"אם המדינה דואגת לצרכן, שתוריד את המיסוי על מכוניות"

עם כ-4,000 מכוניות ברבעון, טרייד מוביל של האחים דיין היא החברה הגדולה בישראל לסחר במכוניות משומשות ■ בחשיפה ראשונה מספר יעקב דיין איך הפכה המשפחה בת 12 הילדים לאימפריית רכב ונדל"ן

יעקב דיין / צילום: אריק סולטן
יעקב דיין / צילום: אריק סולטן

עד לפני שנים לא רבות, מוכרים בקיוסקים ובפיצוציות נהגו להתלונן על אלמונים שהיו מגיעים בימי שישי בארבע ובחמש לפנות בוקר, חותכים את סרטי הפלסטיק שסביב ערימות העיתונים שהמתינו לפתיחה, ומסתלקים עם הגיליון "של מחר". השקלים הבודדים - עלות העיתון - לא היו הסיבה להתנהלות הזאת: המטרה הייתה לוחות המודעות והרצון להיות הראשון שמצלצל לבעליה של מכונית טובה למכירה.

לא מעט בנזין זרם בתחנות הדלק מאז. המודעות נדדו לאינטרנט, ההיצע של מכוניות יד שנייה בישראל גדל באופן ניכר, וגם השיטות שבהן ישראלים קונים מכונית משומשת השתנו מאוד. יעקב דיין, 51, מבעלי טרייד מוביל, כנראה החברה הגדולה ביותר בתחום הרכב המשומש, אומר שימי המודעות בסגנון "מרופא עם קילומטראז' נמוך", חלפו מן העולם. לדבריו, חלק ניכר מרוכשי הרכב המשומש, מעדיפים לחסוך את הטרחה הכרוכה בחיפוש, בדיקה וכו', ולפנות למתווכים כדוגמת טרייד מוביל.

"לשם הולך שוק הרכב המשומש", אומר דיין. "כשאת באה לקנות מאדם פרטי, את צריכה להתחיל לטלפן, לעשות בדיקה והחלק הכי משמעותי - אין שום אחריות. במרכזי רכב גדולים יש לך אבא ואימא".

- מה גרם לישראלים לשנות הרגלים?

"בעיקר השקיפות. לפני עשרים שנה היו אומרים 'אל תקנה רכב מסוחר מכוניות' והיום זה לא קיים כי כשאת באה למרכז מכירות, את רואה את היסטוריית הטיפולים של הרכב, בדיקה וכל מה שצריך".