הקיר עדיין לא צריך שיפוצים: תופעת ג'יאנלואיג'י בופון

בגיל 37, בופון הוא כמעט אותו שוער אדיר שנמכר לפני 15 שנה ביותר מ-50 מיליון אירו ■ הוא שומר על רשת נקייה ב-57% ממשחקיו העונה ביובנטוס - הנתון הטוב ביותר שלו ב-4 השנים האחרונות ■ אבל יותר מזה: מניתוח מיוחד שערכה עבור "גלובס" חברת SportsMatrix, מתברר שהאיטלקי לא נופל גם היום משלושה מהשוערים הגדולים ביבשת - נוייר, קורטואה ודה חאה

ג'יאנלואיג'י בופון, רויטרס / צלם: רויטרס

1. השנים חולפות להן. שוק הכדורגל הולך ומתנפח מכספי מחצבים וקרנות גידור של משקיעים מהמפרץ הפרסי, רוסיה וארה"ב. שכר השחקנים ממריא לממדים דמיוניים. ורק אקסיומה אחת נותרת יציבה: ג'יאנלואיג'י בופון בהכרח יישאר השוער היקר ביותר בהיסטוריה.

בקיץ הקרוב תחגוג יובנטוס 15 שנה לאחת ההעברות היותר משמעותיות בהיסטוריה שלה - זו שהנחיתה בטורינו את מי שלימים יהפוך לקפטן ואגדה במועדון - תמורת 52.9 מיליון אירו ששילמה לפארמה, הקבוצה בה גדל בופון. מאות שוערים הוחתמו מאז בליגה האיטלקית, אלפים החליפו מקומות עבודה ברחבי אירופה - אבל אף עסקה לא דגדגה את זאת שהביאה את בופון ליובנטוס: הרחק מאחור במקום השני עומדת רכישת מנואל נוייר על-ידי באיירן מינכן (משאלקה) תמורת 30 מיליון אירו.

לתופעה הייחודית של בופון יש שתי סיבות מרכזיות. הראשונה: באופן מסורתי, ובניגוד מוחלט לתפקידי ההתקפה - עמדת השוער היא הכי פחות מוערכת בכדורגל, כזאת שאף אחד לא מרגיש צורך להשקיע בה יותר מדי. לפני שנים ספורות ערך כלכלן הספורט הגרמני ברנד פריק בדיקה של השכר בבונדסליגה, ומצא כי הרוב המוחלט של השוערים הרוויחו פחות משחקני השדה - למרות שרובם היו מבוגרים ומנוסים יותר. הנה עוד נתון שממחיש את חוסר ההערכה: כמה העברות שוערים במהלך ההיסטוריה היו יקרות יותר מ-20 מיליון אירו? על-פי אתר transfermarkt חמש בלבד - מספר מגוחך אפילו לעומת 12 עסקאות המגינים (ימנים ושמאליים) שחצו את רף ה-20 מיליון אירו.

הסיבה השנייה לאי-ניפוץ השיא שמחזיק בופון מקיץ 2001: זו משימה כמעט דמיונית למצוא שוערים ברמה שלו.

2. בופון, 1.91 מ' גובה של גנים ספורטיביים מובהקים (אביו זכה במדליית כסף בהדיפת כדור ברזל באליפות אירופה לנוער; אימו החזיקה במשך 17 שנה בשיא האיטלקי בזריקת דיסקוס), יעמוד הערב (ג') בשער של יובנטוס בחצי גמר ליגת האלופות מול ריאל מדריד. יובה, שהבטיחה פורמלית בשבת את הסקודטו הרביעי ברציפות שלה בסרייה A, אחרי ניצחון 0-1 על סמפדוריה, מתרגשת לקראת ההתקמבקות לשלב הזה, אליו לא הגיעה מאז 2003 (בופון: "לפני 12 שנה לא חשבתי שייקח לי כל כך הרבה זמן לחזור למעמד חצי הגמר, אבל התלאות בדרך רק הופכות את זה ליותר מתוק").

