ראשי הרשויות: יש לנו תוכנית מעולה להוזלת הדירות ב-25%

מרכז השלטון המקומי: "תנו לראשי הערים לבנות לבד" ■ הקבלנים: "זה כמו לתת לחתול לשמור על השמנת"

חיים ביבס / צילום: איל יצהר
חיים ביבס / צילום: איל יצהר

הרכבת הממשלה החדשה טרם הושלמה, לא ידוע מי יהיה שר הבינוי או מי יעמוד בראש קבינט הדיור (וזאת במידה וימשיך לפעול) ובמרכז השלטון המקומי מפרסמים היום (ב') תוכנית דיור מקיפה שמציעה פתרון להוזלת מחירי הדירות ברחבי הארץ.

בראש ובראשונה מציעה התוכנית לתת כח רב בידי ראשי הערים, רב יותר מזה שקיים בידיהם היום, כך שראשי הערים יחליטו בעצמם איזו תוכנית ליישם בשטחם ואף יקבלו אפשרות לבנייה עצמית ברחבי העיר. עוד דורשים בשלטון המקומי כי נציג מטעמם ישתתף בישיבות קבינט הדיור, כאשר עד היום הקבינט כלל רק שרים. נציין שהתוכנית החדשה של השלטון המקומי מגיעה כמה שעות אחרי שפורסם כי ראש עיריית בת-ים לשעבר, שלומי לחיאני, יישלח למאסר בפועל בן שמונה חודשים לצד הטלת קלון, וזאת לאחר שהפרקליטות עירערה על קלות העונש שניתן ללחיאני, ולא מדובר בראש העיר היחידי שעמד בפני כתבי אישום או חשדות בתקופה האחרונה.

אומנם מקרי העבר לא מעידים על העתיד וגם לא ניתן לעשות הכללות לגבי כל ראשי הערים, אבל הטענה שמסוכן לתת יותר מידי כח בידי ראשי הערים עדיין עומדת בעינה וראויה להתייחסות. עוד חשוב לציין כי לא פעם ראשי הערים בעצמם הם אלו שמערימים קשיים על יישום תוכניות דיור ממשלתיות או פרסום מכרזים, כך שהטענה כי רק השלטון המקומי יכול לטפל במצוקת הדיור, לא בטוח נכונה או ישימה.

"בדיוק בגלל שעכשיו עומדת לקום ממשלה חדשה, ובדיוק בגלל החשש ששרים חדשים יבואו עם תוכניות חדשות ויבטלון את התוכנית הישנות ויובילו את הענף שוב לסחרור ולעליות מחירים אנחנו באים עם התוכנית הזו עכשיו", אמר היום ל"גלובס" חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים רעות, "הממשלה תוציא מיליארדים על תוכניות עד שתגיע למסקנה שהפתרון שלנו הוא הפיתרון הנכון. כולם צריכים לוותר כדי להוריד את מחירי הדירות, הממשלה על הקרקע, והרשויות המקומיות יהיו גם הן מוכנות לוותר על הכנסות.

"כל אחד יתרום את חלקו כי אחרת שום דבר לא יתקדם. בתקופה האחרונה שמו אותנו, ראשי הרשויות, בצד ולא שילבו אותנו בקבלת ההחלטות. אבל אי אפשר לקדם פתרון ללא המעורבות שלנו. אנחנו דורשים מהממשלה לוותר על הכנסות מהקרקע. כל הניסיונות עד היום נכשלו והגיע הזמן שיקשיבו לנו. אנחנו דורשים להיות חלק מרכזי מהפיתרון למצוקת הדיור ואם הממשלה לא תאמץ את ההצעה שלנו היא תמצא אותנו עומדים נגדה".

ביבס התייחס גם לנושא מתן כח רב יותר לראשי הערים ולמקרים בהם ראשי הערים הואשמו או נתבעו ואמר: "יש 257 ראשי רשויות בישראל ואם יש כמה בודדים שעשו מעשים לא ראויים אז שישלמו על כך. אי אפשר לגזור מכמה מקרים בודדים על כל ראשי הרשויות בישראל. לא מדובר כאן במתן עוד כח, הכח הזה כבר קיים, וצריך להיות שילוב פעולה בין הממשלה לראשי הרשויות שיודעים הכי טוב מה צריך להיות בתוך העיר שלהם. אבל הממשלה לא מצליחה להוציא לפועל פיתרון ולכן אנחנו חושבים שעליה לאמץ את התוכנית הזו".

בנייה עצמית של הרשויות לצד החייאת מחיר למשתכן

התוכנית שמציעים במרכז השלטון המקומי מציעה שכל רשות תקבל את האפשרות לבחור לעצמה את התוכנית לדיור מוזל שייבנה בתחומה, להתמקד באחת מהן או לעשות שילוב של כמה תוכניות. בשלטון המקומי מתייחסים הן לתוכניות קיימות של הממשלה כמו מחיר מטרה למשל, אבל גם לתוכנית שכבר ירדה מהפרק לפני למעלה משנתיים כמו מחיר למשתכן אותה הם מציאים להפעיל מחדש.

במקביל, מציעים בשלטון המקומי גם מסלול של בנייה עצמית על ידי הרשות כמו גם קידום התחדשות עירונית על ידי הקמת רשות יעודית, דבר שכבר מקודם על ידי משרדי הממשלה בשנה האחרונה אך טרם הבשיל. עוד מציעים במרכז השלטון המקומי כי כל רשות תקבע לעצמה קריטריונים ספציפיים לזכאות, עוד נקודה שעשויה להיות בעייתית, בתוספת הכנסת סעיף לתוכניות הדיור המייעדים 20% מיחידות הדיור לתושבי העיר הקיימים, דבר שלא קיים היום בתוכניות הממשלתיות.

