אקסלנס: "השביתה עשויה לגלח 30% מהרווח התפעולי של כיל"

גלעד אלפר, אנליסט באקסלנס ברוקראז', מעריך כי "השביתה בכיל הובילה לאובדן של כ-450 אלף טון אשלג מים המלח מתוך צפי למכירות של 900 אלף טון ברבעון" ■ "בסה"כ אנו צופים אבדן של 200 מיליון ד' בהכנסות ברבעון ל-1.3 מיליארד ד'"

הפגנת עובדי הדרום מול מטה ההנהלה של קבוצת כיל / צילום: דוברות ההסתדרות
הפגנת עובדי הדרום מול מטה ההנהלה של קבוצת כיל / צילום: דוברות ההסתדרות

המשבר בכיל עלול לפגוע קשות ברווחיה, כך מציין היום (ה') גלעד אלפר, אנליסט באקסלנס ברוקראז', בסקירה מיוחדת שפרסם."אנו מניחים שהשביתה הובילה לאובדן של כ-450 אלף טון אשלג מים המלח מתוך צפי למכירות של 900 אלף טון ברבעון".

אלפר, שמתייחס לשביתה המתמשכת שהחלה במפעלי ים המלח לפני כחודשיים, מציין כי "השביתה עשויה לגלח 30% מהרווח התפעולי של כיל ברבעון הראשון". בנוסף, באקסלנס מעריכים כי השביתה פגעה גם בעסקי הברום. "בסה"כ אנו צופים אבדן של 200 מיליון דולר בהכנסות ברבעון ל-1.3 מיליארד דולר, פגיעה של כ-13% לעומת הצפי ללא שביתה", כתוב אלפר.

בהתייחס לשווי המנייה אלפר מעריך כי: "כמובן שפגיעה כזו או אחרת ברווח של רבעון מסוים אינה מהותית לשווי האמיתי של מניית כיל. אולם אנו רואים כאן השפעה ארוכת טווח. שכן ככל שמצבה של כיל בארץ הולך ומסתבך מבחינת היחסים עם העובדים ועם השלטון, כך התמריץ של כיל להמשיך ולהעביר את כובד המשקל העסקי שלה לחו"ל, הולך וגודל. מבחינתה של כיל, העברת עסקיה לחו"ל היא התגובה הרציונאלית והנכונה. הבעיה היא שרמת הסיכון בפעילות הזו הינה גבוהה לעומת המשך השקעות בארץ באקלים רגולטורי סביר וככל שכיל נדחפת החוצה, כך רמת הסיכון גוברת".

בתוך כך, כיל הודיעה אתמול לבית הדין לעבודה וטענה כי היא חוזרת בה מכל ההסכמות שהושגו ב-13 במארס בבית הדין בכל הנוגע להקפאת הפיטורים של עובדי החברה במטרה לחזור להידברות. המשמעות - בתוך פחות מ-48 שעות היא מתכוונת לפטר בין היתר 115 עובדי תרכובות הברום ומפעלי ים המלח. בתגובה, ההסתדרות פנתה לביה"ד בבקשה להוציא צו זמני לביטול הפיטורים.