הקופסה השחורה: המכונית החכמה יוצאת לדרך חדשה

גוגל, אפל וחברות טכנולוגיה נוספות מנסות להוביל מהפכת חדשנות בתחום הרכב ■ אילו נתונים תאסוף חברת הביטוח, איזו מערכת תשמיע לנו שירים בהתאם לנוף, ולמה החיבור של כלי רכב לרשת עלול להסתיים באסון?

המכונית החכמה של גוגל / צילום: רויטרס
המכונית החכמה של גוגל / צילום: רויטרס

כשלואיז צ'נדלר, אחות בת 31 מאנגליה, פגעה במדרכה עם מכונית הרנו קליאו שלה ביולי 2013, היא שברה את הציר האחורי, מה שגרם למכונית להחליק על הכביש ולהפעיל את כרית האוויר. רגעים אחדים לאחר מכן, היא קיבלה שיחת טלפון. זו היתה חברת הביטוח שלה.

"זה היה סוריאליסטי", היא מספרת, "הייתי מבוהלת לגמרי, בדיוק קיבלתי מכה בפנים ולא יכולתי להבין איך חברת הביטוח שלי יודעת מה קורה".

התשובה נעוצה ב"קופסה שחורה", שממוקמת מתחת ללוח המחוונים. המכשיר, שמופעל באמצעות כרטיס SIM, שלח לחברת הביטוח של צ'נדלר נתונים על מיקומה ועל עוצמת הפגיעה. בעקבות זאת, נציגי חברת הביטוח הזמינו אמבולנס למקום התאונה.

מכוניות מחוברות כבר מצילות חיים. עכשיו מחפשים בעולם העסקי כיצד לנצל את ההזדמנויות שמאפשרת הטכנולוגיה. חברות ביטוח, חברות תקשורת ומפרסמים - כולם נמצאים במירוץ לנצל את הפוטנציאל המסחרי הגלום בכלי רכב שמוסרים נתונים לגבי המיקום והמהירות שלהם, לצד נתונים אחרים.

חלק מהאפשרויות כיפיות: שירות סטרימינג למוסיקה שיכול להציע שירים לפי הנוף הנשקף מהכביש שבו נמצאת המכונית. מפרסמים - שבמשך שנים ארוכות היו מוגבלים על ידי ג'ינגלים ברדיו ושלטי פרסומת לצד הדרך כאשר שיווקו לנהגים - מריירים לנוכח האפשרות לשדר לקהל השבוי במכונית פרסומות מותאמות.

אך נהגים ויצרני מכוניות חוששים מהתערבויות כאלה. וכיצד יבטיחו יצרני המכוניות שכל כך הרבה מידע אישי יישמר בבטחה, שיימנעו הפרעות לנהגים ואף מתקפות סייבר?

"אני לא רוצה שהאקר יסובב את ההגה ב-90 מעלות כשאני נוהג במהירות של 90 קמ"ש", אומר מנכ"ל לשעבר מתעשיית הרכב.

על פי הצפי, יותר מ-104 מיליון מכוניות יהיו מקושרות במידה כזו או אחרת לרשת בשנת 2025, כך על פי חברת הייעוץ ארנסט אנד יאנג - יותר מ-87 מיליון כלי הרכב שנמכרו בשנה שעברה ברחבי העולם. כבר כעת, כרבע מהעלות הנוכחית של ייצור מכונית מקושר לתוכנה.

השווי של שוק החומרה לטלמטיקה, מערכות נתונים ניידות עבור מכוניות והשירותים חיוניים, כמו התקשורת בין הרכב לתשתית צפוי לעמוד על כ-23 מיליארד דולר עד לסוף העשור הנוכחי, כך על פי Exane BNP Paribas.

וכל זה לפני שהמכונית ללא נהג מגיעה ליעד. מכוניות ללא נהג - שצפויות להגיע לשוק לפני סוף העשור, עשויות להעניק לחברות מדיה ולמפרסמים גישה בלתי מוגבלת לזמן שבו נמצאים נהגים מאחורי ההגה. "ברגע שיש מכונית ללא נהג, המשתמש סתם מבטל את זמנו", אומר פיל הרולד מחברת הייעוץ PwC.

חברות טכנולוגיות רוצות לקחת חלק במהפכה, בעיקר גוגל, ששוקדת על פיתוח מכונית ללא נהג, ואפל, שהחלה פרויקט בתחום הרכב. הדבר הביא לשטף של פעילות בתעשיית הרכב, שלדברי מבקרים, מכניסה חידושים רק כאשר שחקנים חדשים בתחום או רגולטורים מאלצים אותה לעשות כן.

