חשד: חלפן כספים חרדי נמלט מהארץ והותיר חובות-עתק

משקיעים שונים טוענים כי ייתכן שמדובר בתרגיל עוקץ, בעוד מקורביו של יעקב דומב טוענים כי מדובר באדם שאיבד את הכול וברח כיוון שחשש לחייו, ולא עקב דרישות נושיו

מעטפה עם דולרים שוחד   / צלם: thinkstock
מעטפה עם דולרים שוחד / צלם: thinkstock

פרשה נוספת של חשדות למעילה בכספים לכאורה במגזר החרדי: בימים האחרונים מתחוללת סערה במגזר החרדי עקב חשדם של משקיעים שונים, לפיהם יעקב דומב, בעלי סוכנות להחלפת כספים, נמלט לכאורה מהארץ והותיר אחריו חובות של עשרות מיליוני שקלים.

מכרים של דומב וגורמים שהיו עמו בקשר עסקי טוענים כי קיבלו ממנו הודעה לפיה הוא עזב את הארץ, בעצת חבריו. אנשים שהעבירו אליו כספים טוענים כעת בפני עורכי דינם כי ייתכן שמדובר בתרגיל עוקץ, וכי דומב ברח עם כספם - בעוד מקורביו טוענים כי מדובר באדם שנפל, איבד את הכול וברח כיוון שהוא חושש לחייו, ולא בעקבות דרישות נושיו.

עו"ד רענן גל, המייצג חלק מהמשקיעים שהעבירו כספים לדומב, אומר ל"גלובס" כי "ככל הידוע דומב ברח ולא נמצא היום בישראל". לדבריו, "ההערכות הן שהוא גזל לכאורה בין 50 ל-80 מיליון שקל, מכ-400 או אפילו 500 משפחות, רובן מהמגזר החרדי, אך היקף המעילה לכאורה עדיין אינו ברור".

מדובר ב"משקיעים" אשר השקיעו לכאורה את מיטב כספם אצל דומב, במסגרת יחסי אמון בינם לבינו, המושתתים על אמון מובנה שקיים בעולם החרדי.

"בעולם החרדי זה עובד אחרת מהעולם העסקי הרגיל. הכול נעשה על בסיס אמון. יש איזה נייר בין דומב לחלק מהמשקיעים, שמהווה לכאורה חוזה, אבל הוא לא עומד בסטנדרטים של חוזה עסקי נכון", אומר עו"ד גל ומסביר כי "מדובר ב-3 קבוצות של 'משקיעים' אשר טוענים כיום שנפגעו; קבוצה ראשונה כוללת אנשים שהעבירו לידיו סכומי כסף שונים במזומן - מעשרות ועד מאות אלפי שקלים - תוך הבטחה מצידו שהוא ימכור את הכסף ברווח וישיב להם את הקרן, בתוספת ריבית גבוהה. גורמים המכירים את הפרשה מספרים כי חלק מ'המשקיעים' שהעבירו לו כספים, לקחו למעשה הלוואה מאשראי ברגע או מחברות שונות, בריבית של כחצי אחוז, דומב, הם טוענים, הבטיח להם ריבית של 1.5%, בטענה כי ימכור את הכסף ברווח של 2.5%. בפועל, חלק מאותם 'משקיעים' לא ראו את כספם עד היום.

"הקבוצה השנייה של המשקיעים'-הנפגעים כוללת משפחות ואנשים שהעבירו לדומב צ'קים, לאחר שאמרו לו כי אין בידם כסף במזומן. במקרה זה עבדה השיטה לכאורה באופן הבא: דומב מסר למשקיעים צ'ק מטעמו, על שמו או על שם חברה כלשהי, שהתאריך המוטבע עליו היה יומיים לפני מועד הפירעון של הצ'ק שנמסר לו. למשקיעים אלה הציג דומב מצג-שווא לכאורה, לפיו הצ'קים שנתן להם מבוטחים בחברת אי.אר.אן המבטחת אשראי וצ'קים - דבר שבפועל התברר לחלק מהמשקיעים כלא נכון. כאשר הגיע מועד פירעון הצ'קים, הם לא כובדו.

"הקבוצה השלישית של הנפגעים כוללת צ'יינג'ים וחברות לניכיון צ'קים, אשר באמצעותם פדה את הצ'קים שנמסרו לו. חלק מהם מחזיקים בידם כיום צ'קים של אנשים שאין בכוונתם לכבד אותם או שאינם יכולים לפרוע אותם".

