שטיינמץ והזדמנות ישראלית מגדילים החזקות ב"פלאג'יק"

הזדמנות ישראלית תגדיל החזקותיה ל-16% מהרשיונות ונאמאקס של בני שטיינמץ תגדיל החזקותיה ל-60%

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

חברת נאמאקס של בני שטיינמץ, ושותפות הגז "הזדמנות ישראלית" קנו 23.5% מאחזקותיו של טדי שגיא ברישיונות הים פלאג'יק - כך הודיעה הבוקר (א')הזדמנות ישראלית . שתי החברות הגיעו להסכם פשרה עם חברת אדן אשר רכשה את השליטה בפרנדום מידי טדי שגיא. על פי הסכם הפשרה, ישלמו שתי החברות לאדן 25 אלף דולר תמורת העברת 6% מהאחזקות להזדמנות ישראלית, ו- 17.5% לחברת נאמאקס.

עם סיום העברת הזכויות תחזיק הזדמנות ישראלית ב-16% מהרישיונות, נאמאקס ב-60%, פרנדום ב-10%, דאדן ב-9% ו-AGR תחזיק ב-5%. העברת ההחזקות תיכנס לתוקף לאחר קבלת אישור הממונה על ענייני הגז והנפט.

שגיא החזיק ב- 42.5% מהזכויות בפלאג’יק באמצעות שתי חברות פרטיות שלו - ג’נסיס ‏(33.5%‏) ודאדן ‏(9%). לפני כארבעה חודשים החליט שגיא כי הוא מוכר 85.9% מאחזקותיו בחברת ג'נסיס בעלת המניות בפרנדום תמורת 50 אלף דולר לחברת אדן אשר גם היא בעלת מניות בחברה.

ואולם, חברת הזדמנות ישראלית וחברת נאמאקס הודיעו אז כי להן יש את הזכות הראשונית לבחור האם הן מעוניינות לקנות את חלקו של שגיא. לכן, הגיעו השתיים להסכם פשרה עם אדן, לפיה תישאר אדן עם 10% מהאחזקות, ו-23.5% יחולקו בין הזדמנות ישראלית ונאמאקס.

אייל שוקר, מנכ"ל הזדמנות ישראלית טען היום כי "אנחנו מאמינים שפוטנציאל המאגרים באזורנו גדול ושדווקא כיום, כשהסקטור סובל ממומנטום שלילי ותמחור חסר, קיימת הזדמנות להגדיל את הנכסים בעלות נמוכה. אנחנו שחקני טווח ארוך וכך אנו פועלים".

"רישיונות פלאג'יק" כוללים 6 רישיונות ימיים, אשר משתרעים על שטח כולל של כ-2 מיליון דונם כ-170 ק"מ מערבית לחיפה וגובלים ברישיונות "גל", "רציו-ים" בהם נמצא מבנה "לוויתן" ובבלוק 12 של נובל בקפריסין. אחד מהרישיונות הוא רישיון "ישי" אשר היה נחשב הנכס המרכזי של רישיונות פלאג'יק, וזה שהכי סביר היה להניח שיימצא בו גז.

למרות שבקידוח שהתבצע בשנת 2012 בשטח רישיון ישי התגלו כמויות זניחות של גז, התברר כי מאגר אפרודיטה שהתגלה בבלוק 12 הקפריסאי, גולש בחלקו גם לשטח רישיון "ישי". מאגר "אפרודיטה" כולל כ-125 מיליארד מ"ק של גז (BCM) והוא המאגר היחיד שהתגלה בקפריסין.

לכן, בימים אלו עורכות דלק ונובל (בעלי מאגר אפרודיטה) סקרים שמטרתם לקבוע כמה מהגז נמצא בצד הישראלי, וכמה בצד הקפריסאי. חברת הייעוץ של משרד האנרגיה IHS מבצעת גם היא בחינת עתודות באזור. בחודשים הקרובים צפויה החברה לפרסם את ממצאיה.

לאחר שיוסדרו הפרטים הטכניים, צפויות ישראל וקפריסין לחתום על הסכם איחוד פעולות Unitization)). הסכם זה יכלול סעיפים רבים אשר יחולו על בעלי רישיון משני הצדדים, ויחייב אותם לפעול יחד לפיתוח משותף של השדה.