יו"ר גבעות: "לוסקין עלול לחשוף את השותפות לכינוס נכסים"

"קיים חשש ממשי שמחזיקי תעודות ההתחייבות יפעלו להעמדתן לפירעון מיידי, דבר שעשוי לגרור את גבעות להליכי חדלות פירעון בתוך פרק זמן קצר ביותר"

טוביה לוסקין / צילום: אוריה תדמור
טוביה לוסקין / צילום: אוריה תדמור

האם המשקיעים שנותרו נאמנים לשותפות חיפושי הנפט גבעות עולם גם לאחר התרסקות יחידת ההשתתפות שלה בבורסה, עומדים לאבד בקרוב את יתרת החזקותיהם בה לטובת חלק מיזמיה? שאלה זו עולה מדיווח שפרסמה היום השותפות וממסמכים שהגיש המנכ"ל לשעבר, טוביה לוסקין, לבית המשפט.

גבעות עולם היא שותפות חיפושים הנשלטת בידי השותף הכללי שלה, שבמניותיו מחזיקים שמואל בקר, נגה בן דוד וטוביה לוסקין. בין השניים הראשונים לבין לוסקין התגלעו חילוקי דעות בשנים האחרונות על דרך ניהול השותפות, ואלו הובילו אשתקד לפיטוריו של לוסקין מתפקיד מנכ"ל השותפות.

בחודשים האחרונים הופסק המסחר ביחידות ההשתפות של גבעות עולם בבורסה, לאחר שאלו נפלו למחירי מינימלי של אגורה אחת, והשותפות לא הצליחה להוביל מהלך של איחוד הון הנדרש לאור מצב זה.

בחודש שעבר אישר דירקטוריון השותף הכללי עסקה במסגרתה תקבל השותפות הלוואה של 20 מיליון שקל בריבית של 8.25% מנגה בן דוד ובני משפחתו, לצורך פירעון מלוא כתבי ההתחייבות שהנפיקה גבעות עולם אשתקד. בין השאר הסבירה אז השותפות כי ללא נטילת ההלוואה היא עלולה לספוג הערת "עסק חי" מרואי החשבון שלה, ולהיקלע להפרה בתנאי ההלוואה מול בעלי כתבי ההתחייבות: "קיים חשש ממשי שמחזיקי תעודות ההתחייבות יפעלו להעמדתן לפירעון מיידי, דבר שעשוי לגרור את השותפות להליכי חדלות פירעון בתוך פרק זמן קצר ביותר".

ההלוואה אכן ניטלה בסופו של דבר והביאה לפירעון כתבי ההתחייבות, אולם כעת מציינת השותפות כי קיבלה התרעה מהמלווים שלפיה היא אינה עומדת בתנאי הלוואה החדשים, מאחר שלא ביצעה הפקדה לכרית הביטחון, כפי שסוכם. לדברי שמואל בקר, המחזיק בתפקיד יו"ר גבעות עולם, הסיבה להפרה היא התנגדותו של לוסקין, המחזיק עדיין בתפקיד של דירקטור בשותפות, לחתום על ביצוע ההעברה הכספית לחשבון כרית הביטחון.

בקר מזהיר כי סירוב של לוסקין לחתום על העברת הכספים לכרית הביטחון "עלול לחשוף את השותפות להליכי כינוס נכסים ולמימוש ערבויות מיידי על ידי המלווה", קרי להשתלטות של משפחת בן דוד על כלל נכסי השותפות.

"עמדת השותפות היא כי ההלוואה שהתקבלה מהמלווה למעשה הצילה את השותפות ממצב של חדלות פירעון", נכתב בדיווח לבורסה. "השותפות אינה מקבלת את העובדה שדירקטור עושה דין לעצמו ומנצל את זכות החתימה שניתנה לו כזכות 'ווטו' על מנת לכפות את דעתו על השותפות". גבעות עולם מוסיפה כי תבחן את האפשרויות העומדות בפניה על מנת לעמוד בהתחייבויות ולהגן על נכסיה.

"לוסקין חשף מסמכים סודיים"

במקביל להתנגדותו לחתום על העברת הכסף, הגיש בשבוע שעבר לוסקין המרצת פתיחה לבית המשפט, ובה דרישות לסעדים הצהרתיים בדבר קיפוח זכויותיו בשותף הכללי וביטול ההחלטה על מתן הלוואת הבעלים. בנוסף ביקש לוסקין כי ביהמ"ש יוציא צווים המחזירים לו את סמכויותיו בדירקטוריון השותף הכללי ומונעים קבלת החלטות בלעדיו.

היום דיווחה גבעות כי במסגרת המרצת הפתיחה חשף לוסקין "מסמכים סודיים של השותפות, תכתובות דואר ודוא"ל פנימיות, וכן פרוטוקולים של ישיבות דירקטוריון ומסמכים פנימיים נוספים שלא פורסמו ע"י השותפות".

בסוף מארס דיווחה גבעות עולם כי סיימה את 2014 עם הפסד של 10.7 מיליון דולר, וזאת בהמשך להפסד של 11.7 מיליון דולר ב-2013. בעקבות ההפסד הציגה השותפות גירעון של 979 אלף דולר בהון העצמי וברשותה היו מזומנים ופיקדונות בהיקף של 7.6 מיליון דולר (כולל פיקדונות מוגבלים בשימוש).

גבעות עולם מפיקה נפט משדה מגד 5 שליד ראש העין. ב-2014 מכרה השותפות נפט ב-13.5 מיליון דולר לבתי הזיקוק, לעומת 21.6 מיליון דולר ב-2013.