אלון חסן: "מצביעי ליכוד סובלים מתסמונת האישה המוכה"

יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד המושעה, משוכנע שיוגש נגדו כתב אישום ודבק בגרסתו לפיה תפרו לו עלילה ■ "חשפתי פרשת שחיתות שידברו עליה עוד 200 שנה ובמקום שייתנו לי להדליק משואה ביום העצמאות - משתיקים אותה"

אלון חסן / צילום: אמיר מאירי
אלון חסן / צילום: אמיר מאירי

בניגוד לרוב תושבי העיר אשדוד, אלון חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד המושעה מעבודתו עקב חשדות לשחיתות, לא הצביע בבחירות האחרונות למפלגות ימין, אלא למפלגת "המחנה הציוני" בראשות יצחק (בוז'י) הרצוג. איך אני יודע? כי חסן מצהיר על כך בריש גלי ומוסיף ואומר כי לדעתו ניצחון הליכוד בבחירות הוא בשורה רעה מאוד עבור העבודה המאורגנת והעובדים בארץ.

"זה מאוד עצוב לי ש'נכנסים' עכשיו, אחרי הבחירות, בעובדים בכל מקום עבודה. מפטרים את עובדי 'מגבות ערד', מפטרים את עובדי 'פרי גליל', ותראה מה קורה עכשיו בכיל ובמקומות נוספים. הורסים את מקומות העבודה, ואותם אנשים שמחריבים את מקומות העבודה שלהם חוזרים ומצביעים לליכוד".

- העובדים, שלדבריך, חזרו והצביעו לליכוד הם אנשים שאתה מכיר. איך אתה מסביר זאת?

"העובדים הללו כנראה סובלים מתסמונת האישה המוכה. הליכוד עושה הכול כדי לשבור את העבודה המאורגנת. אני עמדתי כחומה בצורה מול הניסיונות האלה, עד שהם הצליחו להזיז אותי. עצוב לי ומאוד קשה לי לראות את מה שקורה, אבל היום אין לי מה לעשות יותר מדי. אני נאלץ להתרכז במלחמה האישית על החיים שלי".

כשחסן מדבר על המלחמה האישית שלו, הוא מתכוון כמובן למאבק המשפטי-ציבורי שהוא מנהל כבר יותר משנה, אז נעצר, בעקבות החשדות - שבקרוב יהפכו לאישומים - כי הוא ביצע לאורך שנים מעשי שחיתות חמורים בתוך נמל אשדוד, תוך שהוא מנצל את כוחו בנמל כדי להפעיל חברות פרטיות בנמל ולגרוף מאות אלפי שקלים לכיסו, לכאורה בניגוד לחוק.

חסן טוען כי הוא נרדף ומופלה לרעה על ידי הרשויות וביקש להיפגש עם "גלובס", כדי לפרוש בפומבי את שלל טענותיו. אנחנו קובעים בבית קפה ברחוב אבן גבירול בת"א, וכשהוא מגיע באיחור של כמה דקות, אי אפשר לפספס אותו. הרבה עיניים בסביבה ננעצות במי שעדיין נחשב על-ידי אחדים כגיבור מעמד הפועלים, בשעה שרבים אחרים תופסים אותו כעבריין מסוכן. השיחה נפתחת ב'סמול טוק', אודות יתרונותיו הרבים של הסלק המבושל בתפריט היומי והתוצרים המעניינים שמופקים ממנו בנוחיות.

לפחות בכל הנוגע לסלק, אנחנו תמימי דעים. אחר-כך חסן מזמין קפה הפוך גדול וחם מאוד ופותח במונולוג: "החלטתי להתחיל להביע את התסכול שלי בפומבי אחרי שקרו מספר דברים", הוא אומר. "הדבר הראשון הוא שלמרות שאני חשפתי את פרשת השחיתות של עו"ד רונאל פישר, שפישר הוא רק קצה הקרחון שלה ושהיא פרשת השחיתות הכי גדולה בתולדות המדינה, יש כל מיני גורמים שמנסים להשתיק את הסיפור. אני מרגיש שחשפתי פרשה שידברו עליה עוד 200 שנה ובמקום שיתנו לי להדליק משואה ביום העצמאות, משתיקים אותה".

