אחד כתוכנית לקידום וטיפוח סטארט-אפים ומצד שני כזרוע הסקאוטינג של AOL בישראל.

"התפקיד שלנו הוא לזהות חברות פוטנציאליות וכישרון בישראל. AOL רכשה הרבה חברות בישראל והיא מבינה את הערך הגדול של ישראל בתור המקום השני בעולם בחדשנות אחרי עמק הסיליקון", מסבירה מרב רותם נעמן, מנהלת נוטילוס. "כחלק מנוטילוס, הקמנות תוכנית שמלווה יזמים למשך כשנה וגם משקיעה בהם סכום של כ-100 אלף דולר בשלב הסיד. אנחנו לא קובעים שווי בגיוס", היא מציינת ומבהירה כי AOL לא לוקחת מהסטארט-אפים דבר תמורת ההשתתפות. "הדבר היחיד שאנחנו מקבלים זה את הזכות להשתתף בסבב ההשקעה בחברות הללו".

"לפתור בעיות"

תוכנית ליווי הסטארט-אפים פועלת מתוך המשרדים הנוצצים של AOL בבניין רוטשילד 22 בתל אביב, אותו היא חולקת עם פייסבוק ישראל, אוטודסק, קרן מאגמה ואחרים. על שטח של 340 מ"ר, עיצוב מוקפד ויוצא דופן וחלונות זכוכית שמאפשרות מבט לנוף עוצר נשימה של תל אביב, פועלים שישה סטארט-אפים בליווי צמוד אך לא צמוד מדי. כחלק מהליווי גייסו בנוטילוס את רוני בר-אל, שהגיעה ממרכז פיתוח טכנולוגיות הווידיאו של AOL בתל אביב, כדי לתת תמיכה אין האוס למיזמים שבנוטילוס.

בר-אל, לשעבר בפיליפס ובנוקיה, פועלת מול הסטארט-אפים בעולמות מוצר וחוויית המשתמש (UX). "הרעיון הוא לפתור להם בעיות, לחבר לשותפים וללקוחות עסקיים ולייצר את העדיפויות הנכונות כדי להתקדם עם המוצר", אומרת בר-אל ביחס לחלק הייחודי שלה בתוכנית.

התפקיד הכפול של נוטילוס משחק לטובת AOL. "מאז שהושקה התוכנית במאי אשתקד, ראינו 350 סטארט-אפים", מספרת רותם נעמן. "מבחינתנו, כל סטארט-אפ שאנחנו רואים אנחנו מסתכלים עליו בשתי עיניים - האם הוא מתאים לתוכנית נוטילוס, מבחינת השלב שבו נמצא המיזם ואם יש לנו ערך לתת לו, או האם הוא נותן ערך ל-AOL כשיתוף פעולה, השקעה או רכישה".

לדברי רותם נעמן, "אנחנו בקשר ישיר מול AOL כדי לדעת מה החברה צריכה ומה החברה מתכננת כדי לדעת מה היא מחפשת ואילו טכנולוגיות ומיזמים יועילו לה. אנחנו גם יכולים לחבר לה חברות ישראליות בוגרות יותר שמעוניינות בגישה ל-AOL ושלאו דווקא עונות להגדרה של סטארט-אפ. יש לנו ידע אינטימי לאן החברה הולכת, יעדים אסטרטגיים ויעדי מוצרים ספציפיים. כך אנחנו יודעים למי נכון לחבר יזם מסוים, באיזו צורה ובאיזה תזמון".

רותם נעמן, משפטנית בהכשרתה, הגיעה ל-AOL אחרי שעברה תפקידים שונים כמו ניהול תחום הרגולציה בסלקום לפני יותר מעשור, כמה שנים בחברת הייעוץ המובילה bain & company וגם הייתה חלק מבטר פלייס מימיה הראשונים.

מי שהביא את רותם נעמן ל-AOL היה חנן לשובר, לשעבר מנהל מרכז הפיתוח של AOL בישראל וממקימי 5min שנרכשה על-ידי החברה האמריקאית. לשובר היה הוגה הרעיון של נוטילוס ולאחרונה הודיע על כוונתו לעזוב את AOL, ובכך הצטרף לשני חבריו - רן הרנבו וטל סימן טוב - שהודיעו בחודשים האחרונים, כל אחד בנפרד, על עזיבתם.

