בד בתלת-ממד: תערוכת טקסטיל חדשה בויצו חיפה

תערוכת טקסטיל בויצו חיפה מציגה פיתוחים חדשניים ועבודה מסורתית בטקסטיל

תערוכות העוסקות בחומר שמורות לרוב רק לאנשי מקצוע. ואולם טקסטיל ותוצריו הוא מהחומרים הנוגעים לכולם. עיצוב טקסטיל הדפסים ועיבודים פורצי דרך, משפיעים על תעשיית האופנה ועל תרבות הצריכה, על הרגלי הלבוש ועל נוחות הגוף. הכניסה של טכנולוגיות תלת-ממד לבדים הפכה אותם מזמן מאריג שטוח לכר פורה של יצירתיות והמצאה אסתטית.

תערוכה חדשה שתיפתח בשבוע הבא בגלריה של המרכז האקדמי ויצו חיפה, מציגה עבודות של מעצבי טקסטיל, המשתמשים בחומר לביטוי ולניסוי ופיתוח - באמצעים מסורתיים ובטכנולוגיה חדישה. המשותף לכולם הוא הטיפול התלת-ממדי בחומרי טקסטיל, והתוצרים המרתקים שלהם.

"בתהליכי יצירה מגוונים, היוצרים משתמשים בסיבים טבעיים או מלאכותיים ובטכניקות המשלבות בין הידני לתעשייתי", כותבת האוצרת, ענת גטניו. בתערוכה היא מקבצת תוצרים של מחקר ותהליכי יצירה, שהביאו לתוצאות תלת-ממדיות. "חלק מן העבודות מהוות תשתית לתוצרים טקסטיליים ואחרות חורגות מן השימושי אל האמנותי".

אורי אפרת משתמשת בחבלי כותנה ומעבדת אותם בטכניקות שמושאלות ממלאכת-יד מסורתית. היא בונה מן החבלים ומאובייקטים נלווים את הפרויקט "צורות חיים", בו היא מתייחסת למושגים כמו יחיד מול רבים, הידוק והרפיה, אמצע וקצה. גם איילת יונטף משלבת בין המסורתי לתעשייתי בעיבוד משי פראי. היא משיגה את אפקט התלת-ממדיות באמצעות קיפול שיטתי בטכניקת פליסה, ובעזרת קשירה וטבילה בצבע. סיון רויז משתמשת בחיתוך לייזר על משי טבעי.

אירית דולמן מציגה עבודות טקסטיל בטכניקת ליבוד וצביעה בצבעים טבעיים, שהיא מפיקה מעלים, שורשים, קליפות עצים ופרחים. גם המרקמים של עבודותיה נובעים מן הטבע ומאזכרים טקסטורות של אדמה או שורשים. ישעיהו איש גבאי מציג גופי עבודות שנעשו בשנות ה-90 - "חרציות", "בנות חן" ו"חצבים". בכולן יש רכיב חוזר והוא דיסקית עגולה קטנת-ממדים, העשויה שכבות של בד מצעים ישן. פריטי רדי-מייד (מן המוכן) המהווים בסיס לעבודה מוקפדת ומינימליסטית.

כפיר שבת חשף בדי כותנה לתהליכי קורוזיה וחלודה, ובהמשך יצר מן הבדים צורות פיסוליות אמורפיות. לילך שפיר מציגה את הפרויקט "אפידרמיס", בו היא משתמשת בטכניקה יפנית-מסורתית "שיבורי" (תפירה, קשירה, קיפול, צביעה), המקבעות בו צורניות תלת-ממדית.

מיקה בר מגיעה לצורות פיסוליות באמצעות קיפול ושבירה גיאומטריים, הנגזרים מהדפס דוגמה מוקשה על בד. דגמיה של בר נוצרו בהשראת מבניות הקיימת בטבע או בנופים אורבניים. שירה שובל ואריאל בלונדר מציגות פריטים חדשים מתוך עבודתן המשותפת "ז'קארד", המשלבת בין תכנון וייצור דיגיטלי באמצעות חיתוך בלייזר, לבין עבודת-יד עמלנית. שירי כנעני מציגה הדפס ומעבר אור המעניק נפח לבד.

המרכז האקדמי ויצו חיפה, רחוב הגנים 21, המושבה הגרמנית, חיפה. א'-ה' 10:00-18:00, ו' 10:00-14:00, חינם.