"הצטבר אצלי תסכול גדול"

למי שאינו מצוי בפרטים נזכיר כי חסן מדבר על הפרשה שהתפוצצה ביולי אשתקד, כשפישר, עיתונאי לשעבר, 'סלב' לעת מצוא ועו"ד מוכר ומקושר שייצג את חסן, נעצר בחשד לעבירות שוחד ומרמה. פישר נחשד שהציע לחסן לסגור נגדו את התיק הפלילי בפרשת נמל אשדוד, תמורת 150 אלף דולר שיועברו לאנשי משטרה. המעצר התאפשר לאחר שחסן גויס על-ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ועשה לפישר תרגיל, כאשר העביר לו מזוודה עם מזומנים תמורת שירותיו הלא-חוקיים לכאורה. הסרטון שבו נראה חסן מעביר את מזוודת הכסף לפישר, שכמו נלקח הישר מהוליווד, פתח את מהדורות החדשות. בהמשך פרסם חסן סטטוס בעמוד הפייסבוק שלו, שבו הבטיח כי "אקבור את מי שחפר לי את הקבר".

"אני לא רוצה לשבש חקירה ולכן אזהר בדבריי, אבל נדמה לי שברור לכל עם ישראל שאם הייתי נענה להצעה של פישר לשלם כסף, החקירה נגדי הייתה נגמרת כמו שהתחילה", מאשים היום חסן. "עברה כשנה (מאז שפישר נעצר - ח'מ') וכלום לא קורה. פישר ממשיך להיות עו"ד, הקצין המעורב פורש בשקט והמפכ"ל מאשר לו את זה. לעומתם, אני לא יכול להתקרב לנמל, ולא יכול לעבוד". (למרות דבריו של חסן, לפי המידע שבידי "גלובס", פישר אינו עובד והוא זומן לשימוע לפני העמדה לדין).

- איך אתה מעביר את זמנך בימים אלה?

"רוב הזמן אני מתעסק בפרשה שלי, מתייעץ עם עוה"ד שלי, בני כץ, ועם יועצי התקשורת. בבוקר, אני עובר כל יום על כל העיתונים ומתפלל בבית כנסת. והצטבר אצלי תסכול גדול".

- יש לך עסקים פרטיים גם מחוץ נמל

"אני הולך מדי פעם לבקר בעסקים שלי, אבל לא יותר מזה".

לדברי חסן, הקש ששבר את גב הגמל מבחינתו, שהוביל להחלטתו להתראיין, התרחש כאשר לפני שבוע נחשף ע"י גלי גינת באתר "וואלה", כי כבר תשעה חודשים חוקרי מח"ש אינם מצליחים להוציא מהמכשיר הנייד של רונאל פישר מידע, שאפשר להניח שעוה"ד המפורסם לא מעוניין שיגיע לידיהם. הסיבה: החוקרים לא מצליחים להתחקות אחר ארבע ספרות שמהוות את קוד הנעילה של האייפון של פישר, והוא טוען ש"אינו זוכר את הקוד".

"המשטרה לא מצליחה לפתוח את הטלפון של רונאל פישר ופתאום כל הערכים של טובת הציבור נעלמים", טוען חסן. "ישראל בנתה אטום, אבל לפצח את קוד הטלפון של ארבע ספרות הם לא יכולים. אולי הם מפחדים ממידע נוסף על עצמם. הכול שקט בגזרה הזאת, ולעומת זאת אני קורא השכם והערב שכבר החליטו להגיש נגדי כתב אישום, בכפוף לשימוע. לפי מה שפורסם הם כבר החליטו להגיש אישום. למה שאבוא לשימוע אם כבר החלטתם? שימוע צריך להיות בנפש חפצה. כשאני בא לשימוע צריך להתנהג אליי כבית הלל ולא כבית שמאי".

- אני לא לגמרי מבין אל מי מופנות הטענות שלך.

