יונה יהב על הזיג-זג של משרד הבריאות: עשו לנו פגע וברח

אחרי שמשרד הבריאות חזר בו מהטענה לעודף תחלואת סרטן בקרב ילדים באזור חיפה תקף ראש העיר יונה יהב את ההתנהלות: "משרדי הממשלה הפקירו אותנו בשבוע האחרון וזרוּ פאניקה בציבור"

יונה יהב / צלם: איל יצהר
יונה יהב / צלם: איל יצהר

הקרב על חיפה: אחרי שמשרד הבריאות חזר בו מהדוח שטען כי יש עדות לעודף תחלואת סרטן בקרב ילדים בחיפה בגלל זיהום האוויר, ראש עיריית חיפה זועם וטוען כי השחירו את פני העיר שלא לצורך. במשרד הבריאות מסבירים כי השינוי בנתונים נוגע רק לתחלואה אצל ילדים, מתעקשים כי בקרב מבוגרים יש עודף תחלואה ואומרים שיש לצמצם את התעשייה הכבדה בעיר.

ראש עיריית חיפה יונה יהב, שמיהר ביום ראשון לחסום אם הכניסה למפעלים באמצעות משאיות של העירייה בגלל נתוני הזיהום, מיהר הבוקר דווקא לשמוח על הנתונים החדשים. בראיון לגלי צה"ל אמר יהב: "חזרנו ואמרנו בכל הזדמנות שהנתונים של משרד הבריאות שגויים, אנחנו אומרים את האמת, אבל הפעם היה גם להם את האומץ לומר את זה".

יהב, שהכריז בתחילת השבוע, כי "אני סוגר את המפעלים ואמרר להם את החיים עד שהממשלה תעשה את תפקידה", מבצע עכשיו פניית פרסה ומדגיש כי העיר נקייה: "יש אצלנו ירידה של למעלה מ-70% בזיהום האוויר, האוויר בחיפה יותר נקי בהשוואה למקומות אחרים בארץ".

משרד הבריאות: "יש עודף בתחלואת סרטן במבוגרים"

"כל הארגונים יצאו נגד ההודעה הקודמת, עכשיו אני דורש הסבר בשם תושבי חיפה אחרי שהשחירו את העיר", הוא הוסיף. "כל ראשי הערים באזור ירדו למחתרת, רק אני העמדתי את עצמי בחזית בשביל התושבים. כל השנים ראינו ירידה דרסטית בזיהום, אני מבטיח שחיפה עוד תהיה שווייץ".

בהודעה שפרסמה לאחר מכן לשכתו הבהיר יהב: "אלה היו הימים הקשים בחיי. אפילו במלחמת לבנון השנייה לא חוויתי תסכול כזה וחוסר אונים. כאבא וכראש עיר צריך לתת תשובות ברורות לילדי חיפה ולהורים המודאגים. איך זה שמשרדי הממשלה הפקירו אותנו בשבוע האחרון וזרו פאניקה בציבור? מזה שבוע עוברים תושבי חיפה טלטלה רגשית על ידי פקידי מדינה מבולבלים וחסרי אחריות".

מנגד, מתעקשים במשרד הבריאות כי השינוי בנתוני התחלואה לגבי ילדים לא מעיד על סכנה מופחתת מזיהום האוויר. "יש עודף בתחלואת סרטן באזור חיפה, זה נתון שידוע לא מעט שנים", אמר פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות בריאיון לגל"צ.

"יש עדויות ומחקרים נוספים לצד אמירה של ארגון הבריאות העולמי שזיהום אוויר מגביר תחלואה בסרטן", הוסיף פרופ' גרוטו. "אני לא חוזר בי מהאמירה שיש עודף תחלואה בקרב מבוגרים. המדיניות שלנו אומרת שהמטרה היא לא להוסיף עוד זיהום אוויר בחיפה, כלומר בשום אופן לא להוסיף מפעלים".

בעיריית חיפה הגיבו לדבריו בחריפות, ואמרו: "תודה לפרופ' גרוטו שיצא מהבונקר אחרי שבוע וחצי אחרי שהחריב עיר שלמה ועשה תאונת פגע וברח. אם בצה״ל לא היו יודע כמה מחבלים ישנם בגבול היינו מצפים מהמפקד להתפטר".