"בושה למשטרה": שני שוטרים מכים חייל צה"ל באמצע הרחוב

שוטר יס"מ שהוצב ברחוב בחולון שנסגר לתנועה דרש מחייל ממוצא אתיופי שביקש לעבור לעזוב את המקום - ומיד החל להכותו נמרצות ■ שוטר נוסף הצטרף לשוטר היס"מ והחל אף הוא להכות את החייל

מכות, שוטרים מרביצים לחייל/ צילום: מתוך הוידאו
מכות, שוטרים מרביצים לחייל/ צילום: מתוך הוידאו

סרטון שהועלה אתמול לרשת שבו נראים שני שוטרי משטרת ישראל מכים חייל צה"ל ממוצא אתיופי ואחר-כך עוצרים אותו, עורר סערה במשטרה וגרר ביקורת חריפה על ההתנהלות האלימה של השוטרים: "בושה לראות התנהגות כזאת". בעקבות הפרסום שוחרר החייל ממעצר.

בסרטון נראה שוטר יס"מ שהוצב ברחוב בחולון שנסגר לתנועה דורש מהחייל שביקש לעבור לעזוב את המקום - ומיד לאחר מכן מתחיל להכות אותו נמרצות. שוטר נוסף, שמצטרף אל שוטר היס"מ, החל אף הוא להכות את החייל ולסייע במעצרו. החייל, ד', נלקח לתחנת המשטרה ונשלח לתא המעצר בגין תקיפת שוטרים.

במשטרת מחוז תל-אביב רואים בחומרה את התנהגותו של שוטר היס"מ שהיה הראשון לנקוט אלימות. מפקד המחוז, ניצב בנצי סאו, השעה את השוטר התוקף מתפקידו, והחומר בעניינו הועבר למחלקה לחקירות שוטרים.

שוטרים שצפו בסרטון אמרו כי מדובר בתיעוד קשה לצפייה, וכי הוא השפיע על מצב-רוחם. "זה לא משנה אם זה חייל על מדים או אזרח רגיל - כך לא מצופה משוטר להתנהג", אמרו גורמים במחוז תל-אביב. "שוטרים עובדים קשה על מנת לשרת את הציבור, ואירוע חריג כזה לא יעבור בשתיקה".

קצין המשרת במחוז הוסיף: "זאת בושה לראות התנהגות כזו של שוטר במשטרת ישראל".

בתגובה רשמית של המשטרה לאירוע נמסר כי "מדובר באירוע שהחל אתמול בשעה 18:00 בעקבות חשד לחפץ חשוד בחולון. העולה מהסרטון הנצפה לא עומד בקנה אחד עם ערכי משטרת ישראל, ואנו מגנים התנהגות מעין זו. חומר החקירה הועבר למח"ש".

קרוב משפחתו של החייל: "לא האמנתי שאני בישראל"

כעבור מספר שעות קיבל אחיו של ד' שיחה מתחנת משטרת בת-ים, בה נאמר לו כי אחיו נעצר. האח הזדרז לתחנה יחד עם מספר בני משפחה בניסיון לברר מדוע אחיו עצור. בתחנה הסבירו כי החייל תקף באגרסיביות שוטרים.

אחד מתושבי הרחוב שבו התרחש המעצר יצר קשר עם משפחת החייל וסיפר כי בידיו סרטון ממצלמה שהציב, ובו נראית השתלשלות האירועים. בני המשפחה נותרו המומים, לאחר שהבינו מהסרטון כי בנם החייל כלל לא תקף את השוטרים.

"כשראיתי את הסרטון לא האמנתי שאני בישראל", סיפר אחיו של ד'. "הייתי בטוח שעובדים עליי, שזה סרטון מארה"ב ששוטרים לבנים מכים ללא סיבה נראית לעין אזרחים שחורים. רק לפי מדי צה"ל הבנתי שמדובר באחי".

ח"כ נגוסה: להעמיד לדין את שני השוטרים שהיכו את החייל יוצא אתיופיה

ח"כ ד"ר אברהם נגוסה שוחח עם החייל אשר שוחרר הבוקר ממעצר ולאחר מכן פנה אל מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, בדרישה להעמיד לדין באופן מיידי את שני השוטרים שנהגו באלימות כלפי החייל.

ח"כ נגוסה ציין כי האירוע לא יעבור בשתיקה, והוסיף כי הוא "מזועזע מכך שאירוע מסוג זה מתרחש במדינת ישראל, שצריכה להיות בית חם ודמוקרטי עבור כלל אזרחיה ובוודאי שעבור חייליה. מדובר בהפרה בוטה של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק המעצרים, דווקא על-ידי אלה האמורים להיות אחראים על אכיפת החוק".

לדבריו, "החשש מפני אירועים אלה הוא לא רק בעדה האתיופית אלא כלפי כל אזרחי מדינת ישראל, ולא צריך לפגוע באף אחד מהם, חייל או לא. אני באמת רוצה לקוות ולהאמין שזה לא קרה בגלל צבע העור שלו. משיחה עם החייל עולה כי הוא בעצמו לא יודע. כשאנחנו רואים את הסרט, אנו לא רואים שמשהו מסכן את החיים של השוטרים,
הוא לא היה חמוש, הוא אמר לי: 'אפילו הסכין של הצבא לא היה איתי'. ולכן לא הייתה שום סכנה לשוטרים שככה התנפלו עליו. זה פשוט לא יאומן".

עוד הוסיף ח"כ נגוסה כי "היום מדובר על יוצא אתיופיה, מחר זה יכול להיות מישהו אחר.
לאחר שהכנסת תחזור מפגרה, אני מתכוון לזמן דיון דחוף בוועדת הפנים בכנסת בנוגע להתנהגות באלימות של המשטרה כלפי האזרחים".

לדבריו, "דווקא הגוף שאמון על אכיפת החוק, שאנו סומכים עליו, צריך להיות מודל לחיקוי ולא לקחת את החוק בידיים. אנחנו מצפים ממערכת האכיפה להיות מודל לאזרחים בכיבוד החוק ושמירת החוק".