"המשטרה, הפרקליטות והנהלת נמל אשדוד עשו יד אחת בכדי למנוע ממני לחזור לעבודה, למרות ששופט המעצרים אפשר לי לחזור. הנמל חוסם אותי מלחזור לעבודה, בניגוד להסכמי העבודה, וכשיש דיון בנושא בביה"ד לעבודה, אז פתאום המשטרה מזמינה אותי לחקירה, ופתאום יוצאים מכתבים מהפרקליטות שמחר אני אעמוד לדין. יכולתי לעשות עסקה עם הפרקליטות ולהיות עד מדינה נגד פישר ולהציל את עצמי, אבל סירבתי בתוקף, כי אני לא מוכן להודות בפשעים שלא עשיתי. כשנעצרתי, לא ראיתי אף אחד במשך שבועיים, אבל כשיצאתי מהמעצר וראיתי את הכתבות הבנתי שעשו ממני הפושע הכי גדול בארץ. גם התקשורת לא ירדה ממני".

"חזיתי שיתפרו לי תיק"

- מי הציע לך להיות עד מדינה?

"ישבתי עם גורמים במח"ש ששייכת כידוע למשרד המשפטים, והם אמרו לי 'בוא תהיה עד מדינה, תודה בפשעים שעשית בנמל ונוציא אותך בלי כלום'. אני סירבתי וגם היום לא אסכים להודות בדבר שלא עשיתי. התסכול שלי הוא שכל הגורמים עשו יד אחת להרחיק אותי מהנמל והרצון הזה הוא גם הסיבה היחידה שנפתחה נגדי חקירה. אני הרי חזיתי שהולכים לתפור לי תיק, ויש לי עדים טובים מאוד לכך".

- איזה עדים?

"למשל נילי ארד ואבי ניסנקורן (נשיאת ביה"ד הארצי לעבודה לשעבר ויו"ר ההסתדרות - ח'מ')".

- על מה אתה מדבר?

"זאת הפעם הראשונה שאני מספר את זה. כשהוכרז סכסוך עבודה בנמל אשדוד, על רקע הקמת נמל נוסף, הגענו לביה"ד הארצי לעבודה בעקבות בקשת התעשיינים למנוע את השביתה, ונילי ארד קראה לנו ללשכה שלה. בצד אחד ישבנו הוועדים וההסתדרות, ובצד השני נציגי הנמלים והממשלה. אני ישבתי ליד הנשיאה ארד ומשמאלי ישב אבי ניסנקורן. תוך כדי הדיון אמר יו"ר דירקטוריון הנמל דאז, גדעון סיטרמן, שהוא רוצה לתקן נורמות קלוקלות שנמצאות בנמל. אמרתי לו: 'מה זה רלוונטי לדיון פה? אנחנו בדיון על הקמת נמלים'. סיטרמן ענה: 'לא, לא, יש דברים שמפריעים לי ואני רוצה לנצל את ההזדמנות לתקן אותם. אמרנו 'לא' ,ואז סיטרמן ענה לי ואמר: 'אני רוצה שמעתה עובד שיש נגדו חשדות לפלילים, יושעה מהנמל.

"איך שסיטרמן אמר את המשפט הזה הלכתי אחורה, שילבתי ידיים (חסן מדגים), הסתכלתי עליו וביקשתי מהנשיאה שתורה לו לצאת. הנשיאה הורתה לצד השני לצאת, ואז אמרתי לה ולניסנקורן: 'אתם מבינים מה הולך פה? הם הולכים להפליל אותי כדי להוציא אותי מהמאבק על הנמלים'. כולם חשבו שהשתגעתי ואמרו לי שאני פרנואיד וממציא דברים, אבל כשבועיים אחר-כך פורסמה הכתבה בערוץ 2 (שחשפה את התנהלות חסן בנמל - ח'מ'), ובהמשך הוכח שצדקתי".

- מי זה אותם 'הם' שלטענתך הפלילו אותך?

