"תתלבש מיד, רואים אותך במסך בחדר הבקרה"

משרד החקלאות הציב מצלמות סמויות במשרדי השירותים הווטרינריים בנימוק של איום על עובד ■ הוועד: פגיעה בפרטיות בניגוד לחוק

משרד החקלאות / צילום: תמר מצפי
משרד החקלאות / צילום: תמר מצפי

חיים לנגבס, עובד בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, נכנס לפני שבועות אחדים לאחד החדרים בלשכה הווטרינרית בבאר שבע כדי להחליף את בגדיו. לפתע צלצל הטלפון בחדר, ועל הקו היתה פקידה ממטה השירותים הווטרינריים בבית דגן, שהזהירה אותו: "מה אתה עושה? תתלבש מיד, רואים אותך במסך בחדר הבקרה".

 

בעקבות התקרית התברר, כי משרד החקלאות התקין מערכת מצלמות מוסוות בשטחים המשותפים אבל גם בתוך החדרים בלשכה הווטרינרית, ללא ידיעת העובדים. מסכי המעקב מצויים במרתף הבנין בבאר שבע וגם במטה השירותים בבית דגן. סגן מנהל השירותים הווטרינריים, עופר אופן, הוא שהורה להתקין מצלמות מעקב בתוך חדרי העובדים.

ל"גלובס" נודע, כי במשרדי הנהלת משרד החקלאות בבית דגן הותקנה מערכת של עשרות מצלמות מעקב, חלקן סמויות, כמה מהן גם בתוך חדרים, בין השאר בחדר של יחידה רגישה במשרד.

בעקבות התקרית וגילוי המעקב בבאר שבע התעוררה סערה בין העובדים. יו"ר ועד עובדי השירותים הווטרינריים, איל לוי, טען כי התקנת המצלמות אינה עומדת בדרישות החוק והנחיות משרד המשפטים בעניין זה, לרבות שילוט וקבלת אישור העובדים, וכי מדובר בפגיעה בלתי חוקית בפרטיות העובדים. לוי דרש להסיר את המצלמות לאלתר.

לוי אמר ל"גלובס": "כרגע אני לא מעוניין להגיב ואני מעריך שבזמן הקרוב יהיו התפתחויות". נקבעה פגישה של הוועד עם צבי כהן מ"מ מנכ"ל המשרד שתתקיים היום (ב') אחה"צ.

ממשרד החקלאות נמסר: "בשל איומים על חיי עובד משרד החקלאות, התקיים דיון במשטרת ישראל, ובו הוחלט על הגדרת העובד כ"עובד מאוים" והתאמת "סל אבטחה" ייעודי. ב"סל האבטחה" נכללו בין השאר לחצני מצוקה ומצלמות ביטחון. לאור חומרת האיומים והסכנה הממשית לחיי אדם ולאור הנחיית המשטרה, הותקנו המצלמות במהירות האפשרית. בימים הקרובים יתלו שלטים המודיעים כי המקום מצולם, כמתחייב. המצלמות הותקנו בשטח ציבורי מחוץ למבנה בו נמצא העובד המאוים, ושתי מצלמות בתוך המבנה, האחת בחדרו של העובד המאוים, ובהסכמתו, ומצלמה נוספת במבואת הכניסה לחדרו, מקום בו איש לא יושב. אין מצלמות בחדרם של איש מהעובדים האחרים במבנה".

מקור במשטרה אומר, כי ספק אם דרגת האיום היתה ברמה כזו, שהצדיקה הצבת מצלמות מעקב במידה כזו של חודרנות.