"ישראל צריכה לקדם התייעלות אנרגטית - זה טרנד חזק"

תוכנית לאומית להתייעלות אנרגטית עדיין אין, אבל בבתי-החולים מתחיל פרויקט שצפוי לחסוך להם 10%-20% בצריכת האנרגיה

בימים אלה החל ב-11 בתי חולים ממשלתיים בישראל תהליך ארוך של התייעלות אנרגטית. מי שיוביל אותו הוא דניאל ליברמונה, שינהל את השותפות של תדיראן ופרימה ורה, חברה איטלקית שעיקר פעילותה הוא לעזור למוסדות להפחית את צריכת האנרגיה שלהם וכך לחסוך כסף.

בשנים האחרונות התרחבה החברה גם לצפון אמריקה, אירופה וישראל, ובאחרונה היא זכתה עם תדיראן במכרז של משרד הבריאות לניהול תהליך ההתייעלות בבתי החולים.

"התייעלות אנרגטית היא טרנד חזק מאוד היום בעולם, וגם ישראל צריכה לקדם אותה", אומר ליברמונה, שהגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Smart Energy של מכללת אפקה להנדסה. "אנחנו מבטיחים ללקוחות התייעלות וחיסכון כספי של 10%-20% בצריכת האנרגיה, וגם מרוויחים מזה לא רע. באיטליה כל בתי החולים עוברים תהליך של התייעלות אנרגטית, וזה משמעותי מאוד שם, בין היתר כי החשמל באיטליה הוא יקר פי 2 מאשר בישראל, וכל בתי החולים מחוברים שם לגז טבעי. תפקידנו שם הוא לייעל גם את צריכת החשמל וגם את צריכת הגז".

דוח של סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) לשנת 2014 קבע שהתייעלות אנרגטית יכולה להפחית את הגידול בצריכת הנפט ב-23 מיליון חביות ביום. "זה יותר מהפקת הנפט הנוכחית של ערב הסעודית ושל רוסיה יחד", נכתב שם. בישראל, הנושא הזה הוזנח קצת. בשנת 2011 תוקן חוק מקורות אנרגיה, ובו נקבע כי בתוך 3 חודשים תאשר הממשלה תוכנית לאומית רב-שנתית להתייעלות אנרגטית, שתכלול יעדים מדידים או כמותיים לחיסכון באנרגיה.

עם זאת, תוכנית כזו לא הוגשה, ומבקר המדינה בעצמו מתח ביקורת על גרירת הרגליים של המדינה בגיבוש התוכנית ועל כך ש"חלק מכספי הציבור ירדו לטמיון בשל הליקויים השונים". בעמותת אדם טבע ודין טוענים שהנזק הסביבתי והפגיעה בבריאות הציבור הישראלי עקב העדר תוכנית כזאת נאמדים מדי שנה ב-10 מיליארד שקל למשק הישראלי, נזק שרק צפוי לגדול בשנים הקרובות לאור הגידול באוכלוסייה והגידול בפעילות המשקית.

הוצאות של עד 200 מ' שקל בשנה

הוצאות האנרגיה של 11 בתי החולים הממשלתיים בישראל מסתכמות בכ-150-200 מיליון שקל בשנה. היקף פרויקט ההתייעלות שאמורות פרימה ורה ותדיראן להוביל נאמד ב-100 מיליון שקל. "באיטליה יש בית חולים שאנו עוזרים לו להתייעל בעלות של 20 מיליון אירו. מדובר בפרויקט עצום לבית חולים אחד. אני יכול לומר שההחזר על ההשקעה, בממוצע, נע בין 6 ל-9 שנים", אומר ליברמונה.

- אף שבישראל התגלו עתודות גדולות של גז, הוא לא מגיע לבתי חולים, והם צורכים עדיין דלק יקר ומזהם.

"נכון. אני לא לגמרי מבין עדיין מה קורה עם זה. מישהו אחד אומר שהגז הטבעי יגיע לבתי החולים, ומישהו אחר אומר שממילא אין צנרת שתאפשר בכלל את הגעת הגז לבתי החולים. בכל אופן, אני מאוד מקווה שבסוף הוא יגיע, כי הוא מאפשר הוזלה בעלויות האנרגיה וכך גם שיפור בתהליך ההתייעלות".

- הוזלת האנרגיה מתאפשרת כי גז טבעי זול יותר מדלקים אחרים, אך מדוע הוא עוזר בתהליך ההתייעלות?

"ראשית, משום שהוא קל יותר לתפעול, ושנית משום שבמקום שאליו מגיע גז טבעי, ניתן להקים תחנת קוגנרציה (טכנולוגיה המשלבת בין ייצור חשמל והפקת חום כדי להשיג ניצול יעיל יותר של הגז. החיסכון גם נובע מכך שתחנות הקוגנרציה מוקמות בעיקר בחצרות הלקוחות ואין צורך בשינוע יקר - ה"כ).

"באיטליה אנחנו בונים תחנות קוגנרציה בכל בתי החולים שבהם אנו פועלים. המתקנים פועלים על גז טבעי, ובישראל הגז הטבעי לא מגיע. ישראל כן הייתה יכולה לנצל ביו-גז לייצור חשמל. זה גז שנוצר מפירוק חומר אורגני על ידי חיידקים, והרעיון הוא רק לדעת לנצל את הגז הזה להפקת חשמל. זה משהו שמקדמים אותו מאוד באיטליה, ואם היו עושים אותו בישראל, ניתן היה להשתמש בגז הזה לטובת תחנות קוגנרציה".

- איך בפועל מתבצע תהליך ההתייעלות?

"השלב הראשוני והפשוט יותר הוא להחליף את המכשור, כמו למשל את הצ'ילרים (מקררים), התאורה והדוודים. שלב שני יהיה למשל טיפול נכון יותר במים, מה שימנע בזבוז אנרגטי עצום. הרעיון הוא להסתכל על ההתייעלות האנרגטית בצורה הוליסטית. כלומר, לראות איך ניתן לרתום את כלל המכשור לתהליך ההתייעלות. מה שנפלט ממכשיר אחד יכול לשמש כאנרגיה של מכשיר אחר".

- מה היעד הבא שלכם בישראל אחרי ההתייעלות בבתי החולים?

"בתי מלון הם מאוד אטרקטיביים בשבילנו. יש לבתי מלון בישראל הרבה מקום להתייעל".