כאמור, תוכניות מחיר למשתכן ומחיר מטרה הן תוכניות של משרד הבינוי שהסיבה המרכזית לאי האפקטיביות שלהם בשטח היא היעדר שיווק קרקעות מספיק. קשה להאמין שהשלטון המקומי לבדו יוכל לשנות את נושא שיווק והקצעת הקרקעות משום שהשליטה על תחום זה נמצאת בידי המדינה. בנוסף, בכל הנוגע לרשות התחדשות עירונית, בלא מעט ערים בישראל המכשול העיקרי היום לקידום תוכניות היא הרשות המקומית עצמה, וגם הקמת רשות להתחדשות ערוינת או סבסוד כספי לא בטוח יוביל לפתרון.

במסגרת התוכנית לבנייה עצמית על ידי הרשויות על ידי החברה הכלכלית, הנכללת גם היא במסגרת התוכנית, מציעים במרכז השלטון המקומי שבכל שכונה חדשה תקצה המדינה 25% מהיקף הקרקעות המשווקות למטרה במחיר אפס. כלומר, על המדינה לוותר על ההכנסות מהקרקע במלואן. במקביל, מציעה התוכנית כי החברות הכלכליות יבנו פרויקטים ויוותרו על אלמנט הרווח היזמי כך שיוכלו למכור בסופו של דבר דירות זולות יותר לרוכשי הקצה.

על פי התוכנית, פרויקט שכזה עשוי להוביל לחיסכון של כ-550 אלף שקל במחיר הסופי של דירת מגורים על ידי החיסכון בעלות הקרקע והרווח היזמי. אולם, גם במקרה הזה, תיאלץ המדינה לוותר על ההכנסות מהקרקע כדי לאפשר לרשויות לבנות בעצמן פרויקטים, מה שלא בטוח יקרה. בעיה נוספת בהצעה זו היא שעובדה שתהליך שכזה יוכל להתבצע רק ברשויות חזקות כאשר רשויות חלשות שוב יוותרו מחוץ לתמונה.

צביקה גנדלמן יו"ר הועדה לשיכון ודיור לאומי במרכז השלטון המקומי וראש עיריית חדרה התייחס גם הוא לתוכנית ואמר: "פעמיים בהיסטוריה המדינה רצתה לפתור משבר דיור לאומי. בשנות החמישים בפינוי המעברות ובשנות התשעים בגל העלייה הגדול. בשני המקרים הצלחנו. עכשיו הזמן להכיר במשבר הדיור ולהעביר את הסמכויות והכוח לידיהם של ראשי הרשויות. עם הסמכות הנכונה נספק את הפתרונות הנכונים. בחדרה על אדמות עירוניות יוקמו מבנים ייעודים לתושבי העיר במחירים בני השגה. הפער במחיר הוא 25% מתחת למחיר השוק. 10 מבנים כאלה בכל רשות יעשו שינוי מהותי. 100 מבנים כאלה בכל רשות יפתרו את המשבר".

הקבלנים: לתת לחתול לשמור על השמנת

לצד ראשי הערים המובילים את התוכנית החדשה, ובטוחים שזה הפתרון למצוקת הדיור, גורמים אחרים חושבים שמדובר רק בהצהרות שלא יכולות להוביל לפיתרון אמיתי: "הצעת ראשי הרשויות המקומיות להפוך את הרשויות המקומיות ליזמיות נדל"ן משולה להחלטה לתת לחתול לשמור על השמנת", אמר היום מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אליאב בן שמעון, בתגובה להצעת מרכז השלטון המקומי.

בן שמעון הוסיף כי "מדובר באותם ראשי רשויות שרבים מהם מנעו בשנים האחרונות בכל דרך אפשרית בנייה בהיקפים גדולים של דירות בכלל ושל דירות קטנות בפרט בשטח השיפוט של הרשויות בראשן הם עומדים וכך פגעו באלה שבאמת צריכים פתרון דיור ובמאמצי ממשלת ישראל לפתרון מצוקת הדיור. הם עשו זאת כדי לדאוג לכך שרק אוכלוסיות חזקות יכנסו לעירם. אלה אותם ראשי ערים שמנעו בנייה בצפיפות סבירה שיכולה היתה להפחית דרמטית את המחסור בדירות ואלה אותם ראשי ערים שמנעו בכל דרך אפשרית את הוצאתם לפועל של פרויקטי התחדשות עירונית שיכולים להציל נפשות ולחזק אוכלוסיות חלשות שזו הדרך היחידה שלהם לשפר את איכות חייהם".

לדבריו, "ראשי הערים קוראים למעשה למדינה לתת לעיריות את הקרקע הציבורית בחינם ולהעשיר את קופתן. התאחדות בוני הארץ סבורה כי הממשלה יכולה וצריכה לקדם כלים שיאפשרו לטפל בהגדלת היצע הדיור. זהו תפקידה של הממשלה שתפעל לדאוג לאינטרס של כלל הציבור".

עוד מוסיף בן שמעון כי נסיון העבר לא מלמד על הצלחה של ראשי הערים לייצר הליכי תכנון מואצים או על הפחתת של הליכי הביורקרטיה והרגולציה ברמת היתר הבניה או אישור האיכלוס (קבלת טופס 4) שבתחום אחריותם.