ארדואן: "רצח עם בארמנים? יוצא לנו מהאוזן השנייה"

אחרי הסערה שחולל השבוע האפיפיור פרנציסקוס שהכיר בהרג ההמוני של העם הארמני ב-1915 כרצח עם שביצעו העות'מאנים, נשיא טורקיה דוחה כל אמירה לפיה מדובר ברצח עם

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

"רצח עם? זה נכנס באוזן אחת - ויוצא מהשנייה": כך הגיב היום (ד') נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן, לכוונה להכיר בשואת העם הארמני כרצח עם שביצעו העות'מאנים ב-1915.

יום השנה ה-100 להרג ההמוני של הארמנים יצוין בקרוב בפרלמנט האירופי, ובמהלך הדיון תועלה השאלה האם יש להכיר באירועים, שהתחוללו בימי מלחמת העולם הראשונה. בתגובה לכוונה לדון בכך, אמר הנשיא הטורקי: "לא משנה מה תהיה ההחלטה שהם עשויים לקבל, היא תיכנס מאוזן אחת - ותצא מהשנייה".

את הסערה אודות שואת העם הארמני, עורר מחדש האפיפיור פרנציסקוס שהכיר באירועים כרצח עם באופן חסר תקדים: "זה היה רצח העם הראשון במאה ה-20", אמר. טורקיה מיהרה להגיב לאמירה השנויה במחלוקת - וקראה בתגובה לשגריר הטורקי בוותיקן לשוב לארצו.

טורקיה ורצח הארמנים: קונפליקט בן 100 שנה

במהלך מלחמת העולם הראשונה, הכוחות של טורקיה העות'מאנית, בימיה האחרונים של האימפריה, הרגו בין 800 אלף לכמיליון וחצי ארמנים. החיילים הטורקים טבחו בהם בהמוניהם ודחק רבים אחרים למדבר ללא מזון או מים, מה שהוביל למותם - ודחק את אלה שנותרו בחיים לאזור קטן שהוא היום ארמניה המודרנית. מאז סוף המלחמה, מקפידה טורקיה להכחיש בתוקף כי ביצעה את המיוחס לה וטוענת שהארמנים נהרגו במהלך הקרבות.

מאז ייסוד טורקיה המודרנית ב-1923 ועד ימינו, מסרבות כל ממשלות טורקיה לקחת אחריות על רצח העם ומגיבות בזעם רב כשמדינות מעבירות חוקים המכירים בשואה הארמנית כמו צרפת, למשל. ארמניה עצמה, לצד הפזורה הארמנית בעולם, דורשת מזה שנים שטורקיה תכיר באחריותה לאירועים ונותנת כדוגמה את הסכם השילומים והסדרת היחסים בין גרמניה וישראל כסמל למדינה שמכירה באחריותה ההיסטורית לזוועות שביצעה. ישראל אגב, מעולם לא הכירה רשמית בשואה הארמנית.