"'הם' זה גורמים בממשלה. גם שר התחבורה, ישראל כץ, התבטא הרבה קודם לכן בהרמת כוסית לראש השנה, וזה פורסם ב"גלובס", ש'שנה הבאה נרים כוסית בנמל ללא אלון חסן'. 15 שנה אני בוועד העובדים. העובדים כל-כך אהבו אותי, שאנשים ידעו שהדרך היחידה להדיח אותי או להרוג אותי או להפליל אותי".

- ההאשמות שלך הן חמורות והן חסרות ביסוס או ראיות.

"אני לא אומר שישראל כץ הפליל אותי, אבל אני מעלה סימני שאלה שצריכים להישאל. איך ישראל כץ ידע? מה הוא נביא?".

- אתה באמת מצפה שמישהו יאמין שהפרקליטות, מח"ש, המשטרה, ישראל כץ, הנהלת הנמל, גורמים בממשלה, התקשורת - כולם רודפים את אלון חסן, והוא טלית שכולה תכלת?

"אתה מבין שהפרשה שלי היא מזוהמת? אתה מבין שהגיע אליי חומר חקירה על מה הולכים לחקור אותי לפני שחקרו אותי (מפישר - ח'מ') ושידעתי על המעצר שלי? אז איך אפשר לסמוך על היחידה החוקרת, כשאנחנו רואים שהחקירה מזוהמת? כמה החקירה שלי רלוונטית כשכולם יודעים שהיא מזוהמת ושראש הצוות שלה, זה שמפעיל את החוקרים יחד עם פישר, טאטאו בחקירה, תפרו לי תיקים, וניסו לסחוט ממני כספים?".

"הם עלו על עצים גבוהים"

חסן מתבצר בעמדת הנרדף. גם כאשר אני מנסה לעמת אותו עם חשדות ספציפיים שעלו מחקירתו, הוא דבק בגרסתו כי הכול עלילה שנתפרה לו. כך, גם בתגובה לשאלתי באשר לפעילות חברת דנה בנמל, שלפי המשטרה נכפתה באמצעות הפעלת לחץ במעורבותו של חסן.

"לא עמדתי מאחורי החברה הזו", אומר חסן. "החברות שלי הן בבעלותי ועל השם שלי. לא הסתרתי אותן ולא עשיתי בהן שימוש לרעה. כל מה שנולד סביב 'דנה' נולד מסכסוך עסקי בין חברות. בעלים של חברה מסוימת מיחס את ההצלחה של דנה לאלון חסן. אבל אין לו הוכחות".

וחסן ממשיך: "הטיחו בי בחקירה במשטרה את כל הדברים שעשיתי, לטענתם, לא בסדר ומאף שאלה לא נפלתי מהכיסא. לעסקים שלי, כולל לחברות 'בן עידן הובלות' ו'שחף', לא היה שום עסק עם הנמל ובנמל כל הגורמים ידעו עליהם. יש גורמים בנמל שהתפקיד שלהם לבדוק אם יש ניגוד עניינים וכל הגורמים, יו"ר הדירקטוריון סיטרמן, מבקר החברה אישרו את העבודה שלהן. אחרי המקרה שלי הוציאו נוהל חדש שלעובד אסור שיהיו עסקים עם הנמל או בשטח הנמל. טוענים נגדי גם שסחטתי באיומים אבל כשחיפשתי בחקירות מישהו שאמר 'אלון איים עליי', לא מצאתי. אני לא יודע למה טוענים שסחטתי באיומים מישהו".

- אם טענותיך נכונות ואין נגדך ראיות, אז לא יהיה כתב אישום.

"יהיה כתב אישום, כי הם עלו על עצים גבוהים שהם לא יכולים לרדת מהם. ואני יכול להגיד לך דבר אחד - אם אעמוד למשפט, אני לא אהיה היחידי שאעמוד למשפט".

- אתה מאיים?

אני לא מאיים. אני אומר שאם אעמוד למשפט, יעמדו איתי גם בכירים מאוד מהמדינה שיצטרכו לתת הסברים ולהשיב על שאלות מאוד קשות בנוגע למחדלים שנעשו בפרשה שלי. יהיו אנשים שיצטרכו לתת הסברים על אופן החקירה שנוהלה גם אצלי וגם אצל רונאל פישר".

