הסתיימה השביתה בטכנולוגיית להבים; מו"מ להעלאת שכר

לטענת ההסתדרות, החברה שהייתה בבעלות משפחת ורטהיימר - ובה מועסקים 1,200 עובדים בנהריה ובתפן - מסרבת להעלאת שכר רוחבית

עובדי מפעל טכנולוגיית להבים / צילום: דוברות ההסתדרות
עובדי מפעל טכנולוגיית להבים / צילום: דוברות ההסתדרות

הסתיימה השביתה של כ-1,200 עובדי טכנולוגיית להבים BTL באתרי החברה שבנהריה ובתפן. אמש (א') סיכמו ועד העובדים בחברה, ההסתדרות וההנהלה על חזרה למו"מ ובמסגרתו יידונו דרישות הוועד להעלאת שכר רוחבית בקרב כל עובדי החברה. זאת, כשלטענת ההסתדרות שכר העובדים עודכן רק פעם אחת מאז 2008 וחלק מהם משתכרים משכורות מינימום של כ-5,000 שקל ברוטו.

עוד נטען כי דרישות שהעלו העובדים בעבר, להעלאת שכר בשיעור של 4% בשנה, נדחו בידי ההנהלה שהייתה מוכנה מצדה לתוספת צנועה יחסית, של 1.5% בשנה; להגדיל את השי שמחולק בחגים; ולהוסיף במשך יום העבודה הפסקה בת רבע שעה מעבר להפסקות הבוקר והצהריים.

טכנולוגיית להבים BTL נקראה בעבר "להבי ישקר", והוקמה בסוף שנות ה-60 על ידי התעשיין סטף ורטהיימר. החברה נמכרה במאי 2014 לאחת מיצרניות מנועי הסילון הגדולות בעולם, הענקית האמריקאית פרט אנד וויטני בכמה מאות מיליוני שקלים. השינויים באחזקות ובשליטה בחברה עוררו את חששם של העובדים ממהלכים שישפיעו על עתידם התעסוקתי והם התאגדו במסגרת ההסתדרות הכללית. בסוף השנה הם פתחו במו"מ עם ההנהלה בניסיון להסדיר את תנאי העסקתם ולשפר את רמות השכר. לטענת ההסתדרות, ההנהלה הקשתה על הדיונים תוך התעקשותה לדון על סוגיות ארגוניות בלבד. הפערים בין הצדדים הובילו את המו"מ למבוי סתום ובחודש שעבר ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה. אתמול השביתו העובדים את אתרי הייצור ונערכו למחאה ממושכת.

אמש, בתיווכה של הממונה על יחסי עבודה בסניף צפון של משרד הכלכלה, עו"ד נאוה לוי, סיכמו הצדדים כי המשא ומתן יתחדש היום (ב'). וכך, הבוקר התחדשה העבודה באתרי החברה בתפן ובנהריה. באספת עובדים שהתקיימה הבוקר אמר לעובדי החברה יו"ר ההסתדרות במרחב גליל מערבי, אשר שמואלי: "אני מקווה שלא נצטרך לחזור לשביתה ושהנהלת החברה למדה כי עליה לבוא בידיים פתוחות יותר לשולחן הדיונים".

טרם חידוש המו"מ, טען שמואלי: "יש בחברה עובדים שמרוויחים סביב שכר המינימום ורק המהלך להעלאתו ישפר את מעמדם. אנחנו צריכים לראות שהתוספת שאנחנו דורשים לא 'תיבלע' במסגרת התוכנית להעלאת שכר המינימום".

מקורבים להנהלת החברה טענו כי בניגוד לטענות, עובדים בחברה אינם משתכרים משכורות מינימום וכי השכר הממוצע שלהם גבוה מהשכר הממוצע שנהוג בענף. המקורבים הוסיפו וטענו כי העובדים מקבלים הטבות ותוספות, וכי ממילא סוגיית העלאת השכר תידון במסגרת המשא ומתן שצפוי היה להתחדש היום.

שמואלי מההסתדרות הכללית הזכיר בשיחה עם "גלובס" כי עד לפני 20 שנה בקירוב, היה לעובדי טכנולוגיות להבים ועד, שהשיג להם הסכם עבודה "מצוין", כדבריו. ואולם אז, כך טען, ההנהלה ניצלה סכסוך פנימי בתוך הוועד וחתמה את פרק העבודה המאורגנת בחברה עד להתארגנות העובדים מהשנה שעברה. שמואלי: "תוך כדי הסכסוך ההוא, ורטהיימר אמר לעובדים שאם יחתמו על כך שלא יהיה ועד, הם יקבלו כל מני תוספות. העובדים פרקו את הוועד - אבל מאז הוא ייבש אותם".

הניסיון של העובדים להקים ועד לפני כמה שנים כשל, אך אחרי מכירת החברה לפראט אנד וויטני, ועד הוקם גם הוקם. "העובדים הבינו שהוליכו אותם שולל לאורך כל התקופה הזאת, ולדעתי - אלה בעיקר העובדים הצעירים שנקלטו בשנים האחרונות וקיבלו יותר אומץ כדי להוביל את ההתארגנות", אמר שמואלי.

אלא שמה ששמואלי לא מספר, הופיע ב-2009 במסגרת תחקיר במגזין G של "גלובס": על פי התחקיר של איתי רום, שמואלי קיבל את ההתארגנות הקודמת של עובדי החברה באופן צונן לכאורה, ונותר אדיש לעובדה שכמעט מחצית מעובדי החברה משתכרים שכר מינימום תוך הרעת תנאי העסקתם בחלק מן המקרים. "ורטהיימר מעסיק בסדר גמור", אמר אז ל-G. "יש מעסיקים שמכרו מפעלים ולא נתנו לעובדים שקל. כשהם (משפחת ורטהיימר) מכרו את ישקר - הם נתנו חמישה חודשי מענק גם לפנסיונרים ולאלמנות. זה בסדר או לא בסדר?"

על פי אותו תחקיר, שמואלי התמודד בד בבד עם תפקידו בהסתדרות על ראשות עיריית נהריה וזכה לתרומות מצד היו"ר והבעלים דאז של החברה, איתן ורטהיימר. עם התורמים נמנה גם המנכ"ל לשעבר של טכנולוגיית להבים, עמרם זעפרן, ובנו גלעד, שניהל חברה אחרת שבבעלות משפחת ורטהיימר וחברות שבבעלות משפחת שטראוס. שמואלי טען שאין כאן ניגוד עניינים וכי התרומות ניתנו לו על ידי התעשיינים הבכירים לאור הבנתם שהוא תומך בתעשייה.

איתן ורטהיימר מסר כי אינו מעוניין להגיב לידיעה.