חולדאי: "תמ"א 38 היא מתנה לעשירים; על חשבון העניים"

ראש עיריית ת"א: "מי שיש לו דירה ב-2.5 מיליון שקל במרכז תל-אביב, נותנים לו עוד חצי מיליון בדירה משופצת עם מעלית. ומי ישלם על זה? הזוג הצעיר חסר הדירה שמשלם יותר דמי שכירות"

רון חולדאי / צילום: תמר מצפי
רון חולדאי / צילום: תמר מצפי

"את תמ"א 38 צריך לאייד. זו תוכנית שנולדה בחטא", כך אמר אמש (ב') רון חולדאי, ראש עיריית תל-אביב בכנס מהנדסי ערים שמתקיים השבוע בעיר, בהתייחסו למצוקת הדיור בארץ, ולדרכים להגדלת יחידות הדיור במרכזים עירוניים, "דווקא במקום שיש סיכון לרעידת אדמה, אי אפשר לבצע את התוכנית הזו כי זה לא כלכלי, ובמקום שאפשר לבצע, אין סכנה לרעידות אדמה. התוכנית הזו היא מתנה לעשירים על חשבון העניים".

‏‏"מי שיש לו דירה ב-2.5 מיליון שקל במרכז תל-אביב, נותנים לו עוד חצי מיליון בדירה משופצת עם מעלית. ומי ישלם על זה? הזוג הצעיר חסר הדירה שמשלם יותר דמי שכירות. התוכנית הזו מגדילה את הדירות היקרות בערים, ולא מגדילה את כמות הדירות לחסרי היכולת. שימו לב מי בעד התוכנית הזו? בעלי בתים, קבלנים, ופוליטיקאים שאין להם מה להציע כדי לפתור את בעיית הדיור".

‏חולדאי אמר כי התחדשות עירונית אינה צריכה להסתכם רק בטיפול במרחב הפרטי של בעלי הדירות, ואין לעשות אותה ברמה של בניין בודד. צריך לשפר את תנאי הדיור של הפרט, אבל להבטיח פיתוח מקביל במרחב הציבורי ובתשתיות. "כשעושים התחדשות ברמה של אזור, אפשר לייצר פי ארבעה דירות ודירות יותר גדולות".

‏חולדאי התייחס לטענות כלפי הניתוק של תל-אביב עירו משאר המדינה. "תפסיקו לקנא בתל-אביב. תל-אביב היא של כל המדינה, כאן אפשר לבטא את היצירתיות ולהשיג הזדמנויות עסקיות, כאן אפשר לצאת מהארון ולחזור בשאלה. כאן הקהילה מקבלת והתושבים מקבלים הזדמנויות. ובכלל, אין במדינת ישראל פריפריה‏‎.‎ הפריפריה היא מלאכותית, ונוצרה בגלל היעדרה של תחבורה ציבורית יעילה, שיכולה להביא אנשים בתוך 45 דקות לאזורי תעסוקה, חינוך, בילוי או תרבות".

‏חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי וראש העיר מודיעין, התייחס גם הוא להפרדה המלאכותית שנעשית בין רשויות סמוכות ואמר כי צריך להתחיל לחשוב על "מרחב תעסוקתי משותף" שמאפשר לאנשים יותר בחירה בין סגנונות מגורים ומקומות תעסוקה. הוא קרא למהנדסי הערים ליטול פיקוד במשבר הדיור ואמר כי רק באמצעות הרשויות ניתן ליישם רפורמות אפקטיביות וישימות שיוזילו את מחירי הדירות.

הוא קרא להשיב את תוכניות המחיר למשתכן, יישום תוכנית מטרה, השקעה בהתחדשות עירונית והקצאת פרויקטים ייעודים לבינוי עצמי של חברות כלכליות מטעם הרשויות.

ביבס שיבח את חולדאי ואמר כי "בישראל קצת קשה לפרגן, אבל כשמגיע - מגיע, וחולדאי הוא ראש עיר שצריך להוריד בפניו את הכובע".