המשימה שניצבת בפני השחורים-לבנים מורכבת מאין כמוה. ריאל היא מכונה התקפית מפחידה שכבשה העונה 145 גולים ב-53 משחקים בכל המפעלים. כך שברור לחלוטין מי יהיה חייב להיות בכושר שיא על מנת להשאיר ליובה צ'אנס לחולל סנסציה.

3. בגיל 37, בופון עדיין חושב שהוא יכול לעשות את ההבדל עבור יובנטוס ("אין לי שום סיבה לחשוב על פרישה כרגע. אם מסתכלים על זה אובייקטיבית - יהיה בזבוז אם אעזוב עכשיו את הכדורגל", אמר בחודש שעבר לעיתונאים לאחר הניצחון על מונאקו ברבע גמר האלופות). ויובנטוס עדיין מאמינה שבופון יכול לעשות את ההבדל עבורה: בנובמבר האחרון המועדון האריך לו את החוזה עד 2017, כאשר שכרו השנתי המוערך ימשיך לעמוד על 4 מיליון אירו. האם משפחת אניילי, בעלי הקבוצה ואימפריית הרכב פיאט - יודעת מה היא עושה? האם לא הגיע הזמן להשקיע בסוסים צעירים ורעננים יותר?

ישנם מספרים יבשים ולא ממש מתקדמים שמוכיחים: בופון עדיין לא דעך. הוא עדיין שוער מהטופ העולמי: שמר העונה על שער נקי ב-57.1% מהמשחקים בכל המפעלים, הנתון הטוב ביותר שלו בארבע השנים האחרונות (אשתקד עמד שיעור אי-הספיגות שלו על 54.1%, ב-2012/13 על 50%). אבל מדובר על מספרים שעשויים טיפה לרמות - שכן כמות ספיגות היא גם פונקציה של יכולת עשרת שחקני השדה שלפני השוער, במיוחד שחקני ההגנה.

אבל גם סטטיסטיקות מתקדמות יותר מוכיחות את אותה נקודה. מניתוח מיוחד שערכה עבור "גלובס" חברת SportsMatrix, עולה כי בופון אמנם לא תמיד מתפקד במשחקי הליגה בעונת 2014/15 כמו השוערים הצעירים יותר שנחשבים כיום לטובים בעולם - נוייר הגרמני (29, באיירן), דויד דה חאה הספרדי (24, מנצ'סטר יונייטד) וטיבו קורטואה הבלגי (22, צ'לסי) - אך במספר מדדים משמעותיים הוא לא רחוק מהם, או אפילו עולה עליהם:

* רק עם 9.7% מסך הניסיונות שמשוגרים לעבר המסגרת שלו בופון מתמודד באופן רע (הודף את הכדור לרגלי שחקני היריב או למיקום מסוכן אחר, או סופג שער) - נתון טוב יותר משל נוייר (12.2%) ולא רחוק משל קורטואה (6.5%) ודה חאה (5.1%). מבחינת ניסיונות למסגרת המוגדרים כמסוכנים (כאלו שכשמחצית מהשוערים נוטים לספוג מהם שער) - הוא עוצר או הודף 33.3% בצורה טובה, ובכך הוא עולה על דה חאה (27.8%) וקורטואה (19.1%) אך נופל מנוייר (43.5%).

* פרמטר שני שבדקנו הוא התמודדות עם הגבהות לרחבה: בופון מטפל העונה בצורה טובה ב-4.8% מההרמות שעוברות באיזור שלו, לעומת 1.2% יציאות רעות מהשער (יתר האחוזים מיוחסים לסיטואציות בהן השוער "אדיש" - לא מנסה כלל לטפל בכדור שעובר בסביבה שלו). לנוייר (1.8% טיפול רע), קורטואה (2.4%) ודה חאה (1.5%) יש יותר טעויות במצבים הללו, אך מנגד גם אחוזי טיפול טובים יותר בקרוסים איתם הם כן בוחרים להתמודד (10.7%, 8.1% ו-4%, בהתאמה). במילים אחרות: בופון לוקח פחות סיכונים מהם, ואולי זו גם פונקציה של הניסיון שלו ושל הכרה במגבלותיו.

