מנכ"ל טבע לשעבר ינהל חברה שמפתחת תרופה לאוטיזם

ד"ר ג'רמי לוין מונה לנהל את חברת הביומד האמריקאית Ovid, שמנסה למצוא טיפול תרופתי לאוטיזם

ד"ר ג'רמי לוין, מנכ"ל טבע לשעבר, מונה לנהל את חברת הביומד האמריקאית Ovid, שמנסה למצוא טיפול תרופתי לאוטיזם. לוין שימש כיו"ר החברה בשנה שעברה, אך לאור האמונה שלו בחברה הוא החליט לנהל אותה. נציין כי המוצר המוביל של אוביד מיועד גם לטיפול במחלות אחיות נדירות יותר לרבות איקס שביר, תסמונת אנגלמן ותסמונת רט.

אוביד חתמה היום (ה') על הסכם עם חברת התרופות הבינלאומית לונדבק, אך לא מדובר בהסכם שגרתי. לוין: "לונדבק פיתחה את התרופה הזו לתחום שיפור השינה, אך היא לא פעלה כפי שהם רצו. אנחנו גילינו כי במינונים הרבה יותר נמוכים, התרופה אינה מציפה את כל המוח אלא פועלת רק באזורים מסויימים שהם משמעותיים לתסמונות שציינו, ואז היא גם תרופה יותר בטוחה.

"לונדבק הכירה ביכולות שלנו לפתח את התרופה הזו בשל הידע הנרחב בתחום של מת'יו דורינג, הנשיא וסמנכ"ל הטכנולוגיה שלנו ובזכות המומחיות שלנו בתחום היתום. קיבלנו את זכויות הפיתוח של המוצר, תמורת תמלוגים עתידיים מן המוצר". היום הודיעה לונדבק כי תשקיע ב-Ovid, אך סכום ההשקעה לא פורסם.

- הצלחתם להבין מה גורם לאוטיזם?

דורינג: "לא הכל ברור עד הסוף ומה שידוע, מאוד מורכב להסביר, אך בפשטנות: ישנה תופעה בשם Tonic inhibition, שקשורה במנגנונים המעכבים פעילות של תאי עצב. מנגנונים אלה אינם נמצאים היכן שאנחנו מחפשים אותם בכלל, בסינפסה שהיא אזור התקשורת הידוע בין שני תאי עצב, אלא מחוץ לסינפסה - זה גילוי חדש.

"לרוב דיכוי של פעילות מוחית, אם באופן טבעי ואם באמצעות תרופה, עובר דרך הפעלת חומר במוח בשם GABA בתוך הסינפסה. המוצר שלנו הוא הראשון שמדכא פעילות GABA מחוץ לסינפסה. פעילות מוגזמת באזורים מסויימים כאלה, גורמת לקושי במיקוד ובהבדל בין רעש מוחי לסיגנל חשוב. אוטיזם, תסמונת רט, תסמונת X שביר ויתר המחלות שבהן אנחנו מתכננים לטפל, מאופיינים כל אחד מהם בבעיה כזו באזור אחר במוח. המקום בו יש לך מחסור בגאבא באזורים שמחוץ לסינפסות, יקבע איך תיראה ההפרעה שלך. המוצר שלנו, במינונים נמוכים, מגיע למקום שבו חסר GABA, ומשפר את התפקוד".

המוצר נמצא היום לקראת כניסה לניסויים קליניים שיחלו כנראה ב-2016, גם בישראל, בהתוויות של איקס שביר ומחלת אנגלמן. זה אינו המוצר היחיד שאוביד מפתחת.

- תוכלו לרפא אוטיזם בעתיד?

"אנחנו נמנעים מההגדרה של ריפוי, וכמובן מציינים כי כל טיפול תרופתי ישתלב בטיפול התנהגותי".

- תשקלו לשתף פעולה עם חברות ישראליות שפעילות בתחום מערכת העצבים המרכזית

לוין: "אנחנו מעוניינים בשיתוף פעולה עם גופים בישראל ויש לנו כמה משאים ומתנים שמתקיימים ברגעים אלה ממש".