- אתה יודע שאתה לא מקורי. כל החשודים והנאשמים אומרים שהם חפים מפשע.

"אני לא רק אומר, אלא גם מאמין בכך, ומחכה להוכיח את חפותי. ולהבדיל מאחרים, כבר הוכחתי שהחקירה שלי מזוהמת. אתה מכיר את הסדרה 'בית הקלפים'? בדומה לסדרה הזו, גם במקרה שלי, אני חושב שהפוליטיקה משפיעה על כל הגורמים. הקמת הנמלים החדשים זה פרויקט של מיליארדי שקלים, שיש כוונה להעביר אותם לידיים פרטיות. ועומד פה בן-אדם אחד, אני, מול אינטרסים גדולים מאוד, יש כאן כוחות חזקים שמשפיעים על מה שקורה. והלוואי ואתבדה. לפחות הפעם".

- אתה כל הזמן מטיל אחריות על אחרים, האם גם לאלון חסן יש אחריות למה שקורה לו? אולי היית צריך לנהוג אחרת.

"אם הייתי יודע מראש מה תהיה התוצאה, הייתי עושה הכול שונה. אני חף מפשע, ותמיד הייתי מחויב רק לעבודה שלי ולעובדים, אבל אם הייתי יודע שכל זה יקרה לי, אולי הייתי עושה תפנית של 180 מעלות, ובכלל לא רוצה לעבוד בנמל ולא להיות בוועד העובדים, ואולי גם בוחר מקצוע אחר. אבל היום זו לא חוכמה להגיד את זה".

מהמחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "מח"ש הודיעה לעו"ד רונאל פישר כי היא שוקלת להעמידו לדין בעבירות של תיווך לשוחד ושיבוש מהלכי משפט, וזאת בכפוף לשימוע שייערך לו. כיוון שהתיק תלוי ועומד, אין בכוונתנו להתייחס לטענותיו לגבי פעולות החקירה".

מפרקליטות מחוז דרום נמסר: "מאחר שהתיק תלוי ועומד, לא נוכל להתייחס לטענות".

"אני הולך ברחוב ומצביעים עליי. קשה לי ואני מתאפק"

בעיצומו של הריאיון עם אלון חסן, בתזמון כמעט חשוד, בדיוק כשהוא מדבר על המחיר הכבד שגובה ממנו וממשפחתו החקירה הפלילית שמתנהלת נגדו, מצלצל הטלפון של יו"ר ועד העובדים המיתולוגי. על הקו הבת הבכורה שמשרתת ביחידה מובחרת, שמתלוננת כי אחד המפקדים החדשים ביחידה, 'יורד' עליה בגלל אביה.

"יפה שלי, יש חיילים כאלה ויש אנשים כאלה, אין מה לעשות, תתאפקי ואל תריבי אתו", מרגיע חסן את בתו.

"את לא עושה שום דבר. לא מגיבה. מה יש לך להגיד לו?", ממשיך חסן במאמצי ההרגעה של הבת הנסערת והפגועה. "הוא שמע על אבא שלך והוא מלכלך. אבל את חייבת להתאפק ולא לעשות שום דבר שיכול לפגוע בך. עברנו מספיק בחיים. אל תהרסי את מה שאת עושה. מה הוא הראשון שמלכלך עליי? אני שותק כל יום על הדבר הזה, והולך ברחוב ואנשים מצביעים עליי, אז מה אני אעשה? אתחיל לריב עם אנשים שמדברים עליי? את לא עושה כלום, בסדר, יפה? תיזהרי, אני מבקש ממך. תקשיבי מה שאבא שלך אומר לך. לי קשה יותר ממך ואני מתאפק".

"אתה רואה. זה הדבר שהכי כואב לי", הוא אומר לי בתום השיחה. "הפגיעה במשפחה היא הדבר הכי קשה".

