משהו רע קורה בצמרת ענקית הרכב הגרמנית פולקסווגן

יו"ר פולקסווגן והמנכ"ל בנתק פומבי ומעורר תסיסה

היו"ר פרדיננד פייך והמנכ"ל מרטין וינטרקורן  / צילום: רויטרס
היו"ר פרדיננד פייך והמנכ"ל מרטין וינטרקורן / צילום: רויטרס

במגזר התאגידי בגרמניה שאלו אתמול (ב') כולם את אותה השאלה: מה בדיוק זומם יו"ר פולקסווגן , פרדיננד פייך? ביום ו' שעבר אמר פייך בפומבי כי הוא "מרוחק" מיד-ימינו הנאמן, המנכ"ל הוותיק מרטין וינטרקורן. התבטאות מפתיעה זו ערערה את יציבותה של פולקסווגן, והציתה מאבק כוחות פנימי לא-מכובד. וינטרקורן, שזכה במהירות בתמיכתם של בעלי מניות חשובים ונציגי עובדים, אותת בסוף השבוע כי אין לו שום כוונה להתפטר בחופזה.

קטטות פנימיות בצוות ההנהלה הן הדבר האחרון שלו זקוקה כרגע פולקסווגן, יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם במונחי מכירות. החברה נמצאת בעיצומה של תוכנית קיצוץ עלויות בת 5 מיליארד אירו שנועדה להגדיל את רווחיותו של מותג הליבה, פולקסווגן. בד בבד החברה מתמודדת עם ירידה במכירות בארה"ב ובשווקים המתעוררים.

אתמול שמר וינטרקורן על חזות שלווה כשקידם בברכה את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בדוכן פולקסווגן ביריד התעשייתי בהאנובר. בתשובה לשאלת אחד הכתבים על "עתידו", הוא ענה בחיוך: "יש דבר כזה". מעמדו של וינטרקורן נחלש כתוצאה מהתבטאותו של פייך, אבל מי שנראה מבודד הוא דווקא פייך עצמו. אין לו מספיק תומכים במועצה המפקחת של פולקסווגן כדי לאלץ את וינטרקורן לפרוש מהחברה, וכעת צפוי מבוי סתום ממושך. מקור מקורב לחברה אמר כי נכון לעכשיו לא מתוכננת שום פגישת פנים-אל-פנים בין וינטרקורן לפייך. פולקסווגן סירבה להגיב.

מניית פולקסווגן איבדה אתמול 1.5% מערכה, לאחר שהמשקיעים תמחרו את חוסר הוודאות הנוסף לגבי החברה. במשך השנים התלוננו המשקיעים על המיזמים ההנדסיים עתירי-העלויות של פייך ועל רכישותיו, והם כבר יודעים היטב שמחיר המניה לא היה מעולם בראש סדר העדיפויות שלו. מטרתו העיקרית של פייך היא לבסס את מורשתו העסקית: קבוצה שמחזיקה כעת ב-12 מותגים ושעומדת להדיח את טויוטה מהמקום הראשון ברשימת יצרניות הרכב המובילות בעולם.

תומכיו של וינטרקורן טוענים כי בשנים האחרונות לא עשה אף אחד יותר ממנו לקידום מטרה זו. מאז התמנה למנכ"ל הקבוצה ב-2007 כמעט הוכפלו הכנסות פולקסווגן ליותר מ-200 מיליארד אירו, והרווח הנקי תפח פי ארבעה. עם זאת, היקפן העצום של המכירות והרווחים נובע בעיקר משתי פרות מזומנים - מותגי אאודי ופורשה - וכן ממעמדה המוביל של פולקסווגן בשוק הסיני. חוזקים אלה אפשרו את טיוחן של כמה נקודות בעייתיות שעלולות היו לעורר את חוסר שביעות רצונו של פייך הפרפקציוניסט, וייתכן שהנקודות הבעייתית הללו עשויות להסביר את התבטאותו המפתיעה ביום ו'.

מהלומה עזה

פולקסווגן, שניסתה במשך שנים לפצח את השוק האמריקאי, יצאה בקריאת תגר מחודשת ב-2011 כשפתחה מפעל בצ'טנוגה. תחילה נהנתה פולקסווגן מגידול במכירות, אך אשתקד ירדו המכירות בהיעדר דגמים חדשים. כעת נראה שהחברה תתקשה לעמוד ביעד שקבעה לעצמה: להגיע עד 2018 להיקף מכירות שנתי של 800 אלף כלי רכב בארה"ב.

השוליים הנמוכים שנרשמו אשתקד במותג הליבה, פולקסווגן, אילצו את וינטקורן להודות בכמה אמיתות כואבות. "בואו נהיה כנים: אנחנו צריכים לסגור פער גדול עם יריבותינו העיקריות בתחום הפריון", אמר וטנטרקורן.

ייתכן שהמהלומה העזה ביותר לגאוותו של פייך הונחתה עליו בתחום החדשנות הטכנית. כראש חטיבת אאודי, ניצח פייך על שורת התקדמויות, כולל רכב הארבע-על-ארבע, קוואטרו. ואולם באחרונה הצליחו היריבות לרשום ביצועים מזהירים יותר מביצועי פולקסווגן. ב.מ.וו, למשל, השיקה את דגם i3, כלי רכב חשמלי מסיבי פחמן.

"ייתכן שהתבטאותו של פייך ביום ו' משקפת את דעתו שפולקסווגן לוקה בשאננות יתר", אמר ארנדט אלינגהורסט, אנליסט ב-Evercore ISI. "ייתכן שסיסמת הפרסום 'התקדמות באמצעות טכנולוגיה' - Vorsprung durch Technik - של אאודי ננטשה אי שם בעשור הראשון של המאה ה-21". פרדיננד דודנהופר מהמרכז לחקר תעשיית הרכב באוניברסיטת דוסבורג-אסן טען שפייך "כבר אינו מוכן לשבת בחיבוק ידיים לנוכח הסכנה הנשקפת למורשתו".

וינטרקורן צפוי להיאבק על המשך כהונתו עד תום תקופת חוזה העסקתו בסוף 2016, אך סיכוייו לרשת את פייך בתפקיד היו"ר זעומים. פייך יסיים את כהונתו כיו"ר ב-2017. היורשים הפוטנציאליים יודעים מה מצופה מהם. ביום ו' הבהיר פייך (77) כי ייתכן שימונו מהנדסים לתפקידי היו"ר והמנכ"ל. אנליסטים מעריכים כי מחליפו של וינטרקורן עשוי להיות ראש חטיבת פורשה, מתיאס מולר, או ראש חטיבת סקודה, וינפריד ואהלנד. אולריך הקנברג (64), ראש הפיתוח הטכני בכל מותגי פולקסווגן, נחשב מתמודד אפשרי על תפקיד היו"ר.

לא ברור עד כמה תתרום התבטאותו של פייך לקידום העברת תפקידים חלקה בחברה, ומקס ורברטון, אנליסט בברנסטין ריסרץ', ייעץ לפייך לא להחמיר את המצב באמצעות אמירות מיותרות."כשהוא עושה דבר כזה הוא עלול לפגוע במורשתו במקום להאדיר אותה, וזה עלול אפילו לסמן את תחילת סופו של פרדיננד פייך. מבחינתם של בעלי המניות זה לא יהיה גרוע בכלל", הוסיף ורברטון.