בצע, בריונות ועצימת עיניים

הסכנה הגדולה: חרם של ענקי הסליקה העולמיים

בועז צ'צ'יק / צילום: תמר מצפי
בועז צ'צ'יק / צילום: תמר מצפי

5 שנים עברו מאז פורסם ב"גלובס" החלק הראשון בסדרת התחקירים על חברת ויזה כאל (מוסף G, "פורנו, הימורים ו-ויזה כ.א.ל", 27.8.2009) , והיום (ג') נודע על הכוונה להעמיד לדין 7 חשודים מרכזיים בפרשה, ובראשם המנכ"ל שהודח בעקבות התחקירים, בועז צ'צ'יק, והסמנכ"ל סטיב גרינשפן, שעמד בראש החברה הבת, ויזה כ.א.ל אינטרנשיונל, שביצעה בפועל את הסליקה האסורה.

אם מחפשים את הסיבה לכך שמשפחת ברונפמן יצאה מאחזקותיה בבנק דיסקונט - הסיבה היא פרשת כאל. ככל שהתקדמה החקירה המשטרתית ביחידה 433 וככל שהתברר כי היא מובילה להמלצה להעמדה לדין, הלכה המשפחה ודיללה את אחזקותיה בבנק. הברונפמנים רוצים בכל מאודם שהפרשה לא תהיה כרוכה בשום אופן בשמם, בגלל ההשלכות החמורות שעלולות להיות לה.

הפחד הגדול באמת של הברונפנים ושל בנק דיסקונט הוא שבמהלך ההליך המשפטי יצוצו אל פני השטח סימנים ברורים לכך, שגורמים בכירים בבנק, בעיקר אלה שכיהנו במועצת המנהלים של קבוצת כאל, היו לא רק מודעים למה שהתרחש בסליקה הבלתי-חוקית של אתרי פורנו, הימורים ותרופות ללא מרשם, אלא שאף עודדו את ההתנהלות של צ'צ'יק. לא מופרך להניח, שהנאשמים, מצדם, ישתדלו ככל יכולתם להראות, שלא פעלו לבד, בחושך, אלא שהיה להם גיבוי מלמעלה, אם בעצימת עין ואם בתמיכה בפועל.

לפחד הזה קוראים "הלבנת הון". בנק דיסקונט ומשפחת הבנקאים ברונפמן סוחבים על גבם כבר פרשה אחת של הלבנת הון בדיסקונט ניו-יורק. סליקה בלתי-חוקית במקור במיליארדים של פורנו, הימורים ותרופות ללא מרשם (בשם המכובס "תוספי מזון"), מסתיימת כמובן בעבירה של הלבנת הון, שהרי מדובר בהכנסה בניגוד לחוק.

חשש מניתוק יחסים

ענקי הסליקה העולמיות, ובראשם ויזה ומאסטרקארד, מתייחסים בחומרה רבה לחשדות להלבנת הון של בנקים הקשורים איתם בהסדרי סליקה. לא רק לבנקים, אלא לבעלי השליטה בבנקים. הלבנת הון של בנקים הקשורים אליהם היא שרשרת שעלולה להגיע גם אליהם, כמי שנהנו מהלבנת הון. פעם אחת, בפרשת דיסקונט ניו-יורק, ענקי הסליקה הזהירו, אבל עברו לסדר היום. בפעם השנייה הם עלולים לנקוט צעדים חריפים במיוחד, עד כדי ניתוק היחסים עם הבנק ועם הבנקאים. אין תקומה לבנק ולבנקאים שענקי הסליקה מחרימים אותם. החשש הזה איננו חשש בעלמא. כפי שנחשף בתחקיר "גלובס", צמרת ויזה כאל ובכירי דיסקונט קיבלו דוח, שבו התרעה ברורה לחלוטין על החשש לסליקה אסורה. הדוח נעלם אי-שם ולא טופל.

אלה המושגים שעומדים בלב הפרשה: בצע. ניהול בריוני. עצימת עיניים. בצע - זה ברור. כשצ'צ'יק הציג להנהלה את הרווחיות הגדולה בסליקת אתרי הימורים וסקס, באמצעות כרטיסי אשראי המונפקים במדינות בהן סליקה כזו היא חוקית, הוא קיבל אור ירוק. עם האור הירוק הזה, מסתבר, הוא הפליג, לפי כתב האישום המסתמן, לאוקיינוס של סליקה המנוגדת לחוק, והציג למנהלים רווחים פנומנליים.

ניהול בריוני ועצימת עיניים - אחד הדברים הקלים ביותר למנהלי סיכונים בסליקה באינטרנט הוא איתור בתי עסק העוסקים בהימורים, תוך שהם מצהירים על עצמם כאילו הם עוסקים בתחום חוקי, למשל מכירת מכשירי וידיאו או סטריאו.

כאשר מנהלי הסיכונים ראו שכרטיס אשראי מסוים משלם כל שבוע 100 דולר לעסק שכביכול מוכר וידיאו - מובן לגמרי שמדובר בעסק של הימורים ולא של מכירת מכשירי וידיאו. זוהי רוטינה שגרתית שענקי הסליקה דורשים מלקוחות כמו כאל לבצע. כאשר מנהלי סיכונים ב-כאל מצאו סימנים ברורים כאלה, והתריעו - הם סולקו או הסתלקו - והחגיגה נמשכה.