האמנית נעה יקותיאלי משיקה ספר אמן ותערוכה חדשה

אסונות טבע וזיכרון אנושי מתגלים בשכבות של ספר אמן ראשון ותערוכה חדשה לאמנית נעה יקותיאלי

בילדותה, אחזה בנעה יקותיאלי התרגשות עזה יותר, במפגש עם סרט או ספר המבוססים על סיפור אמיתי. בספר האמן הראשון, שהיא משיקה הערב (ה'), עם פתיחת תערוכת היחיד שלה בגלריה גורדון 2, היא מצהירה כי הוא מבוסס על סיפור אמיתי. אך הסיפור אינו תחום בגבולות של אירוע ועלילה אלא ברצף החיים.

הספר, שכותרתו "While They Were Moving, They Were Moved", עוסק בשאלות שבהן מטפלת האמנית בשנים האחרונות וברבדים האינסופיים של המציאות, שאותה אנו מכנים "אמת". יקותיאלי מנסה לשבור ולפרק רגעים לשכבות, לתפוס את מה שבדרך כלל אינו אפשרי ברגע האמת, להכיל, להבין ולפרש בזמן הווה.

כמו עבודותיה, הוא מורכב מתמונות שנוצרו בחיתוך-נייר ידני ומשולב בצילומים על נייר פרגמנט. במהלך הדפדוף מתחיל אט-אט להתגלות חתך לבן, היוצר הר שהולך וגדל. הר, בעיני האמנית, הוא תמיד משהו שנמצא ב"מקום אחר". ככל שמתקרבים אליו נחשפים פרטים נוספים, גרגירי חול המציעים נקודת מבט שונה וסיפור אחר, פתוח לפרשנות.

בתערוכה מוצגות העבודות מהספר לצד סדרת עבודות חדשה, בשם "קיץ 2014". יקותיאלי עוסקת במושג הזיכרון ובתהליך השינוי שעובר הזיכרון בחלוף הזמן. בהקשר זה אסונות טבע מהווים מוטיב מרכזי ומשמעותי, בהיותם "גדולים מהאדם", המשנה את המציאות באופן מיידי. הם נחרתים כצלקת ומחייבים את האדם לזכור במהירות מה התרחש, לשמר ולבנות מציאות חדשה.

יקותיאלי בחנה אסונות טבע שהתרחשו ב-100 השנים האחרונות ברחבי העולם, תוך התבוננות בחוסר האונים של האדם מול הטבע, מה קורה לו במהלך האירוע ואחריו, מתוך נקודת מבט אוניברסלית. מבצע "צוק איתן" שהתרחש בקיץ, אמנם אינו אסון טבע, אולם היא חוותה אותו כאסון שלווה בתחושת חוסר אונים מול כוחות חזקים וגדולים ממנה. העבודות המקוטעות ומודבקות, חיתוכי הנייר והקונטרסט בין שחור ללבן, מיטיבים לבטא מטאפורה למצב נפשי, רגשי ואנושי.

גלריה גורדון 2, רחוב נתן החכם 4, תל-אביב. www.gordongallery2.co.il