* פרמטר שלישי: פעולות "הפצה" של הכדור - כל מסירה של השוער עם הרגל או היד, האם היא קידמה את הקבוצה והביאה אותה לפוזיציה התקפית טובה יותר על המגרש, או החלישה אותה והגדילה את הסיכון שלה לאבד את הכדור (או אפילו גרמה לאובדן כדור ישיר)? כאן לבופון יש חיסרון מול שלושת השוערים האחרים, עם 16.9% פעולות שנחשבות לרעות, ורק 5.8% טובות (יתר הפעולות נחשבות לניטרליות מבחינתן השפעתן על המתרחש). נוייר, שנחשב לשוער בעל משחק רגל אדיר ומדהים בדיוקו - עם 17% פעולות חיוביות לעומת 4.2% בלבד שליליות (34.9 בממוצע למשחק); קורטואה: 9.3% חיובי, 11.9% שלילי (22 ניסיונות למשחק); דה חאה: 11.8%-11.8% (26.3).

* פרמטר רביעי: פעולות הגנתיות (אחד-על-אחד מול חלוץ, יציאה מחוץ לרחבה שמסתיימת בהרחקת כדור/תיקול - ולמעשה כל התמודדות הגנתית שאינה טיפול בהגבהה או בעיטה/נגיחה). עם הסיטואציות הללו בופון התמודד העונה טוב ב-60% מהמקרים, ורע ב-22.9% (האחוזים הנותרים, 17.1% - הם למעשה שיעור הסיטואציות בהן נותר "אדיש" וכלל לא ניסה לבצע את הפעולה ההגנתית).

נוייר עם 7.1%-51.4% במקרים הללו, דה חאה 12.3%-35.4%, טיבו קורטואה חזק מעל כולם עם 3.8%-63.5%. בקיצור, עוד דוגמה למיקום המכובד של בופון בין הגדולים ביותר: לא בהכרח יותר מכולם, אבל לגמרי "שם".

4. בופון לא מתעסק בלחגוג את עצמו, ובטח שלא את האליפות השמינית האישית שלו (כולל אלו שנפסלו ליובנטוס עקב פרשיות הקאלצ'יופולי) אותה הבטיח בשבת. הוא מודע לגודל המעמד שאוטוטו מחכה: "ככל שאתה מתבגר, התארים הופכים ליותר מתוקים", אמר השבוע ל-Sky Italia, "אבל יש לנו בדיוק 10 דקות לשמוח, כי המחשבה שתיכף אנחנו פוגשים את מדריד מרטיטה ומפקסת את כולנו". צ'ירו פררה, מאמן ושחקן יובנטוס בעבר, הגדיר ל"גזאטה דלו ספורט" את בופון וחברו הוותיק לקבוצה אנדראה פירלו כ"תופעה. הם אלופים. היה להם מזל לא להיפצע באופן רציני ולהראות את הערך שלהם במשך קרוב ל-20 שנה. הם יכולים להוביל את יובנטוס לגמר הצ'מפיונס".

אבל גם אם זה לא יקרה, ורונאלדו, בייל ושות' יחגגו על חשבונו - בופון כבר מכיר את הנוהל. "שוער חייב להיות מזוכיסט", התבטא בקיץ בראיון ל"גרדיאן". "כשאתה עומד בשער, אתה יודע שיש רק דבר אחד בחיים שהוא בטוח - שאתה תספוג גולים. ואתה יודע שספיגת גולים לא מביאה לך אושר".