צוואר הבקבוק הסיני

למה המדדים בסין ובהונג-קונג משתוללים?

אסיה / צילום: בלומברג
אסיה / צילום: בלומברג

בפורום זה, אני מנסה לעקוב אחר תהליכים ארוכי הטווח יותר, אלו המתאימים לעובדה שטווח הכתוב הוא טווח שבועי בהגדרה. לאחרונה, אני מוצא את עצמי מטפל יותר ויותר בסין, כאלמנט חשוב של שינוי, וכנקודה מעניינת למעקב מבחינה פיננסית: פונדמנטלית וטכנית. השבוע, נטפל תחילה בצד הטכני של הדברים, וזאת על ידי גרף שבועי של מדד המניות הסיני העיקרי, והוא מדד שנחאי:

משה-שלום-שנחאי-14-04
 משה-שלום-שנחאי-14-04

בסקירה הקודמת היינו עדים לבניה של מניפה משולשת של קווי מגמה, סביב העליות הדרמטיות שקרו בתנועת המחיר. עליות אשר התרחשו מאז אוגוסט 2014 (אליפסה סגולה). הפעם, ניתן לראות שהמניפה הוסיפה צלע רביעית. לכל העוקבים אחרי המתודולוגיה הטכנית ברור שלפנינו אירוע משמעותי ביותר, עקב נדירות תופעה זו (1 סגול). כידוע, רוב המניפות נגמרות כאשר בנייתן מבוססת על שלושה קווי מגמה בלבד. האירוע המכונן של החלק האחרון הזה היה כאשר רמת ההתנגדות סביב 3,410 נפרצה. אז, כל הדלתות נפתחו בבת אחת, ובעזרת כמות נכבדה של פקודות קטיעת הפסד שתפסו, המדד פשוט התעופף לו.

האינדיקציה, המיוצגת כאן על ידי מדד זרימת הכסף ב-2 סגול, והמומנטום, ב-3 סגול, מראה שיש ממשות מאחורי המהלך שבמחיר. בהון, אנו רואים כניסה מדהימה של כסף חדש, ובתאוצה החיובית, המיוצגת על ידי קווי ההיסטוגרמה של אינדיקטור המומנטום, אנו רואים עלייה יפה ויציבה. הנחת היסוד של כל מגמה היא שהיא תימשך עד להוכחת ההיפך, ולכן, בנוסף לתיאור של מה שקרה עד כה, הוספתי על הגרף את רמות המחיר המהוות הן יעדים, והן התנגדויות טבעיות עבור ההמשך החיובי. לכל רמה כזו סביבת מחיר, ותאריך, שבו המדד היה שם לאחרונה.

ועכשיו קצת רקע של סיבתיות אפשרית. מה קורה כאן? למה המדד הזה, ומדד ההנג-סנג בהונג-קונג משתוללים להם לחיוב? האם יש משהו סיני ספציפי, ואם כן מהו? או שלפנינו משהו יותר גלובלי, אשר רק מתחיל בסין?

הווה ידוע שאנו חיים בעידן של הרחבות כמותיות עצומות מימדים. גם סין מבצעת כזו היום, אבל העובדה הזו אינה ההסבר היחיד. לסין יש פשוט "צוואר בקבוק השקעתי". הכוונה לכמות הכסף העצומה שמשקיעים מקומיים, וזרים, מנווטים בצורה שונה מבעבר. באותו עבר לא רחוק, החלק הארי של ההון להשקעה היה מופנה לפרויקטים ממשיים. לכלכלה האמיתית.

עכשיו, ודווקא בגלל שהכלכלה האמיתית מראה סימני חולשה גדולים, לכסף הזה אין כבר תאבון לסיכון השקעתי באותם מיזמי ייצור, ושירותים, אמיתיים. חלק גדל והולך מופנה עכשיו לצד הפיננסי של הדברים, כמו שראינו בארה"ב, יפן, ועכשיו באירופה. ההרחבה הכמותית הסינית פשוט מגדילה את התופעה הזו, כאשר היא נותנת גיבוי לאותם משקיעים שחושבים שהסכנה בעשייה פיננסית קטנה מבעבר.

לא סוד הוא שלסינים יש גם אופי מהמר יותר. זאת אחרי שנים של דיכוי כה גדול מצד השלטונות. בנוסף, חוסר הבסיס הסוציאלי גורם שם לרצון, ואף לצפי, מצד חלקים גדולים של האוכלוסייה הפחות מבוססת לרווח מהיר. לקח המון זמן לגלגל הזה להסתובב, אבל מאז אוגוסט 2014, ה"אוכל פתח את התיאבון" של משקיעים ביותר ויותר מעגלי תחכום. תוסיפו לכך את שחקני המומנטום המקומיים, והזרים, ותקבלו מהלך בועתי למדיי.

האם זה יימשך כך לאורך זמן? בינתיים אין סיבה לחשוב שלא. אני בהחלט מאמין בתיקונים טכניים אלימים אבל כל עוד יודפסו טריליוני מטבעות שונים חדשים לחודש, והכלכלה האמיתית הסינית תמשיך להראות סימני התכנסות לנורמה יותר נמוכה, לדינאמיקה הזו יהיה דלק. והאם זה לא מזכיר במקצת מה שקורה בשוק המקומי שלנו? כאשר ריבית ה-0 יצרה עכשיו מעין דינאמיקה של שוק פיננסי פורח על רקע נתוני מקרו הולכים ונחלשים דווקא.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.