זו הסיבה שבגללה בנק ישראל לא מודאג משוק הנדל"ן

בבנק אמנם מזהים התעוררות בביקושים לדירות, אך צופים גם עלייה בהיצע בשנתיים הקרובות

קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ
קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ

ההחלטה שלא להוריד את הריבית ולא להשיק תוכנית הקלה כמותית התקבלה בבנק ישראל פה-אחד - כך עולה מפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה שפורסמו היום (ב'). מעבר לכך, הפרוטוקולים מראים את תפיסתו של בנק ישראל את שוק הנדל"ן, כאשר בכירי הבנק מעריכים כי הגידול הצפוי בהיצע הדירות בשנתיים הקרובות ימנע עליות מחירים מהותיות.

"לאחר שני מדדי מחירים חודשיים נמוכים מאוד, שבחלקם היו תוצאה של ירידת מחירי המים החשמל והדלק, חזרו תחזיות החזאים לאינפלציה לשנה קדימה אל תוך תחום היעד, בקרבת הגבול התחתון, כמו גם הערכת חטיבת המחקר, בעוד הציפיות משוק ההון נותרו עדיין נמוכות. חברי הוועדה מעריכים כי האינפלציה הנמוכה והציפיות הנמוכות לאינפלציה אינם מעידים על חולשות בפעילות הריאלית", נכתב בפרוטוקולים.

כזכור, ימים ספורים לפני החלטת הריבית בשלהי חודש מארס פרסם בנק HSBC סקירה ובה העריך כי הבנק ינהיג ריבית שלילית במשק וישיק תוכנית הקלה כמותית בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים לרכישות אג"ח. זה כידוע לא קרה והדולר הגיב בירידה חדה מול השקל.

"כל חברי הוועדה תמכו בהותרת הריבית על כנה, לאחר הפחתת הריבית ב-0.15 נקודות האחוז בחודש שעבר", נכתב בפרוטוקולים. "זאת, מאחר ולהערכתם ההשפעה של הפחתת הריבית מחודש שעבר טרם מוצתה. כמו כן, העלייה בציפיות לאינפלציה וסביבת הצמיחה אינם תומכים בשינוי סביבת הריבית. בפרט, נוכח הסיכונים הנשקפים משוקי הנכסים ובהם שוק הדיור ושוק האג"ח הקונצרניות".

אם כן, בבנק ישראל מעריכים שהדפלציה הייתה זמנית והאינפלציה תחזור בחודשים הקרובים לתחום היעד וכי אין היא מעידה על האטה בצמיחה. באשר לשוק הנדל"ן ותרומתה של הריבית האפסית לעליית מחירי הדירות, נראה כי בבנק ישראל לא מודאגים ומציינים שלמרות התעוררות בצד הביקוש, צפויה עלייה בהיצע.

"מסתמנת עלייה מחודשת בפעילות ובמחירים בשוק הדיור המתבטאת במספר גבוה של עסקאות ובעלייה בהיקפי המשכנתאות. עם זאת, הגידול המהותי במלאי הדירות בשל העלייה בגמר הבניה, עליה שצפויה להתמיד בשנתיים הקרובות בשל התחלות הבנייה הגבוהות בשנתיים האחרונות, צפוי להוות כוח כנגד לחצים אפשריים לעליות המחירים", נכתב בפרוטוקולים.