מגה הורידה מהמדפים גבינה לבנה, חלב וקוטג' של טרה

זאת בעקבות סכסוך מסחרי ■ הבעלים של טרה, קוקה-קולה ישראל, שלא הייתה מעוניינת בהגדלת החשיפה שלה למגה, ביקשה ממגה להקדים תשלומים - ומגה סירבה

מוצרי טרה / צילום: רויטרס
מוצרי טרה / צילום: רויטרס

רשת מגה הורידה מהמדפים את הגבינה הלבנה, החלב והקוטג' של חברת טרה. ההורדה מהמדפים התבצעה כבר בשבוע שעבר, על רקע מחלוקת מסחרית ארוכה הניטשת בין מגה לבעלים של טרה, החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל). בנוסף, מגה צמצמה את ההזמנות של המותגים פריגת ונביעות, גם הם בבעלות קוקה-קולה ישראל.

תחילת הסכסוך כבר לפני למעלה מחודש. ככלל, רשתות השיווק משלמות על הסחורה מהספקים בתשלומים דחויים - שוטף 60, שוטף 90 - תלוי בסיכומים המסחריים בין הצדדים. הספקים מגדירים אשראי לרשתות, והאשראי משקף את היקף החשיפה שלהם לרשת בשל התשלומים הדחויים.

ככל הידוע, קוקה-קולה ישראל, שלא הייתה מעוניינת בהגדלת החשיפה שלה למגה, ביקשה מהרשת להקדים תשלומים - ומגה סירבה. ברשת מגה לא רצו לפגוע בפעילות הרשת ולוותר על מותגים מובילים כמו קוקה-קולה, ולכן, הפסיקו לפרק זמן להזמין את המותגים נביעות ופריגת וגם חלק ממוצרי החלב הבסיסיים של טרה.

המחלוקת בין הצדדים החריפה בשבוע שעבר, כשמגה הודיעה למנהלי הסניפים לא להזמין יותר גבינה לבנה, חלב וקוטג' של חברת טרה. מקורות במגה אומרים כי פריגת ונביעות לא ירדו מהמדפים, אבל גם הזמנת הסחורה שלהם צומצמה. כמו כן, מגה הכניסה לפני שבוע מותג פרטי במים מינרליים שיחליף את נביעות.

מקור במגה אומר ל"גלובס" כי "הם (קוקה-קולה ישראל, א' ח') באים בדרישות בנוגע לתנאי הסחר. מגה לא מוכנה. הסתיימה התקופה שבאצטלות כאלה ואחרות מבקשים לשנות את תנאי הסחר. רצינו לפגוע להם בנקודה רגישה, כיוון שטרה היא ספק גדול במוצרי חלב. אי-אפשר לשנות תנאי סחר על חשבון הקמעונאים".

מכירותיה של מגה צנחו ברבעון האחרון של 2014 ב-12%, והפעילות גרמה להפסד תפעולי של 54.6 מיליון שקל - פי שניים מההפסד התפעולי שנרשם ברבעון הרביעי של 2013 והסתכם אז ב-26.9 מיליון שקל.

ברבעון הרביעי 2014 התברר גם כי פעילות הליבה של מגה - קרי הסניפים שהרשת מעוניינת להמשיך להפעיל ברשתות מגה בעיר, YOU וזול בשפע - היא הפסדית. ברבעון האחרון של 2014 הפסידה פעילות זו לבדה 29.4 מיליון שקל.

ממגה נמסר בתגובה: "אנו מנהלים קשרי מסחר עם אלפי ספקים, ואין בכוונתנו לדווח על תנאים והתנהלות מסחרית עם ספק כזה או אחר".

בחברה המרכזית למשקאות סירבו להגיב לידיעה.