"יולי עופר אמר לי: 'תירגע, יש לך ערבות אישית'. גנבו אותנו"

בעל השליטה בלפידות העיד בתביעה שהגיש נגד עיזבונו של יולי עופר: "מגיע עו"ד צפריר ואומר 'אני הקונסילייר הפרטי של רות עופר ושל יולי עופר'" ■ עו"ד אלי כהן: "מה זו המילה הזאת 'קונסילייר', מה זה פה, 'הסנדק'?"

יעקב לוקסי לוקסנבורג / צילום: גיזי
יעקב לוקסי לוקסנבורג / צילום: גיזי

"עשינו עסקה עם יולי עופר. לא שולם כספינו. במילים פשוטות, גנבו מאיתנו. עכשיו באים ומעלים פה תיאוריות שונות לגבי העסקה. בהמשך באה אליי רות עופר ואמרה: 'בוא נתפשר, אם לא תתפשר איתי - תיכנס להליך משפטי של שנים'". כך אמר היום (ה') יעקב (לוקסי) לוקסנבורג, בעל השליטה בחברת לפידות, בדיון שנערך בתביעה שהגישה לפידות נגד עיזבון איש העסקים יולי עופר ז"ל, ואלמנתו, רות.

בתביעה מבקשת לפידות לממש ערבות אישית שנתנו לטענתה יולי ורות עופר, לביצוע עסקה שבה הוענקה לחברת לפידות אופציה למכירת 11% ממניות חברת אינוונטק לחברת CEE בבעלות עופר, בסכום של כ-17 מיליון שקל. רות עופר והעיזבון טוענים: מסמכי הערבות זויפו.

"אם עורכי הדין שלי היו מביאים לי סט של מסמכים כזה - הייתי חותם ולא שואל שאלה" - זו הייתה תשובתו של לוקסנבורג לשאלה מדוע דף החתימות בכתב הערבות שהציג בתביעתו, שעליו נראות לכאורה חתימותיהם של יולי ורות עופר, לא הודפס לכאורה מאותו קובץ כמו שאר המסמך.

עו"ד אלי כהן ממשרד גורניצקי, שחקר את לוקסנבורג נגדית, הצביע על כך שבדומה לאותו כתב ערבות, גם חתימתו של לוקסנבורג על תצהירו מופיעה בעמוד שנראה שהודפס מקובץ שונה מרצף המסמכים שלפניו. "זה קורה. אם אני יודע שעורכי דיני עורכים את המסמך הזה ואני סומך עליהם, אני חותם".

בהמשך טען לוקסנבורג שמי שהתנהל בקשר למסמכי ההסכם וכתב הערבות שבמרכז התביעה הוא עו"ד עמיר צפריר, ממשרד גולדפרב-זליגמן. "שאלו את עמיר צפריר לגבי עמוד החתימות", אמר.

באשר לקרבתו של עו"ד צפריר לבני משפחת עופר טען לוקסנבורג: "מגיע עו"ד צפריר ואומר 'אני הקונסילייר הפרטי של רות עופר ושל יולי עופר. אני מטפל בחוזים, בצוואות ובנושאים האישיים שלהם'. עמיר צפריר היה נכנס אליהם הביתה, היה פותח את המקרר, יושב לבד עם יולי ועם רות. הוא היה ממש איש מתוך ביתם ולכן אני סמכתי עליו".

"מה זו המילה הזאת 'קונסילייר', מה זה פה, 'הסנדק'?", שאל עו"ד כהן מאוחר יותר. "כך הוא קרא לעצמו", השיב לוקסנבורג.

