דירוג: אלה מנהלי קרנות הנאמנות הטובים ביותר בישראל

ממשיכים לבלוט לחיוב בין מנהלי הקרנות הגדולים: בית ההשקעות אלטשולר שחם, עם ציון ממוצע של 3.375 כוכבים, הממקם אותו מיד אחרי ילין לפידות

יאיר לפידות / צילום: תמר מצפי
יאיר לפידות / צילום: תמר מצפי

על רקע הגאות המאפיינת את שוקי ההון בעולם ובישראל ורמות השיא שבהן נמצאים מדדים רבים, ממשיך כספו של הציבור לזרום לבורסה, ותעשיית קרנות הנאמנות היא אחת הראשונות ליהנות מכך. על רקע הגידול המתמיד במספר הקרנות ובהיקפן, בחירת קרן נאמנות מהווה משימה מאתגרת. אחד מכלי העזר לבחירת מנהל קרן הוא דירוג "גלובס-מעלות", שעורכת חברת הדירוג S&P מעלות.

דירוג זה, המתפרסם זה שמונה שנים, מבוסס על מדידת ביצועים לתקופות של שנתיים עד חמש שנים, המהווה את עיקר הדירוג, ונוסף על כך משקלל גם פרמטרים איכותיים. תוצאות הדירוג מסומנות באמצעות כוכבים, תוך חלוקה של הגופים המדורגים לגדולים ובינוניים, על פי היקף הנכסים המנוהלים על-ידיהם.

הדירוג הנוכחי, הנכון לסוף הרבעון הראשון של 2015, מצביע על קיפאון בדירוגי מנהלי קרנות הנאמנות הגדולים, וכתוצאה מכך - על המשך הדומיננטיות של בית ההשקעות ילין לפידות, שהצליח לשמור על מקומו בפסגת המנהלים הגדולים, אחרי שכבש אותה בדירוג הקודם, שהיה נכון לסוף שנת 2014.

את המקום הראשון הצליח ילין לפידות לתפוס עם ציון ממוצע של 4.4 כוכבים, שיפור ביחס לממוצע הקודם שלו, שעמד על 4.2 כוכבים. מספר הקרנות המדורגות של ילין לפידות עומד על 27, ובפילוח הקרנות שהוא מנהל על פי קטגוריות הוא נמצא בראש קרנות אג"ח כללי בארץ וקרנות מנייתיות בארץ, עם דירוג של 5 כוכבים. נוסף על כך הוא בולט בצמרת הגבוהה של הדירוג גם בקטגוריות אג"ח מדינה בארץ, אג"ח שקליות בארץ ואג"ח חברות והמרה בארץ, עם דירוג של 4 כוכבים.

מי שעוד ממשיך לבלוט לחיוב בין מנהלי הקרנות הגדולים הוא בית ההשקעות אלטשולר שחם, עם ציון ממוצע של 3.375 כוכבים, הממקם אותו מיד אחרי ילין לפידות. ציון זה מהווה ירידה ביחס לממוצע של 3.625 כוכבים שקיבל אלטשולר שחם בדירוג הקודם, אז נפרד מראשות הטבלה לטובת ילין לפידות, אחרי תקופה ארוכה שבה שלט בפסגה.

אלטשולר שחם בולט בקטגוריות אג"ח מדינה בארץ ואג"ח חברות והמרה בארץ, עם 5 כוכבים, וכן בקרנות אג"ח שקליות בארץ, אג"ח כללי בארץ, ומניות בארץ, עם 4 כוכבים. לעומת זאת, בקטגוריית מניות בחו"ל הוא ניצב בתחתית הדירוג, עם כוכב אחד, וגם בקטגוריית קרן כספית הוא ממוקם נמוך, עם 2 כוכבים.

לצד ילין לפידות ואלטשולר שחם, מי שממשיך לשמור על מקומו בחלק העליון של דירוג המנהלים הגדולים הוא בית ההשקעות פסגות. למרות שהציון הממוצע של פסגות ירד מ-3.25 בתחילת השנה, ל-3.125 כעת, הוא הצליח לשמור על המקום השלישי, ובין הקטגוריות שבהן הוא בולט לחיוב היו אג"ח חברות והמרה בארץ, אג"ח בחו"ל, מניות בחו"ל ומניות בארץ.

