האם עובדי מנורה מבטחים מתאגדים באופן עצמאי?

מנורה מבטחים הודיעה כי התארגנות עצמאית של העובדים, שלא דרך ההסתדרות, אספה את מינימום החתימות הנדרשות כדי להתחיל במו"מ עם החברה

מוטי רוזן  / צלם:  תמר מצפי
מוטי רוזן / צלם: תמר מצפי

האם עובדי מנורה מבטחים מתאגדים עצמאית ואומרים לא להסתדרות? כחודש לאחר שההסתדרות דיווחה כי היא "פועלת על מנת לממש את זכותם של העובדים להתארגנות במנורה ביטוח", מנורה מבטחים הודיעה הבוקר כי התארגנות עצמאית של עובדי החברה, שלא דרך ההסתדרות, אספה את מינימום החתימות הנדרשות כדי להתחיל במו"מ עם החברה. במנורה מבטחים ביטוח, בניהול מוטי רוזן, המשיכו ופירטו כי יחלו במו"מ עם הוועד העצמאי, ללא ההסתדרות.

על-פי הדיווח של מנורה מבטחים לבורסה, הנהלת החברה נפגשה בשבוע שעבר עם "חברי הוועד הפנימי של ההתאגדות העצמאית של עובדי מנורה מבטחים ביטוח, בה הוצג תקנון ההתאגדות ורשימה עדכנית של למעלה משליש מעובדי מנורה מבטחים ביטוח שהצטרפו להתאגדות כארגון יציג כמשמעו בחוק הסכמים קיבוציים. הנהלת מנורה מבטחים ביטוח תנהל מו"מ עם הנציגות, כמתחייב על-פי דין ובכפוף לו".

כאמור, ההסתדרות הכללית החדשה הודיעה למנורה מבטחים ביטוח כי "החל מיום 22 במארס, 2015, היא פועלת על מנת לממש את זכותם של העובדים להתארגנות, במנורה ביטוח, ובשלב זה מצרפת חברים מקרב עובדי מנורה ביטוח, על מנת לפעול כארגון העובדים היציג בחברה זו".

זו לא הפעם הראשונה שהסתדרות הכללית לא מקבלת את ההכרה האוטומטית כמייצגת העובדים בחברת ביטוח. לפני כשנה הכירה הפניקס בהסתדרות כארגון היציג של עובדיה רק לאחר מריבה שנוצרה בינה לבין ההסתדרות הלאומית. זאת מאחר ושני הארגונים הודיעו זמן קצר קודם לכן, ובו זמנית, כי איגדו את עובדי החברה.

נוסף על הנציגות בהפניקס, התאגדו במסגרת ההסתדרות גם עובדי חברות הביטוח דקלה, שבבעלות קבוצת הביטוח הציבורית הראל, ושירביט. זאת בהמשך למה שכבר קרה בכלל ביטוח, מגדל ו-AIG - שם כבר נחתמו הסכמים קיבוציים. ככל הידוע, בימים אלה מתנהל גם סכסוך בין עובדי זרוע ההשקעות של כלל ביטוח (כנ"ף) לבין הנהלת החברה, ביחס להכרה בהם כיחידה עצמאית שזכאית להסכם קיבוצי משל עצמה.

כך או אחרת, העובדים שמקדמים הקמת ועד דרך ההסתדרות יצאו היום בהתקפה על הנהלת החברה ועלויות השכר הגבוהות שקיבלו, ופרסמו בפייסבוק כי "... אנחנו עובדים קשה, ואנחנו אלה שמביאים ערך אמיתי לחברה. אף אחד לא בא להתנדב. באנו להתפרנס. והאמת? לא מתאים לנו לשמוע עוד שאין תקציב להעלאות שכר... ואנחנו רוצים שהוא יישמע באופן מקצועי ולקבע את ההישגים שיהיו לפחות כמו בחברות אחרות, במסגרת הסכם קיבוצי חתום ומאושר במשרד הכלכלה".

התאגדות עובדי ענף הביטוח הפכה למציאות מאז סוף 2012, לאחר עשורים שבהם העובדים בענף הועסקו בחוזים אישיים. בעבר היו עובדים מאוגדים בחלק הארי מהענף, ולהסתדרות הייתה שליטה בחברת ביטוח (הסנה) שקרסה בקול אדיר בתחילת שנות התשעים של המאה הקודמת.

בהמשך להודעה של הנהלת מנורה מבטחים, מסרה ההסתדרות בתגובה, בשם "ועד עובדי החברה", כי "היום ראינו תרגיל נוסף מטעם ההנהלה של אחת מחברות הביטוח הגדולות והמכובדות בארץ, אשר הכירה בתוך יומיים בלבד בוועד פנימי ובהתאגדות 'עצמאית' שקמו באמצעות עצומה באינטרנט. מעולם לא היה כדבר הזה בישראל, וכנראה שיש סיבה טובה לכך. מבחינתנו שום הודעה מטעם ההנהלה והוועד 'העצמאי' אינה משנה את המציאות: לא נתפשר על פחות מהסכם קיבוצי כדין. לא נתפשר על פחות ממה שניתן לוועדים אחרים בתחום. נמשיך להילחם להקמת ועד יציג בארגון עובדים, ולנהל מו"מ מקצועי שיביא להסכם קיבוצי חתום ומאושר משפטית".