מדד המשכנתאות: לרוכשי הדירות מתחיל להיגמר האוויר?

זהו החודש השני ברציפות שאנו רואים ירידה משמעותית במשכנתא הממוצעת הנדרשת ללקוחות והחודש השני ברציפות שאנו רואים ירידה משמעותית במחיר הממוצע לדירה נרכשת • מדריך ומחשבון משכנתא

משכנתא  / צילום: thinkstock
משכנתא / צילום: thinkstock

בשנים האחרונות מתרבים הקולות שטוענים שבנק ישראל, במדיניות הריבית הנמוכה שלו, טיפס כל כך גבוה על העץ, עד שלרדת ממנו מסוכן מדי. הריבית הנמוכה, שהגיעה לרמה של 0.1% - הנמוכה מאז ומעולם, הקלה על שוק המשכנתאות, על החברות ועל העסקים. בעקיפין היא תורמת לעליות בשערי המניות והמדדים, וישירות היא תורמת לעליית הדולר. אולם השוק רגיל משנת 2008 לריבית הנמוכה. בשוק המשכנתאות הלווים רגילים לשלם סכומים נמוכים בכל חודש, ורוכשי דירות לוקחים הלוואות ענק ולשלם סכומים שהם עדיין מסוגלים לעמוד בהם.

האם תגיע נקודת המפנה? ומי או מה יגרום לה? האם יהיה זה בנק ישראל שבאחריות ובזהירות יעלה את הריבית, או שהשוק - כמו שהוא עושה עכשיו - יאותת שלמרות הריבית הנמוכה הוא לא מצליח להתרומם ולהציג צמיחה ראויה?

החודש, במדד המשכנתאות של RAK יכול להיות שאנו עדים לסימן ראשון. מאות לווי משכנתאות הקלידו למערכת את נתוני המשכנתא שלהם כמו בכל חודש, וזהו החודש השני ברציפות שאנו רואים ירידה משמעותית במשכנתא הממוצעת הנדרשת ללקוחות והחודש השני ברציפות שאנו רואים ירידה משמעותית במחיר הממוצע לדירה נרכשת. האם הלווים מאותתים שנגמר להם האוויר? האם שוק המשכנתאות מאותת שמחירי הנכסים הממשיכים להאמיר מחוץ להישג ידו, ועל כן הוא מחפש נכסים זולים יותר?

מה אמור לעשות בנק ישראל במקרה שאנחנו רוצים לרדת מהעץ? במקום לתת לנו סולם ולתרום להורדת מחירים, לפי שעה ממשיכים בבנק המרכזי להמליץ להעלות מסים ולצמצם לנו את ההכנסה הפנויה עוד יותר.

מדד המשכנתא
 מדד המשכנתא

* הכותב מנהל תחום המשכנתאות בחברת RAK