פסח חלש ברשתות: ירידה כמותית וכספית במכירות

נילסן: מכירות כלל שוק המזון והצריכה השוטפת ירדו לעומת פסח אשתקד ב-2.1% - אובדן של 65 מיליון שקל

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

רשתות השיווק לא ממש חגגו בפסח האחרון, שנחתם עם ירידה כמותית וכספית במכירות - כך עולה מנתוני נילסן שהגיעו לידי "גלובס". חברת נילסן ניתחה את מכירות חג הפסח השנה לאורך 21 ימים, בהשוואה לימים מקבילים בחג הפסח אשתקד.

מכירות כלל שוק המזון והצריכה השוטפת (FMCG) ירדו בתקופה זו ב-2.1%, והסתכמו ב-3.02 מיליארד שקל - אובדן מכירות של 65 מיליון שקל. בתקופה זו הסתכמה הירידה הכמותית ב-0.4%.

המזון הוא התחום היחיד שצמח כמותית, בעוד כל יתר התחומים ירדו כמותית. מכירות המזון לבדן ירדו כספית ב-2.4%, במקביל לעלייה כמותית של 0.3%. הפער יכול להעיד על ירידת מחירים בסל הקניות לפסח או על שינוי תמהיל המוצרים שנקנו.

לעומת זאת, בתחום המשקאות ניכרת מגמה ברורה של עליית מחירים. בזמן שמכירות המשקאות לפסח ירדו כמותית ב-3.5%, המכר הכספי עלה ב-1.8%. מגמה זו נראתה גם בכלל המכירות לחודש מארס, וגם ברמה הרבעונית שבה המכר הכספי של המשקאות צמח פי שלושה מהמכר הכמותי.

מכירות תחום טיפוח הפרט לפסח צנחו כספית בשיעור של 5.4%, במקביל לצניחה כמותית של 4.4%. תחום טיפוח הבית, אשר בשגרה רושם עלייה במכירות בתקופת החג, חתם את המכירות לפסח עם ירידה כספית של 3.4% בהשוואה לפסח אשתקד; הירידה הכמותית הסתכמה ב-0.2%.

מגמה בולטת במיוחד היא היחלשות המכירות בערוץ החרדי, שהתרחשה כפי הנראה על רקע הסבת סניפים שערכה רשת שופרסל. הערוץ החרדי כולל את הרשתות החרדיות אושר עד וברכל, אך גם את תת-הרשתות החרדיות של שופרסל ומגה ואת הסניפים למהדרין של רשתות נוספות.

שופרסל, המפעילה את תת-הרשתות "יש" ו"יש חסד", הסבה מספר רב של סניפים לפורמטים האחרים. ההסבה באה לידי ביטוי בהיחלשות כספית של 12.8% במכירות הערוץ החרדי, במקביל להיחלשות כמותית של 14.6%.

נציין כי ההיחלשות חדה ודו-ספרתית בכל התחומים בערוץ החרדי.

פסח 2015
 פסח 2015