הקלות בייבוא כלי רכב אמריקאים לישראל בעקבות הסכם

כץ: "כבר היום, ניתן לייבא דגמי רכב אמריקאים שהיו אסורים בייבוא בעבר ובעתיד הקרוב, נזכה לראות מגוון רחב יותר של דגמים, שירחיבו את היצע הרכב עבור הצרכן הישראלי"

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

ישראל וארה"ב חתמו על הסכם לשיתוף פעולה בתחום התקינה לרכב, הסרת החסמים הטכניים ופיתוח משותף של בתחום הרכב ומוצרי התעבורה בין ישראל לארצות הברית.

לדברי משרד התחבורה ההסכם, שנחתם בין מנהל הבטיחות האמריקאי (NHSTA), למשרד התחבורה הישראלי, יאפשר להרחיב את קשרי הגומלין בין תעשיות הרכב האמריקאיות למפעלי התעשייה הישראלים, המייצרים מוצרי תעבורה עבור שוק הרכב האמריקאי ולהרחיב את שיתוף הידע והניסיון בתחומי התחבורה של ישראל וארה"ב, מתוך מטרה לרתום את התעשיות של שתי המדינות, לפתח טכנולוגיות חדשות ומתקדמות, דוגמת כלי רכב אוטונומיים.

אחד התחומים הראשונים, שנדונים כיום במסגרת שיתוף הפעולה, הוא מציאת דרך לגישור בין תקינת פנסי החזית של כלי הרכב מארצות הברית לבין תקינת הפנסים הנדרשת באירופה. פער זה בתקינה היווה עד כה מכשול משמעותי בפתיחת הייבוא המקביל של כלי רכב מארצות הברית, בשל הדרישות מהיבואנים להתאים את פנסי החזית של דגמים אמריקניים או להציג אישור תקינה לאותם פנסים ממעבדות באירופה.

השר ישראל כץ ציין כי ענף הרכב האמריקאי הוא הגדול והמגוון ביותר בעולם, רבים מדגמי הרכב לא ניתנים לייבוא לישראל. "כבר היום, ניתן לייבא דגמי רכב אמריקאים שהיו אסורים בייבוא בעבר ובעתיד הקרוב, נזכה לראות מגוון רחב יותר של דגמים, שירחיבו את היצע הרכב עבור הצרכן הישראלי", הוסיף כץ.

סמנכ"ל בכיר תנועה, אינג' אבנר פלור, מסר כי שיתוף הפעולה המתמשך בין ישראל והממשל האמריקאי, אפשר בשנים האחרונות להסיר חסמים רבים בייבוא רכב מארה"ב ולגבש חקיקה חדשה לרישוי כלי רכב, שאושרה בוועדת הכלכלה. חקיקה זאת, תייתר הלכה למעשה, את מרבית החסמים שעדיין נותרו ותאפשר ייבוא של כלי רכב אמריקאים לישראל.