"החוק הרוסי", גירסת הכדורגל

בעקבות יוזמה של הנשיא פוטין: מגבלת שיתוף זרים משמעותית צפויה להיכנס לתוקף בליגה הרוסית; המטרה: להעניק יותר דקות משחק לכדורגלנים המקומיים לקראת מונדיאל 2018

האלק, זניט סט. פטרסבורג, הליגה הרוסית / צלם: רויטרס
האלק, זניט סט. פטרסבורג, הליגה הרוסית / צלם: רויטרס

ממשלת רוסיה מעוניינת לשפר את ביצועיה של הנבחרת לקראת מונדיאל 2018 שיתקיים במדינה - ולצורך כך היא הודיעה כי תטיל מגבלת שיתוף זרים משמעותית בליגה המקומית. שר הספורט, ויטלי מוטקו, אמר: "כיום, כל קבוצה חייבת לרשום ארבעה כדורגלנים מקומיים בלבד בסגל לכל משחק. תעשו לבד את המתמטיקה כמה רוסים רואים דקות בסופו של דבר".

התאחדות הכדורגל הרוסית המליצה לממשלה כי החוק החדש יחייב את הקבוצות לשתף במהלך 90 הדקות לפחות שישה שחקנים רוסים, ומקווה כי בצורה הזאת תשתפר יכולתם.

מי שהעלה לראשונה את ההצעה הזאת היה לא פחות ולא יותר מאשר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. באופן טבעי, המועדונים במדינה, בעיקר הבכירים מביניהם שמנצלים את יכולתם הכלכלית על מנת להחתים זרים יקרים - מתנגדים למגבלה שבדרך, אך עושה רושם כי לא תהיה להם יותר מדי ברירה אלא לשתף פעולה.

אם ניקח דוגמה מזניט סט. פטרסבורג, שככל הנראה תזכה העונה באליפות הליגה הרוסית - במשחק הליגה האחרון שלה (מול ארסנל טולה) היא העלתה בהרכב ארבעה שחקנים רוסים בלבד.

ימים יגידו האם הצעד הזה ישפר את הנבחרת, או יפגע ביכולת של המועדונים ויקשה עליהם להתמודד בזירה האירופי. אך נדמה כי הרף שהציבו בשנים האחרונות שחקני הנבחרת שמודרכים על-ידי המנג'ר האיטלקי פאביו קאפלו, אינו גבוה במיוחד: מאז יורו 2008 לא עברה רוסיה אף פעם את שלב הבתים בטורנירים הבינלאומיים הגדולים. "אם זה יקרה גם בטורניר שרוסיה תארח ב-2018, זו לא תהיה רק מבוכה; זו תהיה בושה לאומית", מצוטט ב"ניו יורק טיימס" הסופר מארק בנטס, מחבר "פוטבול דינמו" (ספר העוסק בכדורגל הרוסי).