טיעונים להחמרה בעונש

יש לאפשר לתביעה להביא ראיות להחמרה בעונש, ואז להעמידן לעומת ראיות ההגנה

שלומי לחיאני בבית המשפט / צילום: חן מענית
שלומי לחיאני בבית המשפט / צילום: חן מענית

אחד ההליכים במשפט הפלילי מאפשר לסנגור להביא נימוקים להקלה בעונשו של הנאשם שהורשע. בדרך-כלל מביאה ההגנה ראיות על הסבל שעבר על הנאשם ומשפחתו, משך הזמן של המשפט ושאר אלמנטים שגרמו סבל למורשע לכאורה. בית המשפט מחליט אם להתחשב בנימוקים אלה לגבי העונש ומחליט כך או אחרת. פעמים רבות בית המשפט כן מקבל את נימוקי ההגנה ומחליט להקל בעונש בהתאם. כך קרה גם לגבי שמעון גפסו מנצרת עילית ושלמה לחיאני מבת-ים.

השפעה בלתי מודעת

לא תמיד אנחנו יודעים אם החלטת השופט נשענת על הראיות שהביאה ההגנה או מתקבלת בלי קשר אליהן. מתי אנחנו כן יודעים? כאשר השופט בוחר לדווח על כך בפסק הדין.

מכל מקום, אין ספק כי ראיות ההגנה על סבל אישי ומשפחתי לא עוברות ליד אוזנו של השופט מבלי שמשהו ייגע בו. אפילו בלי שהשופט יהיה מודע לכך, הוא יכול להיות מושפע מראיות כאלה. כל זה בסדר, בהחלט יש לאפשר לנאשם פתחון-פה לגבי העונש הצפוי לו.

הצד של התביעה

מה שלא בסדר זה שבית המשפט אינו שומע גם את הצד של התביעה בעניין העונש. התביעה מביאה ראיות ככל יכולתה להוכחת אשמתו של הנאשם, אבל אין הליך של טיעונים וראיות בעד החמרה בעונש.

בואו נמשיך את הדוגמה של לחיאני וגפסו. שני אלה התהלכו במהלך המשפט כמו שני צדיקי הדור. לא רק שטענו שהם קורבנות שלא עברו מעולם על החוק; לא רק שטענו שכל מעיניהם לשרת את תושבי עריהם - אלא שהם אמרו את הדברים בשחצנות, בהתנשאות, במעין גברברות.

הם התעקשו להמשיך לנהל את עריהם גם לאחר שהורשעו בכך שמעלו למעשה בתפקידם זה. הם מתעקשים שיחזרו לנהל את הערים, ולא מעניין מה נאמר עליהם במערכת המשפטית. אם להשתמש בשפת הרחוב, הם פשוט "שמים ז'". במיוחד לחיאני, שמגיע לכל מקום כשחיוך תמיד מרוח על שפתיו, כאילו הוא בא ממסיבת תה מענגת.

התנהגות רלוונטית לעונש

התנהגות מעין זו מעידה על הלך-הרוח של הנאשם, כמו גם על היעדר חרטה. התנהגות כזאת יכולה ללמד משהו על הדרך שבה ינהג העבריין בעתיד. לכן יש לכך רלווטיות לגבי העונש. לכן חשוב שבית המשפט יביא בחשבון גם את התנהגות הנאשם לאחר שהואשם.

יש להניח כי בית המשפט יושב מספיק בתוך עמו כדי שיבחין בעצמו בהתנהגות הנאשם, במיוחד אם הוא מפורסם, גם בלי ראיות. אבל לא צריך לסמוך על כך. יש לאפשר לתביעה להביא ראיות כמו ראיונות, נאומים, כתבות המעידות על יחסו של הנאשם אל מעשיו הפליליים - ואז להעמיד את כל אלה לעומת ראיות ההגנה להקל בעונש.