שופרסל מעלה לספקים את עמלת הסדרנות וההפצה

זאת בשיעור של 8% ■ שופרסל לספקים: "השתת הגידול בהוצאות ע"י העלאת מחירים לצרכן אינה באה בחשבון" ■ אחד הספקים: "לפי חוק המזון אסור לשופרסל להשית על הספקים עלויות ללא הסכמה"

סדרן בשופרסל / צילום: תמר מצפי
סדרן בשופרסל / צילום: תמר מצפי

רשת שופרסל מעלה את עמלת הסדרנות ואת עמלת ההפצה לספקים. ל"גלובס" נודע כי שופרסל שלחה מכתב לספקים, שבו הודיעה כי החל ממחר (ו') היא תעלה את עמלת הסדרנות ואת עמלת ההפצה בשיעור של 8.13%, וזאת בשל העלייה בשכר המינימום.

שופרסל כותבת במכתבה כי לעליית שכר המינימום יש משמעות רבה לפעילות הרשת, וכי כיוון שפעילות הסדרנות וההפצה היא פעילות שהרשת מבצעת באמצעות עובדיה במקום הספקים, הם אלה שצריכים לשאת בשינוי עלויות השכר.

במכתב החתום על-ידי סמנכ"ל הסחר והשיווק של שופרסל, אורי קילשטיין, הוא כותב כי "השתת הגידול בהוצאות על הצרכן על-ידי העלאת מחירים לצרכן אינה באה בחשבון בעת הזאת".

קילשטיין גם אומר כי הרשת מצדה עושה כל שביכולתה כדי להפחית את עלויות התפעול, ו"כפי שאנו נושאים בחלק העיקרי של הגידול בהוצאות השכר - אנו מצפים מכם, כשותפים לדרך, להבין את ההצדקה להשתתפותכם בחלק הנוגע לכם".

יצוין כי שכר המינימום עלה בתחילת אפריל 2015 בשיעור של 8.13%, כפעימה ראשונה מתוך 3 שבהן יעלה שכר המינימום. בשופרסל מתכננים להשית גם את הפעימות הבאות על הספקים.

כצפוי, דרישתה של שופרסל מעוררת מורת-רוח בקרב הספקים. לדברי אחד הספקים, שופרסל נהנית מירידה בחלק מהעלויות כמו למשל בעלות הדלק, ובכל מקרה, לא נכון לחייב את הספקים לפי אחוזים.

בהקשר זה יצוין כי בשוק קיימות שתי שיטות גבייה: האחת לפי עלות המוצר, והשנייה לפי יחידות האריזה.

לדברי אותו ספק, "השווי של משטח צמר גפן ענק הוא 1,000 שקל, ואילו השווי של משטח דומה של סיגריות הוא 100 אלף שקל, ולכן לא ניתן לדבר באחוזים, אלה על חישוב שלוקח בחשבון נפח, משקל ועלות. העלאת העמלה ב-8% על מים מינרליים זה כלום, אבל 8% על בקבוק יין שעולה 100 שקל - זו כבר משמעות אחרת".

ספק אחר אומר ל"גלובס" כי "לפי חוק המזון אסור לשופרסל להשית על הספקים עלויות ללא הסכמה".

משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל אינה מתייחסת ליחסיה המסחריים עם הספקים. בכל מקרה, החברה מקפידה הקפדה מלאה על מילוי הוראות חוק המזון, והיא פועלת בהתאם להן".