חגיגת פלייאוף ב-NBA? שביתה נוספת על הפרק

ההסכם הקיבוצי החדש נחתם רק ב-2011, אבל לצדדים קיימת אופציה יציאה ממנו ■ הכנסות הליגה צמחו מאז בצורה משמעותית - והגעה להסכמות על חלוקת העוגה מחדש עשויה להיות מורכבת

גולדן סטייט מול ממפיס, פלייאוף 2015 ב-NBA / צלם: רויטרס
גולדן סטייט מול ממפיס, פלייאוף 2015 ב-NBA / צלם: רויטרס

דווקא בתוך חגיגת הפלייאוף ב-NBA, מצא אדם סילבר את הזמן לאיים על השחקנים. המסר של הקומישינר ברור: שאפילו לא יחשבו לנצל בעוד שנתיים את אופציית היציאה מההסכם הקיבוצי, ולאיים בהשבתה נוספת של הליגה. בראיון ל"בליצ'ר ריפורט", רמז סילבר כי במידה והשחקנים ינסו שוב לשפר את מעמדם על חשבון בעלי הקבוצות (אחרי התבוסה שספגו מהבעלים בחתימת ההסכם הקודם ב-2011), הליגה תחזיר לשולחן המו"מ כמה מנשקי יום הדין נגד השחקנים.

בין היתר מכוון סילבר לשני נושאים כלכליים עיקריים: הראשון, הנהגת תקרת שכר קשיחה בליגה (hard cap), שתגביל את כוח המו"מ של השחקנים על גובה החוזים שלהם, מאחר ולא תאפשר לבעלים לשלם להעמיד פיי-רול בלתי נגמר כפי שקורה כיום (בתמורה לתשלום "מס לוקסוס"); הנושא השני, וקשה אף יותר מבחינת השחקנים - הוא הפסקה של שיטת "החוזים המובטחים" הנהוגה כיום בליגה, שלמעשה מאפשרת לשחקנים לקבל את כל שכרם - מה שגורם לקבוצות להיתקע עם שחקנים, או לפחות עם השכר שלהם - ללא יכולת לחתוך שחקנים כמו בליגות מקצועניות אחרות בארה"ב.

בראיון, אמר סילבר כי "אם השחקנים יעשו את זה (ינצלו את אופציית היציאה מההסכם הקיבוצי), אנתנו נתמודד עם זה. יש הרבה דברים שהשארנו על השולחן אז (ב-2011). כשחתמנו על ההסכם הקיבוצי - היו כמה דברים שעוד לא השגנו. והתפשרנו עליהם. גם הם".

האיומים של סילבר מגיעים אחרי שבשנה האחרונה נשמעים יותר ויותר קולות מצד ארגון השחקנים לנצל את אופציית היציאה מההסכם הקיבוצי בן 10 השנים עליו חתמו ב-2011. השחקנים סיימו את המו"מ הקודם כשידם על התחתונה (במקום חלוקת הכנסות של 43%-57% לטובת השחקנים, המודל החדש הוא 49%-51%), ונאלצו להסכים לעליית שכר מינורית יותר בכל שנה. בנוסף, משך החוזים עליהם הם חותמים קוצר, כדי לאפשר גמישות יותר גדולה לקבוצות.

אלא שמאז נחתם ההסכם הקיבוצי לפני ארבע שנים, הוטב משמעותית מצבם של הבעלים - הליגה הפכה לרווחית מאוד, וכתוצאה מכך גם הרווחים של הבעלים; שווי הקבוצות נסק, והביא לכמה אקזיטים יפים מאוד עבור הבעלים. בעקבות המצב המשופר מאוד של הבעלים, דורשים כעת השחקנים לחזור למו"מ ולדון מחדש על כמה מהסעיפים, כאשר האיום האולטימטיבי מבחינתם הוא כמובן השבתה נוספת של הליגה.

לפי "פורבס", בעונת 2009/10, הלפני אחרונה בהסכם הקיבוצי הקודם - 17 מ-30 הקבוצות רשמו הפסד תפעולי, והכנסות הליגה הסתכמו ב-3.8 מיליארד דולר. בעונה שעברה (2013/14), בתוך ההסכם החדש, רק קבוצה אחת מתוך 30 רשמה הפסד תפעולי, וההכנסות של קבוצות הליגה זינקו ל-4.8 מיליארד דולר. כל אלו עוד לפני הבלוקבסטר שמובטח לבעלים החל מ-2016, אז ייכנס לתוקף הסכם השידורים בסך 24 מיליארד דולר ל-9 שנים.

הרווח התפעולי
 הרווח התפעולי