שופרסל: מחלבות רמת הגולן תספק לנו את כל החלב שיידרש

כך מגיב מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן לדברי קמעונאים, לפיהם נציגי תנובה העריכו כי מחלבות רמת הגולן לא תהיה מסוגלת לעמוד בכמויות הנדרשות ■ בתנובה הכחישו את הדברים

מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן והסמנכ"ל אורי קילשטיין  / צילום:סיון פרג
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן והסמנכ"ל אורי קילשטיין / צילום:סיון פרג

יממה לאחר השקת המותג הפרטי של שופרסל בחלב, היצרניות הגדולות - תנובה, שטראוס וטרה - ממתינות לראות כיצד יגיבו הצרכנים למוצרים החדשים, בטרם יחליטו על תגובה כלשהי.

לדברי קמעונאים, נציגי תנובה מסרו להם כי להערכתם, מחלבות רמת הגולן, המייצרת את המותג הפרטי עבור שופרסל, לא תהיה מסוגלת לעמוד בכמויות; וממילא "כשהחלב של המותג הפרטי במדף ייגמר, יקנו את החלב של תנובה". בתנובה מכחישים את הדברים.

נזכיר כי אמש (א') השיקה שופרסל חלב, שוקו ושמנת מתוקה, שמייצרת עבורה מחלבות רמת הגולן, וכן גבינה צהובה שמקורה ביבוא. בכל המקרים, לרבות מוצרי החלב הנמצאים בפיקוח, שופרסל הכריזה כי תמכור את המוצרים במחירים הנמוכים ב-10%-19%.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום (ב') מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן: "מהשיחות שלי עם מחלבות רמת הגולן, לא אמורה להיות שום בעיה לשופרסל, ואם תהיה, נפתור אותה. ישבנו אתם ותכננו את המכר, והם חתמו לנו שנקבל את כל הליטרים שנצטרך. ברור לי שיהיו חבלי קליטה, כמו בכל דבר חדש, אבל המוצרים יגיעו כמעט בכל יום לחנויות הגדולות, בזמינות וברצף.

"אנחנו רוצים נתח שוק של 25%, וגם אם זה יהיה קצת יותר - לא נראה שהפער השולי יהווה מכשול. אם ההצלחה תהיה מטורפת, אז יש כאן בעיה. בואו לא נוציא מפרופורציה את המהלך שלנו, יש בישראל מחלבות מצוינות".

בתגובה למהלך הורידה רשת רמי לוי שיווק השקמה את מחירו של חלב בקרטון 1 ליטר למחיר של 5 שקלים בלבד, וזאת לעומת המחיר שנקבע בשופרסל של 5.4 שקלים. אלא שבדיקת "גלובס" מעלה כי רמי לוי אמנם הוזיל את המחיר באינטרנט, אך לא בסניפי הרשת - שם ממשיך להימכר החלב בקרטון ב-6.10 שקלים - מחיר הגבוה ב-13% ממחיר המותג הפרטי של שופרסל.

חלב
 חלב

"עם טרה העסק לא הסתייע"

בתוך כך נודע כי שופרסל ניהלה משא-ומתן עם חברת טרה על מנת שתייצר עבורה מותג פרטי. בהתייחס לכך אומר אברכהן ל"גלובס": "היינו אתם בקשר טוב מאוד, ועושה רושם שבשלב מסוים העסק לא הסתייע, וזה בגלל שהחברה המרכזית למשקאות (בעלת טרה, א' ח') היא חברת מותגים".

מחלבות רמת הגולן, שהוקמה ב-1984, קולטת כיום 13 מיליון ליטר חלב בשנה ממשקי רמת הגולן, אך יש לה יכולת לקלוט 22 מיליון ליטר בשנה. המחלבה רכשה באחרונה שטח של 8 דונם בסמוך אליה, מתוך מטרה להגדיל את המחלבה ב-4,000 מ"ר נוספים. את שנת 2014 חתמה המחלבה עם מכירות של כ-80 מיליון שקל.

במקור הוקמה מחלבה על-ידי טרה, שטראוס ומושב נוב, שמכר את חלקו לתנובה לאחר שנקלע לקשיים. בשנת 2009 אילצה רשות ההגבלים את החברות למכור את המחלבה, והיא נמכרה לקיבוצים אורטל, עין זיון, שמיר, גדות ולרפי איתן. בינואר 2014 נכנס קיבוץ סאסא כשותף נוסף, לפי שווי של 60 מיליון שקל. כל אחד מהקיבוצים מחזיק היום ב-19% מהחברה, ואיתן מחזיק ב-5%.

עד אוגוסט 2014 ייצרה מחלבות רמת הגולן את השמנת המתוקה עבור שטראוס, ועד דצמבר אשתקד היא ייצרה גם חלב בשקית עבור תנובה. כיום מייצרת מחלבות רמת הגולן חלב טרי בשקית 3%, שמנת מתוקה 38% ושמנת 15% עבור טרה. כמו כן, היא מייצרת חלב מיוחד לקפה בשקית ובקרטונית עבור מחלבות גד, וחלב בקרטון ובשקית לרשת "אחד".