המיתון כבר כאן

"הציבור חוסך", "האטה" וכו' - פחדנים, תגידו את האמת

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

קצת עצוב היה לבקר ברשתות השיווק בימים שלפני החג. התנועה דלילה יחסית, העגלות חצי מלאות וחדוות ההתנפלות האופיינית לישראלים על כל מה שאפשר לנעוץ בו שיניים, פשוט איננה. ואם מראה העיניים לא מספיק, דווח שרשתות השיווק עצרו מבצעים והקפיאו את הקמפיינים המסורתיים, שהפכו בעבר את הפסקות הפרסומת בחודש שלפני פסח לשטיפת מוח לרכישות כדאיות. מוטי קרן, מנכ"ל מגה, סיכם השבוע את המצב בשני משפטים: "הציבור מפחית צריכת מזון. זו תופעה שלא ראיתי מימי".

אני מניחה שמוטי קרן מספיק מנוסה כדי להבין מה קורה פה. מכנים את התופעה הזו בהמון שמות מכובסים כמו "הציבור חוסך", "לצרכנים אין כסף פנוי", "האטה", אבל לאף אחד אין את האומץ ובעיקר את הרצון, לקרוא לילד הזה בשמו: מדינת ישראל נמצאת במיתון.

כלל ידוע הוא, שכשיש מיתון, ענף המזון נפגע אחרון ויוצא ממנו ראשון. ואם קניית המזון נפגעת בצורה כזו קשה, ודי להציץ בדו"חות הלא ממש חיוביים של כל הרשתות כדי להתרשם עד כמה, אז כנראה שאנחנו נמצאים כבר תקופה בהאטה עמוקה, זאת אומרת במיתון.

את האינטרסים של הממשלה ובנק ישראל לא לנקוב בשם המפורש אפשר להסביר במשל מעולם הכדורגל. אם ארבעה אנשים הולכים מכות באצטדיון, במקרה הגרוע ביותר יהיו ארבעה נפגעים. אבל אם מישהו יצעק, "יאללה מכות", תקום כזאת מהומה, שיש סיכוי שמספרם יעלה לעשרות. לכן, ממשלות ברחבי העולם מזייפות נתוני צמיחה, אבטלה ומה לא, במטרה להחביא את האינפלציה והמיתון, כיוון שקריאה בשמן המפורש יגביר את האפקט ההמוני ובעקבותיו את המצב הכלכלי הקשה.

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, זיהתה את המצב כבר מזמן ולכן הורידה את הריבית במשק לכמעט אפס, כדי שמי שנוטל משכנתא בריבית משתנה, יזכה בעוד כמה גרושים פנויים שיתבזבזו על צריכה. העובדה שהדולר עולה מעודד את הייצוא וגם זה בסדר. אפשר להמשיך לנקוט בגישה שמרנית כזו או עד שתהיה קטסטרופה, חלילה, או עד שבנק ישראל יגשים את תחזית האנליסטים של HSBC ויתחיל בהרחבה כמותית, רעיון לא רע, אם יתבצע באופן דמוקרטי.

למה הכוונה? במקום לחלק את הכסף לבנקים, למה לא נחלק אותו לנוטלי המשכנתאות? יותר מ-30% מההכנסה הממוצעת של הישראלים הולכת לתשלומי המשכנתא ולכן לאנשים לא נשאר כסף לקנות אוכל. במקום לחכות שהלוואות הבנקים יהיו רעות ואז לקנות אותן, כמו באמריקה, בנק ישראל יקנה הלוואות טובות, זאת אומרת משכנתאות בריבית שלילית, וכך מיחזור המשכנתא יעלה את הצריכה, יקטין את התשלומים החודשיים ויחזיר את הקונים לרשתות השיווק.

הרעיון הזה מזכיר לכם משהו? בהחלט. מיחזור משכנתא הוא כמו המע"מ אפס של שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד. כל השמות האלה, משומשים, מכובסים, או שחוקים, עדיפים על מציאות עגומה מאוד שקוראים לה מיתון עמוק.