פרופיל המשקיעים מגוון, כמו גם מצבם הכלכלי וסכום הכסף שאיבדו. בחלק מהמקרים מדובר באנשים אמידים, אברכים, רבנים, משפחות חרדיות אמידות, שהשקיעו מאות אלפי שקלים ויותר (לדברי עו"ד גל, ארגון חרדי אף השקיע כ-9 מיליון שקל אצל דומב); באחרים מדובר במשפחות ממעמד בינוני ואף נמוך יותר, כאשר לדברי עו"ד גל, פנו אליו גם משקיעים שמכרו דירתם ושמו את הכסף אצל דומב, ומשפחה שחסכה כסף לצורך ניתוח לפעוט אך ניסתה להגדיל את התשואה על הכסף עד לניתוח.

עו"ד גל מבהיר כי בכוונתו להגיש תביעות אזרחיות בשם חלק מהמשקיעים שפנו אליו ואיבדו את כספם. באשר ללקוחות שהפקידו צ'קים בידי דומב, ואלה בוטלו, הם יידרשו להגן על עצמם בתיקי הוצאה לפועל אשר ייפתחו כנגדם על-ידי צ'יינג'ים וחלפנים, להם הוסבו הצ'קים ואשר פרעו אותם עבור דומב.

עו"ד אלקנה בישיץ, שייצג את דומב בעסקיו בארץ, מסביר כי לא מדובר בתרגיל עוקץ או בפרשת שחיתות, כפי שהיא מוצגת בתקשורת. "קשה לאנשים להבין שהאיש נפל", הוא אומר ל"גלובס".

עו"ד בישיץ מבהיר כי כיום הוא לא מייצג את דומב, אך מוסיף: "אם ייפתחו נגד דומב איזשהם הליכים משפטיים שהוא יצטרך להתגונן מפניהם, אני מניח שהוא יפנה אליי. כרגע אני לא רואה אילו הליכים יכולים להיפתח נגדו. האיש איבד את הכול".

עוד מסביר עו"ד בישיץ כי "פרשות" דומות קורות חדשות לבקרים במגזר החרדי. "בציבור החרדי אנשים, במקום ללכת לעבוד, הולכים ומשקיעים את כספם בכל מיני צ'יינג'ים כאלה, שמבטיחים להם לקבל ריביות מאוד גדולות, ועכשיו הם מתפלאים. כולם סופקים כפיהם ביגון ומביטים לשמיים כל פעם מחדש, אבל בפועל אחת לכמה שבועות קורה שמישהו עוזב את הארץ באותה צורה בדיוק, לאחר שאיבד הרבה מאוד כספים של אנשים".

עוד מוסיף עו"ד בישיץ כי "רבים מאנשי המגזר החרדי מחליטים לעסוק בעיסוקים כאלה, עושים צ'קים, פורטים צ'קים, מחליפים כסף ועושים הכול חוץ מללכת לעבוד, וגם ליעקב (דומב) היו כל מיני עיסוקים כאלה שהפילו אותו. כשהוא בחר להתנהל בהלוואות חוץ-בנקאיות, התרעתי בפניו - כמו שאני מתריע בפני כל אדם שחשוב לי שלא יסתבך - את הסיכונים הגלומים בכך, אך הוא פנה לדרך הזו בכל זאת ונטל את הסיכון".

באשר לשמועות כי דומב עצמו הסתבך בהלוואות שנטל מהשוק האפור וגורמים אחרים, אומר עו"ד בישיץ כי "זה נכון שהוא עצמו התחייב בכל מיני התחייבויות מרחיקות-לכת, וכפי שהוא לקח את הסיכון ונפל - כך גם נפלו אנשים שהעבירו אליו את כספם".

- זה נכון שהוא ברח מחשש לחייו לאור איומים שקיבל מגורמים עברייניים?

בישיץ: "אני מניח שיש הרבה מאוד אנשים שמחפשים אותו היום, ולא רק אלה שהעבירו לו כספים. לאנשים קשה להבין שהאיש נפל. אין במגזר החרדי אנשים שנפלו, יש רק אנשים שעושים תרגילי עוקץ ומרמים, אבל הוא אדם שכל עולמו חרב עליו".