משחקים מסוכנים

איך הפכה הסדרה "משחקי הכס" ללהיט חובק-עולם?

"משחקי הכס" - עונה חדשה, הלילה שבין א' ל-ב' 4:00, ערוץ yes Oh

לטובת כל מי שנחרד משעת השידור, יובהר מיד כי לעונה החדשה של "משחקי הכס" תהיה שעת שידור נורמלית, בכל יום שני ב-22:00. ובכל זאת, אני משוכנע שבין אוהביה הרבים של הסדרה המצליחה בישראל יהיו גם לא מעטים שירצו להיצמד לשעת השידור בארצות-הברית, כדי ללוות את ההתפתחויות "בזמן אמת".

איך הפכה הסדרה הזאת ללהיט חובק-עולם? אם ננסה לתמצת את התופעה למשפט אחד: היא שובה את הדמיון. בדומה, נניח, לספרי "הארי פוטר", היא לוקחת את הצופים ליקום מקביל, שבו המוסר האנושי התפתח קצת אחרת, השפה שונה מעט, והכול כה דומה - ועם זאת שונה כמעט בכל מובן אפשרי.

אני לא בטוח שבמשפט הזה הצלחתי לתאר את סוד קסמה של הסדרה למי שטרם נשבה בו, אך ממילא הוא לא יקיץ הערב באישון לילה כדי לפתוח עונה חדשה.

אווירת סוף קורס

"ימים אחרונים בוייטנאם", יום א' 21:55, ערוץ 8

נדמה כי מלחמת וייטנאם, המלחמה המסוקרת הראשונה בידי התקשורת הלא מגויסת (והמלחמה שלמעשה המציאה את "התקשורת" כפי שרוב העיתונאים חולמים עליה וכפי שהפוליטיקאים ולא מעט מהציבור מתעבים), נבחנה כבר מכול אספקט אפשרי: תחילה במשדרי החדשות ובעיתונות הכתובה, ומאוחר יותר באמצעות הספרות, הקולנוע וכמובן הקולנוע הדוקומנטרי. והנה מצליח הסרט הזה להאיר פינה פחות מוכרת במלחמה ההיא.

הימים הם הימים האחרונים של המלחמה, רגע לפני התבוסה, שאותה ניסו המנהיגים בארה"ב למכור לציבור כ"תיקו מכובד"; כשבעלי תפקידים, שכבר רואים את הסוף, מחליטים לפעול בניגוד לפקודות בניסיון להציל כמה שיותר אזרחים, למנוע מהם להפוך לקורבנות האחרונים של המלחמה.

אין כמעט חייל קרבי שלא מכיר את התחושה הזאת: אתה "מריח" את הסוף מתקרב ומבקש למנוע מעצמך, מחבריך ומ"בלתי מעורבים" (כפי שהם נקראים בעגה הצה"לית המעודכנת) להיות האחרונים שיחזרו הביתה בארון עם דגל הלאום. חזק.

* ציון: 9

חדשות? בשידור חוזר

"יומני שישי" האחרון בערוצים 1, 2 ו-10

ברית לא קדושה, אחוות "מקוצצי תקציב" נרקמה בין חברות החדשות השונות בפסח. אמנם שילובם של אייטמים מגזיניים בשידור חוזר במהדורות חג היה כבר לעניין (מביך) שבשגרה, אבל הפעם גדשו את הסאה: לא כתבה אחת ששובצה שוב לשידור כדי לסגור חור, אלא מהדורות שלמות בשידור חוזר: "המיטב" של מערכות החדשות מהשנה האחרונה.

הגדיל לעשות ערוץ 1, שממש כינה את המשדר בשם המפורש "המיטב", (אם כי הוא לפחות אמר את האמת לצופים).

יש לי רעיון בשביל עורכי החדשות: למה להסתפק במיטב של השנה שעברה ולהגיש אותו לצופים מחומם מהמיקרוגל? לכו על המיטב של כל הזמנים: אוסלו, רצח רבין, פינוי גוש קטיף, מלחמת לבנון השנייה - אם כבר אז כבר!