כששואלים אותה לגבי תוכנית הסטארט-אפים שהיא עומדת בראשה היא מנסה להגדיר אותה כחיה חדשה ולא כזו שנכנסת לתבניות המוכרות, לטענתה. "אנחנו לא אקסלרטור, לא חממה ולא האב. חממה זה מדען ראשי ואקסלרטור זה משהו שעובד בדרך כלל עם מחזורים, דמו דיי וכו'.

אנחנו מאפשרים לסטארט-אפ מרחב שהוא בא לעבוד והוא מקבל את כל התמיכה שהוא צריך - עסקי, תכנוני, מוצר או חוויית משתמש - בצורה של משיכה ולא של דחיפה. לא נביא הרצאה לכולם כי זה לא מתאים לכולם מבחינת השלבים שהם נמצאים בהם. נביא אולי מישהו ספציפי לאחד על אחד עם הסטארט-אפ", מסבירה רותם נעמן.

גם פרק הזמן שבו הסטארט-אפ שוהה במשרדי נוטילוס - שנה שלמה - שונה מההגדרה של חממה, שם מדובר על שנתיים ומעלה, ולא על אקסלרטור שמתמקד בחודשים בודדים. "סטארט-אפ שמצטרף אלינו צריך תוך ארבעה חודשים לגייס סיבוב סיד ואז יש לו עוד שמונה חודשים עד שהוא עוזב", היא אומרת ומצביעה על כך שבמתחם יש מקום לעוד שתי חברות, לצד שש החברות שכבר פועלות שם, כשאחת מהן צפויה ממילא לעזוב בקרוב.

יזמים מקומיים

אמנם בנוטילוס מנסים לבדל את עצמם לעומת תוכניות אחרות לסטארט-אפים בישראל, אבל בהחלט אפשר להתרשם בהתעניינות הגוברת של גופים בינלאומיים ברצון ללוות סטארט-אפים ישראלים מקרוב. לצד AOL, פועלות בישראל חברות כמו ענקית המחקר השיווקי נילסן או ענקית הפיננסים Citi, שתומכות ומטפחות יזמים מקומיים ומאפשרות גישה ישירה לחברות ענק וללקוחות שלהן. מבחינת היזם המקומי, מדובר בקיצור דרך משמעותי אל עבר שיתופי פעולה עסקיים, השקעות ובכלל צמיחה מואצת מעבר ליכולת להגיע לאותן מקומות באופן עצמאי.

הסטארט-אפים בתוכנית היזמות של AOL

מיזמי וידיאו, מעקב אחרי חנויות מקוונות וסנסור שמתחבר לקולר של כלבים

1. Shoppimon: החברה מגדירה מחדש את הדרך שבה בעלי עסקים מנטרים את החנות המקוונת שלהם. החברה פיתחה פלטפורמה שיודעת לתת מידע רלוונטי על האתר שכולל התראות דחופות במקרה של תקלות, האטות בשירות או כל דבר שיכול לפגוע בפעילות השוטפת של העסק.

מייסדים: רועי רוזינס ושחר עברון.

2. :Take&Make פלטפורמה שמאפשרת לבלוגרים, כוכבי יו-טיוב, מוכרים ב-etsy ואחרים לעשות כסף ממכירת ערכות ממותגות (Kits) של "עשה זאת בעצמך".

מייסדים: מיקה קייט, לירי הלפרין סגל ויוסי שלם.

3. :Spree החברה מנסה להמציא מחדש את תעשיית הווידיאו והקניות אונליין בעזרת פלטפורמה שמאפשרת למשתמשיה לצפות ולקנות מוצרים באמצעות תוכן וידאו קצר, מהנה, באיכות גבוהה ומותאם למובייל.

מייסדים: דניאל ינאי ואסף אחי-מרדכי.

4. :Hachiko החברה מפתחת סנסור חכם שמתחבר לקולר של כלבים ומאפשר לשתף חוויות יומיומיות של הכלב עם הבעלים שלו באמצעות אפליקציה ייעודית.

מייסדים: הוד פליישמן, אפי ארדיטי וזוהר יהודה פוקס.

5. :Veed.Me מחברת בין עסקים שמחפשים ליצור סרטון וידיאו לבין קהילה של יוצרים בעולם. החברה נותנת כלים לניהול תהליך הפקת הווידיאו - החל מניסוח צרכי הווידיאו, התאמה ליוצר ספציפי וניהול התשלומים.

מייסדים: יואב הורנונג, אורן הוד ונוריאל זוארץ.

6. Numeri: מפתחת טכנולוגיה לדחיסת וידאו שצפויה להקטין את הנפח פי עשרה.

מייסדים: אילן בר-און ואולג קוסטנקו.