היצרנים חוששים לתת כל כך הרבה כוח ורווחיות לעמק הסיליקון. "כשהלקוח יושב במכונית, הוא הלקוח שלנו", אומר רופרט שטדלר, מנכ"ל חברת אאודי. "ויש לנו הרבה רעיונות כיצד לבדר אותו, כיצד לשרת אותו, וכיצד ליצור עבורו ערך מוסף".

יצרני מכוניות משתדלים להימנע מגורלם של יצרני המחשבים האישיים, שהיקף עסקיהם הצטמצם בעקבות המעבר לשירותים מבוססי ענן. הם חוששים שהערך העתידי של מכוניות ינבע מהטכנולוגיות והשירותים הכלולים בה, ולא מהמתכת שעל תכנונה הם שוקדים זה עשורים רבים. "אנחנו רוצים את הצנרת שמובילה למכונית כדי שנוכל לספק ללקוחות שירותים חדשים", כך אומר קרל תומאס ניומן, ראש השלוחה האירופית של ג'נרל מוטרס, "הדבר ייצור אינטימיות עם הלקוח שלא היתה לנו קודם לכן".

פורד מסרה בחודש מרס כי תתחיל לספק עדכונים אלחוטיים המאפשרים למכונית להוריד תיקוני תוכנה - שירות שחברת טסלה, ספקית המכוניות החשמליות שאלון מאסק היה בין מייסדיה, היתה החלוצה שלו. אולם רוב יצרני המכוניות חוששים לפתוח דלת שתאפשר את התקנתן של תוכנות זדוניות. "האתגר המרכזי של כולנו, הוא לדעת איך לוודא שאנחנו יכולים להגן על המידע של הלקוחות שלנו", כך אמר דידייה לרואה, סגן נשיא בחברת טויוטה.

להזעיק שירותי חירום בעת תאונה

כיום, למכונית הפרימיום הממוצעת יש יותר מקילומטר וחצי של כבלים, בין 50 ל-70 יחידות בקרה, וכוח מחשוב של 20 מחשבים אישיים מתקדמים. אבל רק יחידת הקופסה השחורה, הנקודה החמה של ה-Wi-Fi המותקנת על הגג והטלפון החכם של הנהג יכולים לשלוח או לקבל מידע מעבר למכונית עצמה. הקופסה השחורה מתחברת לרשת של חיישנים ויחידות בקרה במכונית, המטפלת בפונקציות כמו כריות אוויר ובלמים. יצרני מכוניות מתעקשים להשתמש בפיירוול על הרשת כדי להפריד בין החלקים המכניים הפנימיים החיוניים של המכונית לבין יחידות הבקרה שאינן חיוניות, כמו מערכות הבידור והמידע. הנה כמה רכיבים נוספים שיותקנו במכונית בעתיד.

תשתית תעבורה. רבים מיצרני המכוניות בוחנים את הפוטנציאל של "מערכות תעבורה חכמות", שיוכלו להזהיר נהגים מפני פקקי תנועה או מפגעים. האיחוד האירופי רוצה שכל המכוניות החדשות שנמכרות בשטחו יכללו מכשיר איתות, שיודיע לשירותי החירום במקרה של תאונה.

כלי רכב אחרים. תקשורת בין כלי רכב תאפשר למכוניות "לשוחח" זו עם זו - למשל, כדי להודיע לנהג שנוסע מאחור מתי הרכב מקדימה עומד להחליף נתיב - או לקבל התראות על אופנועים, שיסייעו להגביר את המודעות והבטיחות.

ביטוח. התקנים דמויי "קופסה שחורה" במכוניות משנים את פוליסות הביטוח לכלי רכב, ומספקים לחברות הביטוח יותר מידע לגבי הסיכון שמגלם נהג נתון. הדבר מוריד את הפרמיות של נהגים שיכולים להוכיח שהם נוהגים בזהירות.

יצרנים. יצרני המכוניות יכולים לנטר באופן אלחוטי את התקינות של המכונית על ידי גישה לבקרים. הדבר מספק ליצרנים יתרונות רבים. באופן זה, ניתן לגלות מוקדם בעיות בעיות שעלולות לגרום להחזרת כלי הרכב לצורך תיקונים.

אינטרנט. הימצאותה של "נקודת חמה" של Wi-Fi על גג הרכב מאפשרת לו להתחבר לאינטרנט לצורך גלישה, תקשורת או קבלת תכני מדיה באמצעות סטרימינג.

המכונית החכמה
 המכונית החכמה