מניית היום: מזנקת לקראת התחלת ניסוי ראשון בבני אדם

הניסוי של סלקט במתכונת Phase I-II יבוצע בחולי לאוקמיה המתוכננים להשתלת מח עצם מתורם קרוב משפחה

שי ירקוני / צילום: תמר מצפי
שי ירקוני / צילום: תמר מצפי

חברת סלקט ביומד דיווחה היום כי חתמה על הסכם עם בית החולים רמב"ם לביצוע ניסוי ראשון בבני אדם. ההסכם נחתם מול המחלקה להשתלת מח עצם, וינוהל על ידי מנהלת המחלקה - פרופסור ילה צוקרמן.

לאחר ניסויים פרה קליניים נרחבים שביצעה החברה תוך שימוש בטכנולוגיה שפיתחה, ובהמשך לניסויי כיול שנערכו תחת אישור וועדת הלסינקי המקומית, בכוונת החברה והחוקרים לבצע ניסוי ראשון בחולי לוקמיה הזקוקים להשתלת מח עצם.

התהליך אותו מבצעת החברה בשתל התורם מיועד לברירת תאים אפקטיבית תוך הרס תאים בוגרים היוצרים תופעות לוואי קשות עד תמותה. תופעות הלוואי הללו נגרמות כתוצאה מהתנגשות בין מערכת החיסוןמהתורם השונה בין בין התורם והמקבל . הטכנולוגיה של סלקט מאפשרת הרס של אותם תאים בוגרים של מערכת החיסון של התורם ובכך נמנעות תופעות הלואי. גישה מהפכנית זו מהווה פריצת דרך עולמית ביכולת לגרום להרס סלקטיבי של אוכלוסיות תאים בוגרים וכך עשויה לשדרג את כל השימושים שנעשים בעולם בהשתלות לשד עצם

התחלת הניסוי הינה בכפוף לקבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים ובימים אילו נערכת החברה להגשת הניירת הנדרשת לקבלת אישורים אילו.

ד"ר שי ירקוני, מנכ"ל סלקט, ציין "לאחר שנים של עבודה במעבדה, בדיקת ההיתכנות של הפלטפורמה הטכנולוגית ופיתוח מוצרי החברה, אנו נכנסים כעת לישורת האחרונה לקראת התחלת ניסויים בבני אדם. אנו מאמינים כי השיטה החדשה שפיתחנו עשויה לשפר באופן ניכר את יעילות ההשתלה ולהפחית את רעילות השתל הנגרמת מחוסר יכולת לברור בין התאים הנדרשים להשתלה לבין אילו הגורמים לתופעות הלוואי הקשות. שיטת ההפרדה נבדקה באופן מקיף במעבדה תוך שימוש בדגימות משתלים אמיתיים, תחת אישורי הלסינקי הנדרשים, ונמצאה בטוחה ויעילה - כעת בכוונתנו להוכיח זאת בטיפול בבני אדם. הוכחת היתכנות בבני אדם תספק את האישור הנדרש לפלטפורמה הטכנולוגית בכללותה מעל ומעבר ליעילות בחולי לוקמיה הצפויים להשתתף בניסוי".