בצד התחתון של הדירוג נותר בית ההשקעות אקסלנס, שגם שיפור בציון הממוצע שלו, מ-2 כוכבים בדירוג הקודם ל-2.375 כוכבים בדירוג הנוכחי, לא הספיק לו כדי להיחלץ מהמקום האחרון בין מנהלי הקרנות הגדולים. אקסלנס ממוקם בתחתית הדירוג בקטגוריית אג"ח חברות והמרה בארץ, אג"ח בחו"ל ומניות בארץ, וממוקם נמוך גם בקטגוריות נוספות, בהן אג"ח כללי בארץ.

מעט לפניו שוב התמקם הראל פיא, עם ציון ממוצע של 2.875 - שיפור מינורי ביחס לממוצע של 2.75 בדירוג הקודם. מבין הגופים המדורגים, מספר הקרנות המדורגות של הראל פיא הוא הגדול ביותר, ועומד על 81, לעומת 55 של אקסלנס. באמצע דירוג מנהלי הקרנות הגדולים נותרו מיטב דש ומגדל, עם ציון ממוצע של 3 כוכבים כל אחד.

יציבות גם בצמרת הבינוניים

גם אצל מנהלי הקרנות הבינוניים (בגודל) נרשמת יציבות בצמרת - שם אלומות ספרינט ממשיך לשמור על ראשות הדירוג, למרות שהציון הממוצע שלו ירד מ-4.4 ל-4.2 כוכבים. לצדו ניצב בית ההשקעות מור עם ציון ממוצע דומה (4.2) - אותו ציון שמיקם אותו במקום השני גם בדירוג הקודם. מספר הקרנות המדורגות של אלומות עומד על 14, ושל מור על 8. מור הצליח לתפוס בין היתר את צמרת הקטגוריות של אג"ח שקליות בארץ ואג"ח חברות והמרה בארץ, ואלומות בין היתר בקטגוריות אג"ח מדינה בארץ ואג"ח כללי בארץ.

מבין מנהלי הקרנות הבינוניים, מי שבולט בשיפור שביצע הוא אנליסט, שציון ממוצע של 3.16 כוכבים הקפיץ אותו למקום השלישי בדירוג, לאחר שבדירוג הקודם ציון ממוצע של 2.83 כוכבים הספיק לו למקום השישי בלבד. השיפור באנליסט נרשם לאחר שהצליח לבלוט לחיוב בכמה קטגוריות, בהן מניות בחו"ל וקרנות כספיות, ולמרות שבחלק מהקטגוריות הוא התמקם במקום האחרון, בהן אג"ח כללי בארץ וקרנות גמישות.

מבין הגופים הבולטים לשלילה ביחס למתחרים, איילון ואפסילון החליפו מקומות בתחתית טבלת מנהלי הקרנות הבינוניים. הפעם איילון תפס את המקום האחרון, למרות שהציון הממוצע שלו עלה מ-2 כוכבים ל-2.33 כוכבים. השיפור שביצע אפסילון בתקופה זו היה משמעותי יותר - עלייה מ-2 כוכבים בדירוג הקודם ל-2.5 כוכבים כעת. אפסילון בולט לשלילה בין היתר בקטגוריית מניות בארץ וקרנות שקליות בארץ, ואיילון בולט לשלילה בין היתר בקטגוריית אג"ח חברות והמרה בארץ ואג"ח מדינה בארץ.

ירידה בציון הממוצע של בית ההשקעות תמיר פישמן, מ-3.33 כוכבים בדירוג הקודם ל-2.83 הפעם, הורידה אותו למקום החמישי מבין מנהלי הקרנות הבינוניים, אחרי שהציון הממוצע הקודם שלו הספיק לו לתפוס את המקום השלישי בטבלה. תמיר פישמן נמצא במיקום נמוך יחסית בקטגוריות מניות בחו"ל ואג"ח שקליות בארץ, ולעומת זאת ממוקם במקום טוב בקטגוריית מניות בארץ.