כפיית התקשרות עם חברה ותפירת מכרזים

הטענות כלפי התנהלותו בנמל אשדוד של אלון חסן, יו"ר ועד עובדי הנמל המושעה, החלו לצוץ לפני כחמש שנים, אז פורסמו כתבות שתיארו את התנהלותו של "המלך חסן שמחזיק מדינה בכיס הקטן". ביוני 2013 פורסם בערוץ 2 תחקיר שחשף כיצד מעסיק נמל אשדוד חברות בבעלות חסן. בהמשך נכנסה המשטרה לעובי הקורה והחלה לחקור את הטענות נגד חסן ומקורביו.

באוקטובר 2014 המליצה המשטרה לפרקליטות על העמדתם לדין של המעורבים בפרשת השחיתות בנמל אשדוד ובראשם את חסן. החומרים הועברו לפרקליטות מחוז דרום שמאמצת את המסקנות וצפויה להודיע לחסן כי הוא יועמד לדין בגין בכפוף לשימוע, בגין ביצוע עבירות של סחיטה באיומים, קבלת דבר במירמה, הפרת אמונים בתאגיד ועבירות נוספות. המעורבים הנוספים, הם שוקי סגיס, מנכ"ל הנמל לשעבר, שהמשטרה המליצה להעמיד לדין בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים בתאגיד; את דוד חסן ואת האחים יניב ואורי בלטר המליצה המשטרה להעמיד לדין בגין עבירות של סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה ועבירות נוספות.

ההמלצה, שעומדת להפוך בקרוב לכתב אישום, נוגעת לשלוש פרשיות משנה:

א. פעילות חברת "דנה" שסיפקה שירותי תפעול ולוגיסיטיקה בנמל.

ב. פרשיית חברת הניקיון "הופס" שבבעלות אלון חסן.

ג. פרשיית חברת "צ'יף אסיה".

לפי החשד, "ההתקשרות בין חברת 'דנה' לגופים שהיו זקוקים לשירותיה - החברות כיל, שמן ונשר - נכפתה לכאורה באמצעות הפעלת לחץ והצגת מצג-שווא בפני החברות, תוך ביצוע עבירות פליליות, לרבות סחיטה באיומים על-ידי מנהלי חברת 'דנה', תוך מעורבותו של חסן ותוך ניצול השפעתו ומעמדו של חסן ללחוץ על החברות להתקשר בחוזים אלה. כל זאת באופן בו היה ברור לחברות כי ללא ההתקשרות עם 'דנה', לא תתאפשר עבודתם בנמל".

אם לא די בכך, המשטרה מצאה כי ההתקשרויות עם חברת "דנה" נעשו למרות שהן גרמו לפגיעה משמעותית בהכנסותיה של חברת "נמל אשדוד" הציבורית, ובידיעה או עצימת עיניים של המנכ"ל סגיס ובעלי תפקידים נוספים.עוד נמצא כי "מנהלי חברת 'דנה' וחסן עשו לכאורה שימוש בכספים שהושגו כתוצאה מביצוע העבירות הפליליות, בשווי המוערך בלמעלה מ-20 מיליון שקל, במסגרת ההתקשרויות של חברת 'דנה' עם חברות ששכרו את שירותיה".

בנוגע לפרשיית חברת הניקיון "הופס", המוכרת את חומרי הניקוי שלה לחברת "קליר", המשטרה מצאה בחקירתה כי חסן ניצל לכאורה את השפעתו בנמל כדי להביא לזכייה חוזרת ונשנית של "קליר" במכרזים לעבודה בנמל. בחלק מהמקרים נמצא כי כלל לא בוצע מכרז.

בנוגע לפרשייה השלישית, המכונה "צ'יף אסיה", נמצא על-ידי המשטרה, כי אנשי חברת "דנה" התקשרו לכאורה עם אנשי חברת "צ'יף אסיה" בקשר לרכישת דלק לתדלוק אוניות, החשוד כגנוב, כאשר שווי ההתקשרות בפועל היווה מחצית בלבד מסכום ההשקעה שדווחה כמתחייב.

במהלך החקירה אירעה הסתעפות לחקירה נוספת שמתנהלת נגד עו"ד רונאל פישר, סנגורו לשעבר של חסן, החשוד בין היתר, בתיווך בשוחד.