הבטחה בעל פה

תצהירו של לוקסנבורג מפרט כמה אירועים שבהם התייחס יולי עופר בעל פה כביכול לנושא הערבות. "2008 הייתה שנה של משבר אימים בכל העולם", הסביר לוקסנבורג את הרקע למתן הערבות האישית לכאורה בידי עופר ז"ל, "העסקה נועדה להכנסת תיק הנדל"ן של יולי עופר בהונגריה למסגרת הבורסאית הזו. לא ידענו לאן הולך השוק במזרח אירופה. אמרתי שאני לא מוכן לקחת על עצמי חשיפה שאני לא יכול לבדוק אותה. לכן ביקשתי ערבות אישית של יולי עופר. זה נאמר בפורום שנכחו בו עו"ד עמיר צפריר ונמרוד רינות (מבעלי אינוונטק, ג"מ), בישיבה שבה הושג ההסכם בבית משפחת עופר. יולי עופר אמר: 'תהיה רגוע - יש לך ערבות אישית'". לוקסנבורג הוסיף: "מבחינתי הערבות שניתנה מצד איש עסקים במעמדו של עופר היא כמו בטון".

"איזו סיבה יש שבכל מפגש ומפגש יולי עופר יבוא ויגיד לך 'אל תדאג, יש לך ערבות'", הקשה כהן. "ראשית, זה היה במקרים ספורים, וזה עלה מן השיחה בהקשרים שונים. לדוגמה: היינו בארוחת חג במסעדת טורקיז, ישבתי עם יולי עופר. אני זורק לנמרוד רינות, שהיה איתנו, 'מה קורה בהונגריה - אני לא רואה סימנים להתאוששות'. אז יולי עופר התערב ואמר 'מה אתה מודאג? יש לך ערבות אישית'", אמר לוקסנבורג.

"ובמועד החתימה על ההסכם, לאחר החתימה - למה שיבוא ויגיד דבר כזה?", התעקש כהן. "משום שכשחתמנו לא הייתה עדיין ערבות אישית", ענה לוקסנבורג. "אתה טועה - למזכר ההבנות צורפו כתבי הערבות", השיב כהן. "לא זכרתי שכך היה, אבל נדמה לי שבהמשך נערכו שינויים בכתבי הערבות", ניסה לוקסנבורג ליישב את הדברים.

רקע: כתב ערבות אותנטי או מזויף?

לפידות הגישה את התביעה ב-2013 נגד עיזבון יולי עופר המנוהל ע"י עוה"ד צבי אפרת ורובי בכר, נגד חברת CEE שהייתה בשליטת יולי עופר, ונגד אלמנתו של עופר ז"ל, רות. התביעה נוגעת להסכם שנחתם בין חברת CEE לבין לפידות לרכישת מניות של חברת אינוונטק בשלוש מנות. לטענת לפידות, כתוצאה מן ההסכם נותרה בידיה אופציית PUT לחייב את CEE לקנות 11% ממניות אינוונטק בסכום של כ-17 מיליון שקל. לפידות הציגה לביהמ"ש מסמך שנראה כהסכם ערבות אישית שעליו חתמו עופר ז"ל ואלמנתו, רות. בתביעה מבקשת לפידות לאכוף את ההסכם ואת כתב הערבות כך שרות והעיזבון ירכשו את המנה השלישית של המניות.

לטענת מנהלי העיזבון, מדובר בניסיון להיפרע מהעיזבון בקשר לחוב ששייך לחברה, על בסיס מסמך כתב הערבות שיש לפקפק באותנטיות שלו, לאור אי התאמה לכאורה בין הדף האחרון, שעליו מופיעות לכאורה חתימותיהם של יולי ורות עופר, לבין יתר המסמך. עוד טוענים כי בשלב החתימה לכאורה על כתב הערבות היה עופר על סף עיוורון, וכי אין ראיות לכך שעופר ז"ל, ככל שחתם על המסמך, בכלל היה מודע לתוכנו. רות עופר עצמה העידה בביהמ"ש כי החתימה על כתב הערבות שהוצגה כחתימתה - מזויפת.

לפידות היא חברה ציבורית, בשליטת לוקסנבורג, העוסקת בחיפושי נפט ומחזיקה בהשקעות בתחומים אחרים. CEE (רש"ת: Central European Estates) היא חברה שהייתה בשליטת יולי עופר, המאוגדת בהולנד, ושאגרות החוב נסחרו בבורסה בת"א עד הקפאת המסחר בהן עקב קשיים כלכליים.