חח"י: המבקר הפנימי בודק את הטענות על המערכות של סימנס

ההודעה של חברת החשמל נמסרה בתגובה לפנייה של התנועה לאיכות השלטון למבקר המדינה, שלפיה יש לחקור את החשד לשוחד ואת פיטור המתריע מורן גנוסר

חברת החשמל / צילום: איל יצהר
חברת החשמל / צילום: איל יצהר

יחידת הביקורת של חברת החשמל בודקת את טענותיו של מורן גנוסר, עובד החברה שפוטר בעקבות תלונותיו על אי-סדרים בהקשר לרכישת מערכת הבקרה והשליטה ברשת החשמל DMS מקונצרן סימנס, והתקלות והכשלים שהתגלו במהלך הטמעתה והפעלתה, עד כדי חשש לסיכון חיי אדם.

הודעת חברת החשמל נמסרה בתגובה לפנייה של התנועה לאיכות השלטון בשבוע שעבר למבקר המדינה יוסף שפירא, בבקשה לחקור את טענותיו של גנוסר. עורכי הדין תומר נאור ויותם גולדשטיין מטעם התנועה מבקשים מהמבקר לחקור את החשד שלפיו רכישת המערכת קשורה לפרשת השוחד של סימנס במסגרת קשריה עם חברת החשמל, וזאת מעבר לשוחד שניתן לדן כהן בהקשר לרכישת הטורבינות. עוד מבקשת התנועה מהמבקר לבדוק את היחס לגנוסר במסגרת מאבקו לחשיפת כשלים ושחיתות בחברת החשמל, פיטוריו והפגיעה בו.

סימנס זכתה במכרז התקנת המערכת ב-2002 ב-75 מיליון דולר, וגברה במכרז על קונצרן ABB ועל חברת SNC-LAVALIN הקנדית. זכיית סימנס אושרה בוועדת המכרזים העליונה של חברת החשמל, בראשות הדירקטורית עו"ד רחל דון יחיא, שברשות ניירות ערך חושדים כי בחשבון בנק בשווייץ של אחיה, עו"ד שלמה נס, הופקדו כספים שיועדו לדון יחיא כדי להטות את המכרז לטובת סימנס. סימנס הודתה כי שילמה שוחד בהיקף 20 מיליון דולר לגורמים בישראל, ומלבד הסכום של כ-4 מיליון דולר שנמסר לדן כהן, לא ברור מי קיבל את היתרה. מלבד הקשר עם חברת החשמל, קונצרן סימנס היה מעורב בישראל בפרויקט בידוק מזוודות בנתב"ג וברכישת קרונות עבור רכבת ישראל.

על התקלות והסיכונים במערכת ה-DMS התריעו גם מנהלים ועובדים בחברת החשמל, ובראשם מנהל המחוז המרכזי בחברת החשמל, דב הירש. הירש פנה למשנה למנכ"ל החברה לשעבר, יאשה חאין, שנעצר לאחרונה בחקירה המחודשת של רשות ניירות ערך בחשד שקיבל שוחד מסימנס לחשבון בנק סודי בשווייץ.

כפי שנחשף ב"גלובס", במסגרת החקירה המתנהלת ברשות ניירות ערך מסר גנוסר לחוקרי הרשות קלטות ומידע שלפיו מי שהוביל למעשה במכרז בניקוד המקצועי של מהנדסי חברת החשמל היתה דווקא החברה הקנדית LAVALIN. עוד עולה מהקלטות כי במהלך המכרז התריעו 3 מהנדסים בחברת החשמל על העדפה פסולה לטובת סימנס בתחום המקצועי.

גורם מקצועי בכיר בחברת החשמל נשמע טוען בקלטות כי בעקבות "לחץ מגבוה" קיבלה סימנס ניקוד מקצועי חיובי בגין הפונקציות התפעוליות החשובות ביותר שנדרשו במכרז, אולם כלל לא היו ו/או תפקדו במערכת שהציעה סימנס במכרז: חישובים חשמליים בהכנת רשת החשמל למצבי קיצון או לתקלות; מערכת לאיתור הפרעות ברשת; מערכת לבידוד הקטע הסובל מהפרעה והחזרת החשמל ללקוחות המצויים בהמשך הרשת.

מחברת החשמל נמסר ל"גלובס": "חברת החשמל פועלת לביעור כל שחיתות קיימת, ולמיגור התופעה מיסודה. כמו כן, החברה פועלת בשקיפות מלאה מול כל הגורמים הרלוונטיים לבדיקת הנושא. טענות מורן גנוסר הנוגעות למערכת DMS נבדקות על-ידי יחידת הביקורת של חברת החשמל".