ביהמ"ש: קיבוץ חצור לא ימכור חלקות בבית העלמין שבתחומו

צו המניעה ניתן לבקשת רמ"י, שטענה כי קיבוץ חצור מקיים קבורה מסחרית בשטחו בניגוד לחוק ולהסכם החכירה עם רמ"י, ובכך הוא מספסר בקרקעות שהמדינה הקצתה לו לצורך עיבודים חקלאיים

שדות קיבוץ חצור / צילום: אייל פישר
שדות קיבוץ חצור / צילום: אייל פישר

בית משפט השלום בבאר-שבע הוציא שלשום (ג') צו מניעה קבוע האוסר על קיבוץ חצור למכור חלקות קבר בבית העלמין שבתחומו.

צו המניעה ניתן בהמשך לתביעה ולבקשה למתן צו מניעה שהגישו רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) והמשרד לשירותי דת נגד הקיבוץ וחברת מנוחת עדן, באמצעות המחלקה האזרחית בפרקליטות מחוז דרום.

לפי כתב התביעה, זה שנים שקיבוץ חצור מקיים קבורה מסחרית בשטחו, בניגוד לחוק שירותי הדת היהודיים ולהסכם החכירה של הקיבוץ עם רמ"י. בכך, נכתב, מספסר למעשה הקיבוץ בקרקעות שהמדינה הקצתה לו לצורך עיבודים חקלאיים, תוך שהוא גובה עשרת אלפי שקלים לחלקת קבר ממשפחות המבקשות לקבור את יקיריהן.

עוד טענה המדינה כי פעולת הנתבעות פוגעת באינטרס הציבורי, באפשרה שימוש בלתי הולם במקרקעין - משאב ציבורי מוגבל ויקר-ערך.

בהתאם להחלטת בית המשפט, הקיבוץ וחברת הקבורה האזרחית יעבירו לרשות המדינה את כל חשבונות הקיבוץ הקשורים לקבורה המסחרית בו, כמו גם את הרשימה המלאה של רוכשי חלקות הקבר שנמכרו בבית העלמין וטרם בוצעה בהן קבורה.

גורם במשרד המשפטים המעורה בתיק הביע בעבר חשש מתופעה שסדר-הגודל שלה טרם הוברר, במסגרתה רכשו משפחות ובני זוג חלקות קבר משותפות בקיבוץ - דבר שעשוי להחמיר עוד יותר את המחסור העתידי במקרקעי הקיבוץ. עם זאת, הגורם הוסיף כי במשרד נשקלת האפשרות להכיר באופן חריג באותן רכישות משותפות שכבר נעשו.

כבר בשנת 2004 החליטה הממשלה כי לא תותר מכירה של חלקות קבר ביישובים חקלאיים לנפטרים שאינם בני המקום, ובהמשך ההחלטה אף עוגנה בתקנות רשות מקרקעי ישראל. כיום מותרת פרקטיקת הקבורה המסחרית רק כשמדובר בנפטרים בני היישוב או בקרוביהם מדרגה ראשונה.

ממשרד המשפטים נמסר כי תביעת המדינה נגד קיבוץ חצור "היא חלק מפעולות אכיפה המתבצעות על-ידי רשויות המדינה נגד שימושים מסחריים ובלתי חוקיים הנעשים בקרקעות חקלאיות, ובכלל זה נגד קבורה מסחרית הנעשית בניגוד לחוק בשטחי משבצות של קיבוצים".

בעבר כבר ניתנו פסקי דין לטובת הפסקת הקבורה המסחרית בקיבוצים רבדים ומעלה החמישה. בימים אלה מנהלת המדינה תביעה דומה בבית משפט השלום בבית-שמש נגד קיבוץ קריית ענבים, במסגרתה כבר התקבלה בקשת המדינה לצו מניעה זמני האוסר על קבורה מסחרית במקום.