גוף נוסף שספג פגיעה בציון הממוצע שלו הוא אי.בי.אי, שירד מהמקום החמישי למקום ה-7 בדירוג, אחרי שהציון הממוצע שלו ירד מ-3 ל-2.66 כוכבים, ותפס מיקום נמוך בכמה קטגוריות, בהן אג"ח כללי בארץ, אג"ח חברות והמרה בארץ ואג"ח שקליות בארץ. מנורה מבטחים מחזיק במספר הקרנות המדורגות הגדול ביותר מבין המנהלים הבינוניים (34), והציון הממוצע שלו עלה מ-2.6 ל-2.8 כוכבים - מה שסייע לו לשיפור קטן במיקום הכללי, ממקום 7 למקום 6.

מתודולוגיה: כך דירגנו

S&P מעלות עוקבת אחר כל קרנות הנאמנות המנוהלות בארץ, ומדרגת אותן בהתבסס על מידע פומבי. הדירוג ניתן בהתבסס על ביצועי הקרנות על פני תקופות זמן שונות של ביצועים, בהתאם למדיניות הקרן, תוך בחינות של 24, 36, 48 ו-60 חודשים. כמו כן התבסס הדירוג על מספר נתונים איכותיים ניתנים לכימות בהסתמך על מידע ציבורי, הנוגעים למנהל ההשקעות. לדוגמה, ותק וניסיון של המנהל, ביצועי המנהל בעבר, העומס הניהולי למנהל ההשקעות בהתייחס לשווי ולמספר הנכסים המנוהלים וגם פרמטרים הנוגעים לגוף המנהל, כמו מדיניות הגוף לגבי ריבוי קרנות ושינויי מדיניות. תוצאות הדירוג מוצגות באמצעות כוכבים.

הדירוג ניתן לקרנות אשר להן לפחות 24 חודשים במדיניות השקעה, ולקרנות המשתייכות לקבוצה שבה יש עוד ארבע קרנות המקיימות את התנאים שלעיל. נוסף על כך, נציין כי S&P מעלות אינה מבקרת את המידע שנתקבל, ואינה מאמתת את נכונותו או את שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות כתוצאה משינויים במידע המפורסם על-ידי המנהל, או מסיבות אחרות. אין לראות בדירוג משום הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקרן כלשהי.

לשם הצגת דירוג "גלובס" מעלות חושב עבור כל חברה דירוג המבוסס על ציוני הדירוגים של הקרנות בכל קבוצת השתייכות. קבוצות ההשתייכות הספציפיות אוגדו לתשע קטגוריות השקעה, על פי התמחות הקרנות. כמו כן נעשתה הפרדה על פי גודל החברות המנהלות.

הציון חושב כממוצע משוקלל, כך שגודלן של הקרנות משפיע. ככל שקרן גדולה יותר ציונה משפיע יותר. מופיעות בדירוג חברות אשר להן קרנות מדורגות בשווי של 1 מיליארד שקל ומעלה. חברה תוצג כגדולה כאשר סך הנכסים בקרנותיה המדורגות יהיה 10 מיליארד שקל ומעלה. חברה תוצג כבינונית כאשר סך הנכסים בקרנותיה המדורגות יהיה בין 1 ל-10 מיליארד שקל. שווי קרן נאמנות מחושב כשווי הממוצע של קרן הנאמנות ב-24 החודשים שקדמו למועד הדירוג הקובע.

בכל קבוצה מוקמו החברות על פי סדר הציונים שחושבו. הציונים מוצגים באמצעות כוכבים על פי ההתפלגות הבאה:

5 כוכבים - החברות שמוקמו ב-10% העליונים של הקבוצה.

4 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% העליונים הבאים של הקבוצה.

3 כוכבים - החברות שמוקמו ב-40% הבאים של הקבוצה.

2 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% הבאים של הקבוצה.

1 כוכב - החברות שמוקמו ב-10% התחתונים של הקבוצה.

הפרסום נעשה עבור קטגוריות שיש בהן לפחות חמישה גופים מנהלים, ומבוסס רק על דירוגי הקרנות המנוהלות, בניהולו הישיר של הגוף המנהל (לא כולל ניהול חיצוני של מנהל מתארח).

* בהכנת הכתבה השתתף משה אשכנזי, אנליסט בכיר, ראש תחום דירוג נכסים מנוהלים S&P מעלות

דירוג גלובס
 דירוג גלובס